ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Föräldrar till Elin Jonasdotter?  (läst 385 gånger)

2020-03-28, 07:40
läst 385 gånger

Utloggad Jenny Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 233
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 15:15
    • Visa profil
    • Östraedsrötter
Hej!

Jag undrar om någon vet vem som var föräldrar till Elin Jonasdotter. Det jag vet om henne är att hon gifte sig 1749 med Jon Andersson. Vid sitt giftermål anges hon komma från Dragshylte. Elin och Jon bosatte sig i Sibbohult och där dog hon i april 1797. I sin dödsnotis anges hon vara 68 år d.v.s född omkring 1729.

Jag har en kandidat på  far. I den först hfl för år 1763 finns en Jonas Gummeson/Gudmundsson i Dragshylte född 1700. Han verkar ha varit gift åtminstone tre gånger. Andra gången gifte han sig 1743 med Karin Jönsdotter i Rydaholm. Han anges då vara från Dragshylte. Andra gången gifte han sig 1748 med Ingrid/ingeborg Jönsdotter. Är det någon som vet om Jonas Gummesson/Gudmunsson är far till Elin Jonasdotter? Hon skulle i så fall vara född i hans första äktenskap. Tilläggas kan att Elin och Jon får en son som döps till Gumme. I åtminstone några av fallen så är Jonas Gummessons barn  och i så fall Elins halvsyskon vittnen/faddrar till Elin och Jons barn.

Någon som vet om Jonas Gummesson/Gudmundsson var far till min Elin Jonsdotter f. omkring 1729?

/Jenny

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna