ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjälp med att hitta småskollärarinna Hulda Edvinsson  (läst 548 gånger)

2020-03-24, 11:12
läst 548 gånger

Utloggad Helena Zachrisson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:33
    • Visa profil
Har kört fast i mitt sökande efter min biologiska mormorsmors förehavanden. Hon hette Hulda Maria Edvinsson, född 28 februari 1884 i Broby, Skaraborg. Hennes pappa utvandrade så småningom till USA, men det tycks ändå ha funnits lite pengar i familjen eftersom Hulda fick dispens att utbilda sig till småskollärarinna vid nya småskollärarinneseminariet i Skara trots att hon vid tidpunkten inte fyllt 18 år. (Se bild, källa: Svensk Läraretidning, Nr 21 1901)

Hur jag än letar har jag inte lyckats hitta henne i någon förteckning över småskollärarinnor. Ytterst märkligt eftersom hon i församlingsböckerna löpande står angiven med detta yrke. Följer jag henne i församlingsböckerna återfinns hon på Kullens Barnhem i Lerum 1910. En tid därpå blir hon gravid med ett barn utom äktenskapet (min mormor) och "försvinner". Hon hamnar bland Lerum församlings "å församlingen skrivna", men då dottern föds i oktober 1911 i Örgryte måste ju Hulda rent fysiskt befinna sig där vid den tidpunkten.

1916 återfinns Hulda på adressen Folkskolan i Lidköping. Då tycks dottern sedan en tid vara bortlämnad. Åtminstone står hon inte noterad tillsammans med sin mor. Hulda flyttar vidare under åren för att 1923 stå på adressen Björke, Råshults skola i Hycklinge, Östergötland. Rimligtvis arbetar hon på Folkskolan och på Råshults skola. Men var/hur kan jag hitta mer information om detta? Är det möjligt att hitta skolfoton?

Har letat efter Hulda Maria i bl a Cederbom, Lars August, 1860-1939:  Skara folkskoleseminarium 1842-1935 och Sveriges småskollärarinnor i ord och bild / under red. av Ruth Linder.  Stockholm : Biografiskt galleri, 1945.  3 vol..VOL/NR: Del 1-3, men utan resultat. Är jag måhända blind?

30 april 1934 flyttar hon till Alingsås (Källa: Alingsås stadsförsamling (P) AIIa:22 (1924-1935) Bild: 2460 Sida: 2343) och nästan exakt ett år senare, den 21 april 1935, dör hon. Någon dödsorsak har jag inte lyckats hitta. Inte heller någon bouppteckning.

Vill så innerligt gärna hitta mer information om henne. Någon som har tips på hur jag kan söka vidare?

2020-03-24, 13:20
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21988
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:09
    • Visa profil

Kan för tillfället bara bidra med en saknad uppgift: Hulda Maria Edvinsson dog av bronchopneumonia (lunginflammation), enligt SCB-utdraget ur dödboken:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0032704_00651
Hälsar vänligen
Maud

2020-03-24, 14:11
Svar #2

Utloggad Helena Zachrisson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:33
    • Visa profil
Tack för hjälpen Maud! Där står ju faktiskt att hon varit fd småskollärarinna i Erlandsborg, så detta får jag försöka undersöka vidare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna