ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Född i Landskrona stad CI:5 s.77  (läst 1147 gånger)

2020-03-27, 19:09
läst 1147 gånger

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Vad i hela fridens namn är faderns titel!


Mvh  Eva

2020-03-27, 19:11
Svar #1

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 07:52
    • Visa profil

Hej!

Får det till 'Besökaren' - en tulltjänsteman

Edit: Ett tillägg, det står nog: 'Siö Tulls Besökaren'

http://fho.sls.fi/uppslagsord/10428/besokare/


Se även: https://forum.rotter.se/index.php?topic=129679.0


Mvh,
Anders

2020-03-27, 21:12
Svar #2

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Ja, nu när du säger det så!  ;)
Siö Tulls Besökare.
Siö och Besökare tyckte jag också, men det gav inte mening. Det var Tull som saknades! Vilken konstnärlighet dom låg inne med. Kombinerat med titlar man aldrig hört blir det svårt.
Tack så jättemycket!

2020-03-28, 11:39
Svar #3

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 07:52
    • Visa profil
Ja, nu när du säger det så!  ;)
Siö Tulls Besökare.
Siö och Besökare tyckte jag också, men det gav inte mening. Det var Tull som saknades! Vilken konstnärlighet dom låg inne med. Kombinerat med titlar man aldrig hört blir det svårt.
Tack så jättemycket!
Inga problem!  :)


Haha, ja, jag trodde länge att alla 'Besökare' jag sett i kyrkböckerna var folk som besökte orten, innan jag insåg att det var ett yrke. Började väl misstänka att någonting inte stod rätt till när besökarna stannade kvar i flera år.. Man får lära sig mycket "bonushistoria" när man släktforskar!


Mvh,
Anders

2020-03-28, 16:57
Svar #4

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Alla, framför allt släktforskare, har stor nytta av att slå upp ord i SAOB. Där kan man läsa om både Besökare och Visitör.  :)

2020-03-28, 17:30
Svar #5

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Anders, du har så rätt. Man lär mycket allmän historia genom att släktforska. Det är jätteroligt. Just titeln Besökare hade jag aldrig sett tidigare, så jag trodde att jag läste fel. Och så stod det ju ett eller två konstiga ord framför.

Kristina, du har verkligen också så rätt. Jag använder också ofta SAOB och hittade 'besökare' där inne, nu när jag visste vad där stod. Det står även Sjötullbesökare (utan s)!

2020-03-28, 18:10
Svar #6

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 07:52
    • Visa profil

Alla, framför allt släktforskare, har stor nytta av att slå upp ord i SAOB. Där kan man läsa om både Besökare och Visitör.  :)
Ja, SAOB är en fantastisk källa till kunskap. Lite svår att förstå ibland tycker jag, eller snare rörig, men där kan man nästan alltid finna ordens betydelser, även mycket gamla ord.

Andra bra hjälpmedel är Nordisk Familjebok samt Svensk etymologisk ordbok (för att lära sig mer om ordens historia).


Anders, du har så rätt. Man lär mycket allmän historia genom att släktforska. Det är jätteroligt. Just titeln Besökare hade jag aldrig sett tidigare, så jag trodde att jag läste fel. Och så stod det ju ett eller två konstiga ord framför.
Ja, verkligen!  :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna