ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sara Andersdotter d. 1710-05-15.  (läst 596 gånger)

2020-03-23, 15:55
läst 596 gånger

Utloggad Ingmari Wistrand Martinsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 09:02
    • Visa profil
Hej!


I dödboken på https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0032547_00111
finns Sara Andersdotter död 1710-05-15 i Gysinge.
Hon var gift med Karl Gauffin d. 1714-03-14 i Gysinge.


Jag har en notering sedan tidigare att Sara Andersdotter även heter Sandel, är det rätt? Jag hittar inte var jag fått detta ifrån. Om hon även heter Sandel, vad kommer det namnet ifrån?


Mvh
Ingmari

2020-12-14, 13:24
Svar #1

Utloggad Jörgen Andreasen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2021-07-03, 20:18
    • Visa profil
Hej Ingmari!

I husförhörslängden för Österfärnebo åren 1737-1756 finns en personpost (nummer 351) för deras dotter Margareta Carlsdotter Gauffin (1682-1751-02-23) finns i "föräldrar"-kolumnen:

"Mästerräckare i Gysinge
 Charles Gaffen
 Hustru Sara Sandel"

Jag har inte lyckats att hitta Sara:s far "Anders Sandel" men jag har gissat att han är äldre bror till bröderna Per och Lars Sandel från Hållnäs i Roslagen. Tydligen använde inte deras far Bengt Larsson (Benedictus Lautentii Uplandus) Sandel-namnet och kikar man i Herdeminnena för Uppsala ärkestift så finner man på sida 111:

"Hållnäs
...
Kyrkoherdar
...
4. Benedictus Laurentii Var Kyrkoherde här 1636, död 1672
   Barn: Pehr, kallade sig Sandel, Kyrkoherde här
5. Pehr Sandel Upl. Den förres son. ...
Gift 1 med ..... (sic: föfattaren vet tydligen inte att Per:s första fru var "Mailn Magdalena Chytraeus") 2 med "Margareta Höök", Borgmästaredotter i Öregrund...
Barn: Anders, Prost i Hedemora och Stamfader för grefliga och Adeliga ätten Sandels. ...."


https://books.google.se/books?id=6YldAAAAcAAJ&pg=RA1-PA190&lpg=RA1-PA190&dq=%22Pehr+Sandel%22+Uppsala&source=bl&ots=Cgu9jPKwWF&sig=ACfU3U0_jZCMv70QhIstVVyrDBiLHQdhkg&hl=sv&sa=X&ved=2ahUKEwjU3sTXzInsAhXuxIsKHSVxDCQQ6AEwDHoECAcQAQ#v=onepage&q=%22Sandel%22&f=false

Så det verkar som om Per och hans syskon tog sig namnet Sandel.

Sandel är som synes en prästsläkt men som också är kopplad till bruksmiljön under 1600- och 1700-talen. Intressant är också kopplingen till Höök-släkten då Anders Larsson Höök var brukspatron nummer 2 i Gysingen perioden november 1677- december 1687 men han är också syssling till Margareta Höök. Åren 1678-1683 växte antalen boende på Gysinge bruk från 6 till 46 personer (kan ses i mantalslängderna för perioden). Det är också under dessa år som familjen Gauffin flyttar till Gysinge, exakt när har jag inte hittat.

Lars Sandel:s första fru Catharina Månsdotter Leufstadia är kusin med Anders Larsson Höök:s far, Lars Andersson Höök.
Anna Sandel, syster till Per och Lars Sandel, man Pehr Leufstadius är kusin med Anders Larsson Höök:s far. Lars Andersson Höök.
Anders Larsson Höök:s fru Anna Isaksdotter Mackei var också hans syssling. Anna agerade brukspatron från 1687 (då hennes man dog) fram till 1695 då hennes dotter Eva Höök tog över. Eva drev Gysinge bruk fram till runt 1740 då bruket såldes.

Per Sandel:s sonsonson fältmarskalken Johan August Sandel adlades 1772 och bytte till ättnamnet Sandels. Även släkten Höök blev adlig genom att Anders Larsson Höök:s bror Per Larsson Höök (jaktkompis till Karl XI) adlades 1681 och bytte till ättnamnet Gyllenhöök.

Att Sara kunde kalla sig Sandel och inte vara släkt med syskonen Anna, Per och Lars Sandel ser jag inte som troligt. Dock i hennes begravningspost så är hon nämnd som "Sara Andersdotter" (varför inte Sandel?). Att hon heter "Sara Sandel" kommer från hennes dotters husförhörspost, vilken är nedskriven i början på 1737. "Upsala ärkestifts herdaminne" är skriven 1842 även om det mesta av materialet verkar vara sammaställt under slutet av 1700-talet (detta enligt bokens förord).

Källäget för 1600-talet är besvärligt speciellt för kvinnor då de normalt inte fick äga någonting. Ex. gifte sig Sara Sandel med Charles Gauffin 1681. Men var? I Österfärnebo eller någon annanstans? Vigselregistret för Österfärnebo startas 1692. Via dottern Margareta Gauffin:s husförhörspost vet vi att hon är född 1682. Så det kan mycket vara att Sara och Charles gifte sig 1681 och att det skedde i Österfärnebo. Söker man på Internet hänvisas (http://www.x-konsult.se/gen/html/0006/7021.htm) det till "Ingvar Ekström" (släktforskare av vallonsläkterna Gauffin och Douhan) när det gäller giftermålet 1681 och till Kjell Lindbom (författare och släktforskare) när det gäller Sara:s död 15:e maj 1710. Ingvar Ekström verkar dock ta fel när det gäller Sara:s födelse då hon är född 1657 och inte 1662, då är noterad (i begravningsposten) som 53 år vid sin död 1710.

Charles Gauffin är listad i husförhörsboken år 1712 (sida 129 hushåll nummer 2) i Gysinge bruk men då är Sara död och Margareta gift med länsman Anders Ekebom. För husförhören 1692 finns inte Gysinge med, oklart varför.

Min koppling till Sara Sandel är att hon är min "mormors mormors morfars mormors mormor". Min mormorsmor lämnade Österfärnebo i november 1885 för Gälve, vidare till Sala och till sist Stockholm.

Jag hoppas ovanstående är till någon nytta.

/Jörgen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna