ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Indexera Patronymikon i Finland  (läst 1056 gånger)

2020-03-18, 14:52
läst 1056 gånger

Utloggad Ragna Hummel

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2021-11-29, 22:04
    • Visa profil
Jag hade en hård diskussion med några finnar som sa att om man indexerar ett dubbelnamn som Andersdotter Hellström ska patronymikon skrivas in på förnamnets fält. Jag sa nej detta är ett efternamn.
De påstår att så är reglerna i Finland. Jag tog ett screenshot av den hjälpen som de stöder sitt påstående på: Se bifogat fil.

2020-03-19, 11:23
Svar #1

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 15:02
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Vilka "regler" skulle det vara? :) I den svenska folkbokföringen har man (i modern tid) visserligen tidigare bara kunnat ha extra efternamn som mellannamn men det är myndighetens begränsningar som inte har så mycket med släktforskning att göra. Du gör precis som du själv vill men det vanliga i Sverige är att man sätter patronymikon i efternamnsfältet oavsett om det sedan finns ett släktnamn eller inte (med undantag för modern tid då en del använt patronymikon som mellannamn). Det underlättar vid sökning att vara konsekvent, i synnerhet då de flesta personer i din släkt antagligen bara har ett patronymikon.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2020-03-19, 14:28
Svar #2

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
De namn som betecknas dubbelnamn, vare sig det är för- eller efternamn, skrivs generellt med ett bindestreck. Detta är emellertid en väldigt sen företeelse och kan ses först på 1900-talet. Där är det adekvat att skriva dem i samma fält.
Inom bl.a. adel och smeder förekom gammalt samtidigt bruk av både släktnamn och patronymikon. Att hålla släkter samlade blir där omöjligt om fars- och släktnamn förs in i samma fält.
Dock finns undantag. T.ex. personer som skrev sitt farsnamn efter släktnamnet.

”det vanliga i Sverige är att man sätter patronymikon i efternamnsfältet  ..” beror nog på att skaparna av släktforskningsprogrammen sannolikt har använt sig av amerikanska förlagor, samtidigt som de inte syns ha haft insikter om namnhantering inom arkiv- eller biblioteksvärlden.
https://forum.rotter.se/index.php?topic=146519.msg1488234#msg1488234

2020-03-19, 19:34
Svar #3

Utloggad Ragna Hummel

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2021-11-29, 22:04
    • Visa profil
Tack för intressanta svar. Informationen är intressant, men den svarar inte på min fråga. Problemet är att vid indexeringen det patronymikon skall stå som förnamn om den följs av ett familjenamn. Jag skriver alltid båda efternamn i det fältet. I reglerna för fältet står att man kan skriva patronymikonet i förnamnsfältet om man inte är säkert om det är ett namn eller efternamn. Men detta är ju undantag, inte regeln. Nu säger de finska indexerande att det alltid ska skrivas in som förnamn om ett familjenamn finns.

2020-03-19, 22:20
Svar #4

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Patronymika uppfattades aldrig som självständiga namn under århundradena före 1800-talet. Därför påträffar man inte att exempelvis en bonde benämns enbart med sitt farsnamn i källorna (kyrkböcker, domböcker etc.) . Det fordrades ett förnamn för att det skulle få en mening och reell innebörd. Denna verklighet speglar sig därför hos KB för äldre tider. Det gäller även personregister för diplomatarier och domböcker där förnamn är primära sökelement. Att indexera patronymika som primärt namn kan jag inte se någon nytta med i sökhänseende. Med detta sagt finns det alltså en logik att lägga det efter och tillsammans med förnamnet.


2020-03-20, 14:32
Svar #5

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 15:02
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Tack för intressanta svar. Informationen är intressant, men den svarar inte på min fråga. Problemet är att vid indexeringen det patronymikon skall stå som förnamn om den följs av ett familjenamn. Jag skriver alltid båda efternamn i det fältet. I reglerna för fältet står att man kan skriva patronymikonet i förnamnsfältet om man inte är säkert om det är ett namn eller efternamn. Men detta är ju undantag, inte regeln. Nu säger de finska indexerande att det alltid ska skrivas in som förnamn om ett familjenamn finns.

Att döma av ditt svar så handlar det här om indexering i någon form av projekt? Då är det ju projektledningen som bestämmer hur deras data ska presenteras. Annars förstår jag nog inte riktigt frågeställningen.

Visst var inte patronymikon särskilt relevanta i äldre tid men man måste ändå bestämma sig för hur de ska hanteras i en given mjukvara. Vilket val man gör spelar egentligen mindre roll så länge man är konsekvent.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna