ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vill veta vad min far dog av  (läst 642 gånger)

2020-03-22, 11:17
läst 642 gånger

Utloggad Ulla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 816
  • Senast inloggad: 2022-10-30, 13:54
    • Visa profil
Hej
Vad går jag in för att få veta var mina föräldrar dog av? Min far var född 15 dec. 1903 i Badeslunda Västmanland dog 18 okt. 1972 Hägersten och min mor född 31 oktober 1903 i Sorunda stockholm och död 11 december 1986 Hägersten, hoppas att någon vet var jag kan hitta  dem
Tacksam för all information
Hälsningar Ulla

2020-03-22, 13:31
Svar #1

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 838
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:07
    • Visa profil
Det är för nya uppgifter för att de ska vara allmänt tillgängliga. Böckerna finns antagligen hos Stockholms Stadsarkiv. Du kan kanske få uppgifterna därifrån om du kan påvisa att du är deras dotter.

2020-03-22, 15:31
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21973
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:48
    • Visa profil
Böckerna förvaras av Stockholms stadsarkiv.

Folkbokföring/kyrkböcker är allmänna handlingar som alla har rätt att ta del av. Dock gäller sekretess (vanligen i 70 år) ”för uppgift om en enskilds personliga förhållanden, om det av särskild anledning kan antas att den enskilde eller någon närstående till denne lider men om uppgiften röjs”.
Offentlighets- och sekretesslagen 22 kap. 1 §

Man har rätt att vara anonym när man begär ut (uppgifter ur) en allmän handling och man behöver inte ange något skäl till sin begäran. Men när det gäller sekretessbelagd handling kan det i vissa fall underlätta sekretessprövningen om man berättar vem man är och varför man vill se handlingen.

Kontakta alltså Stockholms stadsarkiv.
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna