ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Militärbana och åldersbestämning  (läst 657 gånger)

2020-03-24, 20:13
läst 657 gånger

Utloggad Eva-Lotta Karnlind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 08:59
    • Visa profil

Hej!
Jag vet inte riktigt var min fråga hör hemma så det får bli här. Jag försöker tidsbestämma lite foton. Min farfar Erland Andersson f 1895-06-02 med Inskrivningsnummer 109 38/15  skrivs in 1915 som 20-åring. Det ska enligt släkting ha varit vid Axevalla hed, Skaraborg. Han flyttar till Värmland 1917 och där tappar jag bort honom i arkivet. Jag har förstått att det är var han bor som jag ska leta? (Försökte få hjälp på Släktforskningens dag men det gick inget vidare.) Jag vet att han tjänstgjorde under beredskapen bland annat i Mitandersfors, Värmland som något slags befäl. Ska enligt nu levande släkting stått på torget i Sunne och tydligt tagit kommando över sina mannar. Det jag undrar över om jag kan finna honom i arkiven samt alltså om det går att tidsbestämma genom bilderna jag bifogar. Är de senare bilderna från beredskapstiden eller någonstans emellan 1915 och den tiden? Går det överhuvudtaget att tidsbestämma? Med vänlig hälsning, Lotta

2020-03-26, 09:19
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Han flyttade till Ölme 1917 och mjölnardräng i Trefors. Sedan mjölnare där, gift 1925 med Edla Maria född Broms från Ransäter. Får en son 1926. Flyttar till Brunskog 1926 och mjölnare i Gullskog, därifrån 1928 till Sunne och mjölnare i Karsbol. Hustrun död 1934, omgift 1935, två barn med nya hustrun.

2020-03-26, 18:45
Svar #2

Utloggad Eva-Lotta Karnlind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 08:59
    • Visa profil
Åh förlåt! Nu när du lagt med så mycket tid och arbete. Jag vet ju allt det där som du tagit fram Bengt-Göran! Jag var otydlig när jag skrev att jag tappat bort honom. Jag menade det militära arkivet för att få en bild av hans militära bana och när fotona var tagna utifrån uniformerna. Ber så hemskt mycket om ursäkt för besväret. Mvh Lotta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna