ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Riksdagsman Torkel Nilsson avviker till Amerika  (läst 321 gånger)

2020-03-20, 18:32
läst 321 gånger

Utloggad Lars-Eric Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 09:40
    • Visa profil
Jag söker information om Riksdagsman Torkel Nilsson från Fjerlöv, Gumlösa f 18180613.
Han får ekonomiska problem, går i konkurs och anklagas för förfalskning. Därför rymmer han till Amerika 1865 och lämnar fru (Karna) och barn i Sverige. Men han tar med sig sin svägerska Anna Andersdotter. Ref Gumlösa (L) AI:6 (1861-1868) Bild 58 / sid 50.
Senare flyttar även minst två av hans barn till USA. En av dessa är Nils Torkelsson med fam.( Det är här mina anor kommer in i bilden)
I hfl verkar det som att Torkel och Karna förblir gifta och det står att hon blir änka 1890. Då dör troligen Torkel.
Tacksam för mer info om detta drama. Jag här sökt efter Torkel Nilsson i USA men inte funnit honom. Troligen bytte han namn
//Lars-Eric

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna