ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Röddinge CI:1 pag. 45 Vilken kyrkohögtid eller kyrkosöndag avses i Vigselnotisen 1703 ?  (läst 482 gånger)

2020-03-18, 21:14
läst 482 gånger

Utloggad Göran Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 08:59
    • Visa profil
    • www.cghgroup.se
I den tredje vigselnotisen Anno 1703 efter 11 October, men före nästa vigselnotis Anno 1704 2 post Epeph: har jag bekymmer att identifiera innebörden i den latinska kyrkohögtiden. Jag tolkar texten i vigselnotisen enligt nedan:


"Dom: Qumq:
Copuleras änklingen Lars Enewolss: af Ramsåhsa och pigan Hanna Nils dotter här i Röddinge kyrkia hvilka wid föregående Trol: stält för sig skriftl: Caution"


Kan Ni hjälpa mig med den latinska förkortningen och vilken kyrkohögtid/datum, som avser ?
Med vänliga forskarhälsningar

Göran Håkansson

2020-03-18, 22:12
Svar #1

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 837
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:06
    • Visa profil
Det är väl Dom:Quinq: I-pricken har hamnat över nästa bokstav, vilket inte är ovanligt. Men det är ändå lite konstigt, för Quinquagesima var Fastlagssöndagen, och det kan det väl inte vara.

2020-03-18, 22:37
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Dominica Quinquagesima = fastlagssöndagen som 1703 inföll den 8 februari. Av någon anledning har notisen hamnat kronologiskt fel.

Den först noterade vigseln 1704 förrättades den 17 januari.


https://www.familysearch.org/wiki/sv/Svensk_Helgdags_Almanacka
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna