ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brita Nilsdotters föräldrar och Fors/Rommele  (läst 502 gånger)

2020-03-18, 20:27
läst 502 gånger

Utloggad Bo Arnesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2021-02-24, 15:05
    • Visa profil
Brita Nilsdotter, föddes i Fors fs, Älvsborgs län, den 17 jan 1789. Hon gifte sig med Nils Jacobsson, född den 27 jan 1798, också i Fors fs.

Brita Nilsdotters föräldrar skall ha varit fördubblingsbåtsmannen Nils Berg och Anna Olofsdotter, gifta den 18 aug 1788 i Fors. Födelsedatum och födelseplats för Nils Berg är okända för mig liksom övriga uppgifter (dop, död, begravning).

Modern Anna Olofsdotter uppges I födelseboken för Brita vara 28 år vid Britas födelse. Hennes födelseår bör alltså ligga runt 1760–1761. Jag har kollat födelseboken för Fors efter Anna men inte hittat henne där.  Jag har också utan framgång granskat Hfl 1879–1883, för Solberga i Fors efter Brittas födelse (https://app.arkivdigital.se/volume/v43378a?image=12, sid 5-7.) Jag har alltså inte lyckats finna vare sig Brita eller någon förälder.

Under vissa perioder träder Rommele in vid sökningar i kyrkböcker på Fors fs.

Jag bifogar följande:
•   Födelsenotering för Brita Nilsdotter i Fors Fs Födelse- och dopbok
•   Brita Nilsdotter med familj I ”Befolkningen I Sverige1840-1947”
•   Del av sökbilden för Fors/Rommele
Frågor:
1.   Kan någon möjligen lyckas bättre med att hitta Britas föräldrar, Nils Berg och Anna Olofsdotter, i kyrkböckerna?
2.   Skall man hitta personer hänförbara till Fors under Rommele för berörda perioder?

Tacksam för svar!

Vänligen
Bo Arnesson
Nödinge

2020-03-19, 00:33
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5115
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:42
    • Visa profil
I Fors AI:1 bild 166 / sid 30 ser vi Solberga norgården december år 1790, det vill säga två år efter Brittas födelse. Och på gården finns det en inhyses änka Anna 30 år med en dotter Britta 2 år. Nils Berg tycks ha dött och det är därför det bara blev ett barn. Och om man dör ute i fält är det inte säkert man är med i hemsocknens dödbok. Jag vt inte hur det är med båtsmän, det borde väl finnas någon sorts rullor över dom också, som generalmönsterrullorna för vanliga soldater? Men jag skall leta vidare lite.

https://app.arkivdigital.se/volume/v43378a?image=166 

Familjen hon är inhyses hos är hennes egen. Det är hennes bror Måns Olofsson som har gården nu, fadern Olof Andersson 77år finns kvar men modern Margret Andersdotter är borta.

Anna Olofsdotter föddes 5 april 1760 på Solberga (Fors C:2 sid 300)

https://app.arkivdigital.se/volume/v43391?image=157 
Sedan vet jag inte riktigt vad som hände med Anna Olofsdotter men i nästa husförhörsbok 1801 är hon borta och Britta bor kvar på gården, hos sin morbror.

https://app.arkivdigital.se/volume/v43378a?image=186 

2020-03-19, 16:09
Svar #2

Utloggad Bo Arnesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2021-02-24, 15:05
    • Visa profil
Hej och tack för värdefull information,

betr båtsmän har jag nu fått veta (citat): Det finns olika längder beroende om de är de vanliga soldaterna eller båtsmän.
Båtsmännen är lite svårare att hitta i längderna då de inte var knutna till ett torp på samma sätt som soldaterna. Så Båtsmansrullorna är mer slitsamt att leta i men det "bör" stå om det hänt något ute i fält.
Begravda skulle det alltid bli även om de inte visste vem personen var och jag tror inte att alla präster var så noga med att skicka notis till församlingen där personen bodde även om de visste vem han var.
Så när nästa dödskiva kommer så kommer vi hitta fler av dessa försvunna personerna.
Om de bara försvinner vet man inte om de har dött eller avvikit, då ska det stå någon notis då de blir avförda från rullorna, i husförhöret där de var skrivna blir de flyttade till obefintliga när ingen vet vart de är.

Vänligen
Bo

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna