ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mantalslängd för år 1655  (läst 538 gånger)

2020-03-28, 11:02
läst 538 gånger

Utloggad Örjan Fransson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 294
  • Senast inloggad: 2022-01-26, 11:52
    • Visa profil
Hej!
Som fjärde namn under Haga socken står namnet Anders Persson. Ute till höger finns en klammer med ett ord

typ "Academit" eller något i den stilen. Säkerligen finns det någon som kan tyda bättre en vad jag kan.
Mvh
Örjan Fransson

2020-03-28, 23:22
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5135
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:37
    • Visa profil
Du har nog läst rätt, utom att det kanske skall in ett e mot slutet, Academiet? Kanske det innebär att de jobbade på universitetet, om nu inte Sigtuna hade något eget på den tiden? Det är ju fler på nästa sida med samma ord.

2020-03-28, 23:51
Svar #2

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Det innebär sannolikt att gården var ett akademihemman. I detta fall ett hemman som tillhörde Uppsala universitet. Dessa hemman bidrog till löner m m vid universitetet. Det var Gustaf Vasa som skänkt dessa hemman för universitetets försörjning. Jag är ingen expert på detta, men sannolikt skulle en viss procent av avkastningen gå till ägaren - universitetet. Ungefär som Åbo-systemet  kan jag tänka mig, bonden brukade gården och hade arvsrätt så länge skyldigheterna uppfylldes men ägde den inte.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2020-03-29, 10:23
Svar #3

Utloggad Örjan Fransson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 294
  • Senast inloggad: 2022-01-26, 11:52
    • Visa profil
Tack Sven-Ove och Kalle för visat intresse.

När jag läste mantalslängden så tyckte jag det var lite konstigt. Anders Persson var timmerman. Men det att gården skulle vara ett akademihemman det var en nyhet.

Mvh
Ö. F.
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna