ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp Magnus Månsson som blir dömd och straffad, men för vad och vilket blev straffet?  (läst 477 gånger)

2020-03-21, 17:56
läst 477 gånger

Utloggad Carina Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 12:21
    • Visa profil
Hej!
Behöver hjälp med att tyda vad som skrivits om Magnus Månsson dömd och straffad men kan inte se eller förstå vad det står.
Om han blev dömd hur går jag till väga för att se var han fick avtjäna sitt straff? Kan följa Magnus Månsson  till hans död 1863 i Börrum.

Kan tyvärr inte bifoga bilagor på husförhören då jag inte kan klara av det på den här datorn.
ArkivDigital: Börrum (E) AI:4 (1832-1847) Bild: 138 Sida: 127
ArkivDigital: S:t Anna (E) AI:12 (1835-1841) Bild: 194 Sida: 373
Tacksam för svar
Carina

2020-03-21, 22:22
Svar #1

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 838
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 16:58
    • Visa profil
"af Häradsrätten dömd att hängas för uppbrutet bref med pengar (tror jag) tillhörandes Kronan. Dömd till 3 års fästning af Högsta Domstolen i Malmö, och undergått"
Det där med Högsta Domstolen i Malmö har väl prästen missuppfattat. Högsta Domstolen finns i Stockholm. I Malmö finns Hovrätten över Skåne och Blekinge. Det var regel att dödsdomar skulle prövas av hovrätten.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna