ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fråga kring tidningsnotis, mål avgjorda av Kungliga Befallningshavande  (läst 434 gånger)

2020-03-26, 11:43
läst 434 gånger

Utloggad Måns Höög

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2024-01-22, 18:04
  • Måns Höög
    • Visa profil
    • http://mansmsonhoog.wordpress.com/
Hej!

Jag har en fråga kring bifogad notis från Söderköpings tidning år 1854. Huvudfrågan är vilken (juridisk?) instans Kunglig befallningshavande, som avgjort målen, motsvarade år 1854, vilket jag inte riktigt blir klok på – alltså i förlängningen hos vilken arkivbildare jag kan leta fram arkivmaterialet efter målen? Jag känner till att Kungl. Bef:de senare under seklet var benämning på landshövding eller länsstyrelse, men är det samma innebörd i detta fall?

Jag är också intresserad ifall någon är bättre än mig på att tolka textuppställningen, utifrån vilken part som ingår i vilket specifikt mål, och hur de (eventuellt) förhåller sig till varandra, ifall texten förtäljer något om detta. Till målen av den 25 januari finns exempelvis underrubrikerna “På ansökan av” och “På besvär av”, med ett antal efterföljande parter. Rör det sig om två motparter i gemensamma mål, eller annat? Kan en exempelvis utläsa vilken typ av mål den markerade änkan Johanna i Lekeryd varit inblandad i (samt eventuellt tillsammans med några av de andra i listan), från artikeln?

Stort tack för hjälp!
Måns
Hälsningar,
Måns Höög

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna