ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp med titel o författare av en bok  (läst 911 gånger)

2020-04-02, 16:12
läst 911 gånger

Utloggad Lena Backman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 19:14
    • Visa profil
Hej!
Jag har i en bouppteckning från 1750 hittat en bok som jag skulle vilja ha hjälp med att tyda vem som var författare och titel. Jag sänder med en word-fil där boken/häftet i fråga finns inskriven under bibeln.

Tacksam för svar/Lena Backman

2020-04-02, 17:27
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Det rör sig om den ena eller andra upplagan av Johann Habermanns (Johannes Avenarius) "Wårs herras Jesu Christi passio, eller pijnos historia", den första upplagan "vthtolekat och vthgångin på thet swenska tungomålet" av Israel Olavi (Fortelius, domprost i Linköping), trykckt 1611 i Stockholm, eller "Johannes Avenarii...vthläggning öffuer wårs herres Jesu Christi pinos historia", på nytt översedd, "förmerat och förbätrat" av Petrus Laurentii Gothus Tingstadius (kaplan i Klara och Storkyrkan i Stockholm), tryckt 1620 i Stockholm.

2020-04-02, 17:49
Svar #2

Utloggad Lena Backman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 19:14
    • Visa profil
Tusen tack för det utförliga svaret.

Nu har jag en konstig fråga. Jag söker kopplingar till Herrnhutarna som fanns i Sverige på 1750-talet. Tror du att någon som hade en sådan bok av Avernarii i sitt hem kunde vara herrnhutare? Familjen i fråga bodde i Falun och var av bergsmanna/smedsläkt.

Ännu en gång tacksam för svar/Lena Backman

2020-04-02, 23:36
Svar #3

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Herrnhutismen fick tidigast anhängare i Stockholm, västra och södra Sverige, men inte i Kopparbergslagen. Jag skulle dessutom hellre förvänta mig ett exemplar av Sions sånger och inte ett arbete av en tysk 1500-talsteolog hos en tidig herrnhutare.

2020-04-03, 17:54
Svar #4

Utloggad Lena Backman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 19:14
    • Visa profil
Hej!
Tack för svaret. Jag funderar ändå lite på om det kan finnas en koppling. Vad jag förstår står det i bouppteckningen D Avenariis utläggning över Christi pinos historia. Kan det vara en senare version än Johannes Avenariis? Jag har också för mig att Runeberg nämnt Peter Werving som en förgrundsgestalt i Stockholm och han var från Gävle. Det står även i Runebergs projekt att herrnhutare fanns i Falun, Gävle och andra orter norröver ändå upp till Tornedalen. Men det var kanske inte lika vanligt som söderut från Stockholm.

Vad tror du om mina funderingar. Finns det någon gnutta hopp om att det kan finnas en koppling?

Tacksam för svar/Lena Backman

2020-04-04, 18:25
Svar #5

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Om du söker i Libris, framgår det att de enda svenska upplagorna av boken är de båda som jag anförde. (Avenarii är genitivformen av Avenarius.) Inga i bouppteckningen - Falu rådhusrätts och magistrats arkiv, vol. F 2:17, nr 28 - redovisade böcker (s. 20, 24, 27, 28 och 30) ger några antydningar om intresse för herrnhutismen.

Det som du oegentligt hänvisar till som "Runebergs projekt" är en uppsats i Kyrkohistorisk årsskrift 1903 av Nils Jacobsson, "Från en forskningsresa till Herrnhut. Nya bidrag till den svenska herrnhutismens historia", där det på s. 65 i not 1 nämns en Peter Mall, som 1748 anlände från Tyskland och verkade i Falun, Främmestad och Göteborg. Det är ju hypotetiskt möjligt att han träffade familjen Dijkman, men bouppteckningen ger inga belägg för det.

2020-04-05, 09:57
Svar #6

Utloggad Lena Backman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 19:14
    • Visa profil
Tack för de värdefulla svaren.

MVH/Lena Backman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna