ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Flytta släktträd från Myheritage  (läst 898 gånger)

2020-03-25, 09:42
läst 898 gånger

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
Jag har för närvarande en full prenumeration på Myheritage. Förutom att tjänsten är väldigt dyr så tycker jag att den tekniskt sett är förvånande undermålig (skulle inte rekommendera den till någon annan). Den har potential, är hyfsat intuitiv, osv, men buggarna är alldeles för många och den är inkonsekvent över plattformar så svår att använda om man både vill kunna komma åt från mobilen och datorn och så vidare. Själva träden som produceras för utskrift är också illa designade och går endast att använda för att ge en översikt, de är inte snygga.

I dagsläget har jag knappt 3.000 personer i mitt träd och väldigt mycket foton, mm. Är det någon som har förslag till vilken plattform jag skall flytta det, tips om vad man skall tänka på och hur jag bör göra? Är det kanske någon som känner till någon tjänst som kan göra migreringen åt mig?

Jag gillar Familysearch för att det är gratis och ger bra möjlighet att spara foton och filer (som jag vill att andra som vill skall få tillgång till - det är huvudanledningen till att jag har laddat upp dem). Samtidigt så tycker jag det är lite svårt att få en bra överblick över trädet där.

2020-04-17, 07:55
Svar #1

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil
Det släktforskarprogram jag rekommenderar är Genney, men det kostar dock pengar....


När man använder Genney finns alla uppgifter och bilder på egna datorn, men det finns möjlighet att skapa html-filer som kan publiceras på internet.


När man lagt till en eller flera bilder/uppgifter måste man dock skapa html-filerna på nytt.


På Genneys hemsida finns flera korta filmer om programmet skapade av Hans Roslund. Titta gärna på dem:
https://www.genny.se/content.php?rid=153




Genney finns även som demo-version, men då är vissa funktioner spärrade:
"Upp till hundra personer kan du redigera, exportera, använda platser, kartan och webbpubliceringen. Däremot kan du importera obegränsat med personer. Kalender, sammanslagning av dubbletter, internetsök, utskrifter och exporter går bara att använda i full version. Det finns ingen tidsbegränsning av demo-versionen."


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna