ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ryd  (läst 538 gånger)

2020-03-20, 10:30
läst 538 gånger

Utloggad Linda Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2023-08-22, 14:00
    • Visa profil
Hej!

Jag skulle vilja veta lite mer om min mormors släkt. Min mormor hette Ella Birgit Linnea Johansson, född Ryd. Hon föddes 1925 i Barkeryd. Nässjö församling, Jönköpings län och dog i Tranås, Jönköpings län 2017.

Hennes pappa hette Oskar Emil Ryd som föddes 1888 i Malmbäck, Slätteryd, Norrgården, Jönköpings län och dog 1967 i Norra Solberga, Knapparp, Jönköpings län. Hennes mamma hette Linnea Ingeborg Ryd, född Landström, som föddes 1900 i Norra Solberga, Glömminge, Jönköpings län och dog 1983 i Norra Solberga, Knapparp, Jönköpings län. De är här de två personernas släkt som gärna skulle vilja veta mer av.

Tack på förhand!

/Linda
Mail: ljohansson1977@hotmail.com

2020-03-20, 11:29
Svar #1

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil

Hej!
Så roligt att du vill veta mer om Din släkt! Du har bra data som du presenterar att börja med. Du börjar med att gå in på Riksarkivet och skaffar ett konto. Det är gratis. Har Du råd så kan ett abonnemang på Arkiv Digital göra det lättare att läsa gammal text. Slå upp en person i den församlings dopbok där de föddes. Där hittar Du personens föräldrar och förhoppningsvis var i församlingen de bodde. Gå till församlingsboken för aktuella år. I register brukar man hitta boplatsen/byn/kvarteret. Där bör familjen finnas. Om det inte står att de flyttar någonstans så finns de kvar på samma plats i nästa bok.
Det finns nybörjarböcker och handledningar på både bibliotek och på nätet. Surfa runt och kolla!


Monika W

2020-03-20, 12:21
Svar #2

Utloggad Linda Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2023-08-22, 14:00
    • Visa profil
Hej igen!

Jag skulle dock vilja gå längre bak i tiden, kan man göra det på Riksarkivet?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna