ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Flyttlängder?  (läst 792 gånger)

2020-03-21, 17:28
läst 792 gånger

Utloggad Åsa Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 19:40
    • Visa profil
Hej. Jag söker efter Greta Andersdotter född i Järlåsa 1775 enligt senare husförhörslängder när hon är gift och bor i Sala. Jag har tittat genom födelseböckerna i järlåsa och har hittat ett antal Greta kring 1775. Tänkte sen jag kunde hitta henne i flyttlängden i sala eller järlåsa innan hon giftrer sig 1800 i Sala. Men det verkar inte finnas på någon av ställena. De hänvisar på ett ställe till att flyttar ska finnas i husförhörslängderna en jag hittar inte något i dem. Någon som kan hjälpa mig?

2020-03-21, 21:57
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4531
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 21:08
    • Visa profil
I tidiga kyrkböcker står det eventuellt bara i en kolumn att de flyttat någonstans, en gård, by eller socken. I nya socknen skrevs de in på liknande sätt med uppgift om varifrån de flyttat in, men inga flyttlängder fanns som talar om var i församlingen de kom ifrån eller var de flyttade in. Då får man leta igenom hela husförhörslängden tills man hittar dem  :( . Om du talar om var (källhänvisning) det tidigaste du hittat henne kan du nog få hjälp.

2020-03-21, 23:59
Svar #2

Utloggad Åsa Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 19:40
    • Visa profil
Hej. Här. Hon står bredvid tvåan som skrivits i högermarginalen. Jag kan inte se vad som står precis ovanför. Hennes man Eric Ersson Evert verkar stå två rader upp vid ettan.

Sala landsförsamlings kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/ULA/11298/A I/11 (1796-1805), bildid: C0020229_00207, sida 189


I tidiga kyrkböcker står det eventuellt bara i en kolumn att de flyttat någonstans, en gård, by eller socken. I nya socknen skrevs de in på liknande sätt med uppgift om varifrån de flyttat in, men inga flyttlängder fanns som talar om var i församlingen de kom ifrån eller var de flyttade in. Då får man leta igenom hela husförhörslängden tills man hittar dem  :( . Om du talar om var (källhänvisning) det tidigaste du hittat henne kan du nog få hjälp.

2020-03-22, 02:24
Svar #3

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4531
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 21:08
    • Visa profil
Mannen Eric Ersson född 1777 står först som Sonen Eric. Föräldrarna är de båda ovanför, Eric och Stina, båda födda 1744 (tror jag). Raden under Eric är Sonen Johan född 1782, alltså en bror till Eric. Sen gifter sig Eric år 1800 med Greta Andersdotter född 1775, hon skrivs in på den tomma raden under Johan, och de får sonen Anders 1801. Tyvärr står ju inget om varifrån och när Greta flyttar in, kolumnerna Ankom är tomma, och vigselnotisen i Sala landsförsamling (U) EI:1 (1775-1829) Bild 24 (AID: v73862.b24, NAD: SE/ULA/11298) ger inte heller någon ledning. Oftast sker vigseln i kvinnans föräldrars församling. Det kan alltså vara så att Greta finns någonstans i Sala Landsförsamling innan giftermålet, eventuellt med föräldrarna, men hon kan lika gärna komma inflyttad från annan församling. När inget står blir det svårt att hitta.

2020-03-22, 08:31
Svar #4

Utloggad Åsa Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 19:40
    • Visa profil
Mannen Eric Ersson född 1777 står först som Sonen Eric. Föräldrarna är de båda ovanför, Eric och Stina, båda födda 1744 (tror jag). Raden under Eric är Sonen Johan född 1782, alltså en bror till Eric. Sen gifter sig Eric år 1800 med Greta Andersdotter född 1775, hon skrivs in på den tomma raden under Johan, och de får sonen Anders 1801. Tyvärr står ju inget om varifrån och när Greta flyttar in, kolumnerna Ankom är tomma, och vigselnotisen i Sala landsförsamling (U) EI:1 (1775-1829) Bild 24 (AID: v73862.b24, NAD: SE/ULA/11298) ger inte heller någon ledning. Oftast sker vigseln i kvinnans föräldrars församling. Det kan alltså vara så att Greta finns någonstans i Sala Landsförsamling innan giftermålet, eventuellt med föräldrarna, men hon kan lika gärna komma inflyttad från annan församling. När inget står blir det svårt att hitta.

Det står i alla husförhör att hon är född i Järlåsa så det är de längder jag läst genom.

2020-03-22, 20:43
Svar #5

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4531
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 21:08
    • Visa profil
Om det är fel i den första noteringen du hittar så blir det (troligtvis) fel i alla följande också, eftersom nästa bok eller attest skrivs av från den föregående boken. Att det står Järlåsa många gånger gör inte att det är sant, det blir det först när du hittar en födelsenotis som stämmer. Att födelsedatum saknas kan bero på att hon kom utan attest och uppgifterna är sådana hon själv uppgivit, hon vet hur många år hon är men inte vilken dag hon är född, föräldrarna kanske flyttade till Järlåsa när hon var liten så hon trodde hon var född där, men födelsenotisen finns någon annanstans. Eller så är hon bortglömd i födelseboken.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna