ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bolshög  (läst 4732 gånger)

2004-02-08, 17:31
läst 4732 gånger

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Per Sörensson och Ingar Jepsdotter är vigda 1739 25/4 i Glimminge by.
Deras son Sören föds här 1739 19/9. Gudmor var Karna Mårten Jepssons i Glimminge.
 
Jag tror att paret kan vara identiska med Per Sörensson och Ingar Jepsdotter på Vranarp nr.4 i Östra Tommarp socken, vilkas vigsel jag ej har funnit i Ö. Tommarp kyrkobok. Ej heller har jag funnit deras son Sörens födelsenotis där.
 
Per Sörensson och Ingar Jepsdotter i Vranarp har noterade födda barn i Ö.Tommarp kyrkobok från och med 1742. Vittne av intresse på deras barns dop kan Gertrud Jeppas i Vranarp och Jöns Jepsson i Vranarp vara.
 
Per Sörenssons i Vranarp rötter finns i Gislöv, Ö. Nöbbelöv socken, men var finns Ingars?  
 
Enligt åldersuppgiften i Ingar Jepsdotters dödsnotis i Ö.Tommarp kyrkobok 1783, så skall hon vara född ca. 1712. Finns det någon som vet var eller vem som är hennes föräldrar?
Birte Boström

2004-02-08, 22:25
Svar #1

Bengt Olsson

Hej!
Gertrud Jeppas i Vranarp är född 1699 på Järrestad 11, dtr till Per Eriksson och Mätta Eriksdtr. Hon gifter sig i Järrestad med Jeppa Henriksson.
Kanske kan Ingar komma från Järrestad, nu är det tråkiga att kyrkbok saknas mellan 1709-13, men på Järrestad 18 finns Jeppa Svensson med h Kristina Eriksdtr och barnen Sven, Erik, Jöns, Jon och Olof
 
hälsar Bengt i Borrby

2004-02-08, 22:52
Svar #2

Bengt Olsson

Glömde och skriva att Jeppa Henriksson var gift en gång tidigare med Boel Månsdtr död 1723 Varanarp 6.
De hade åtminstone två barn Karna & Måns, men här finns ej heller kyrkbok i perioden 1700-20.
 
Bengt

2004-02-09, 16:35
Svar #3

Bengt Olsson

Hej igen!
 
Hittade en slarvigt gjord avskrift ur Järrestads hd:s db 1743 KL 2941:
 
Arvedel efter avlidne bonden Bengt Jönsson som tillfallit Mårten Jepsson och Rasmus Jönsson. Den 22 mars intyga Per Sörensson, Jöns Jepsson, Nils Jepsson i Vranarp det de tillfallit och bekommit sina andelar uti det arv som deras morbror Bengt Jönsson tillfallit.
 
Hoppas det här kan va till någon hjälp
 
Bengt

2004-02-09, 16:39
Svar #4

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Bengt och tack för ditt svar.
 
Jag har varit inne på att Gertrud Persdotters make Jeppa Hindriksson och hans förra hustru Boel Månsdotter skulle kunna vara Ingar Jepsdotters föräldrar.
Har också prövat om Mårten Jepsson i Glimminge, Bolshög socken skulle kunna vara en bror till Ingar Jepsdotter, men inte heller här har det blivit något napp.
 
Glömde och skriva vilka barn Per Sörensson och Ingar Jepsdotter i Vranarp hade i mitt tidigare inlägg, så här kommer de.
 
Sören ( förmodligen den Sören född i Glimminge by,Bolshög sn. 1739 ). Övriga barn födda i
Vranarp, Ö. Tommarp socken.
Bolla f.1742 1772 - d. 1760 19/4
Gertrud f.1744 10/9 - d. 1745 22/12
Måns f.1746 2/12
Gertrud f. 1750 7/10
Bengt f. 1753 20/3
Tvillingarna Ingar och Sissa, f. 1755 27/10. Ingar dog samma år 6/12.
 
Vänliga hälsningar
Birte
Birte Boström

2004-02-09, 16:52
Svar #5

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej igen Bengt. Vi skrev tydligen samtidigt.
 
Det skall vara en domboksläsare man kan få hjälp av ). Tusen tack !  
 
Får väl begrunda detta och se vad det kan leda till. Så här i en hast ser det ut som om det skulle kunna vara Jeppa Henriksson som varit gift ytterligare en gång tidigare.
 
Återkommer om jag kan få ihop detta till någonting.
 
Birte
Birte Boström

2004-02-09, 20:14
Svar #6

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Har nu besinnat mig lite )
 
Först och främst kan jag konstatera att Bengt Jönsson inte är Per Sörenssons morbroder. Alltså måste han vara morbroder åt Ingar Jepsdotter och det skulle då innebära att Jöns Jepsson och Nils Jepsson i Vranarp är hennes bröder.
 
Nu finns det ju inga hemorter för Bengt Jönsson, Mårten Jepsson och Rasmus Jönsson, men om man antar att det är Mårten Jepsson från Glimminge som figurerar i målet 1743, så är det inte alls säkert att han är bror till Ingar Jepsdotter.
 
Mårten Jepsson är född ca. 1700 enligt dödsnotisen 1769. Jeppa Hindriksson skall vara född ca. 1685 och kan knappast vara fader om nu dödsnotisernas åldersuppgifter stämmer.
 
Mårten Jepsson brukade nr.5 Glimminge, som förut brukats av Jep Tuesson ( Fadern?). Mårten Jepssons hustru hette Karna Jönsdotter och hon kan mycket väl vara syster till Bengt Jönsson.  
Jag har noterat att år 1735 på Mårten Jepssons sons Tuves dop så står pigan Ingar Jepsdotter fadder och ser nu att gudmor var Bengt Jönssons hustru Karna i Glimminge.
 
Arvingarna till Bengt Jönsson skulle alltså kunna vara systern Karna Jönsdotter g.m. Mårten Jepsson i Glimminge, Rasmus Jönsson och avlidna N.N. Jönsdotters barn Ingar Jepsdotter, Jöns och Nils Jepssöner i Vranarp.
 
Kan Jeppa Hindriksson vara fadern till N.N. Jönsdotters barn?
 
Jeppa Hindriksson har en son Jöns, f. 1724, och en son Nils, f.1736, med Gertrud Persdotter och det kan inte vara dessa som nämns 1743.
Möjligheten finns förstås att Jeppa H. har ytterligare två söner vid namn Jöns och Nils ifrån ett tidigare äktenskap.
 
Kan det då finnas två Jöns Jepsson i Vranarp samtidigt?  
Jag har antecknat Jöns Jepsson i Vranarp som fadder på Per Sörensson och Ingar Jepsdotters barns dop från 1744, 1742 gifter sig Jöns Jepsson med Kirstina Matsdotter och Kirstina Jöns Jepssons förekommer som gudmor 1753.  
Om detta är Jeppa Hindrikssons son f. 1724, skulle han vara 18 år vid giftermålet, vilket väl är något tidigt men förekommer.
Jag har däremot inte en endaste anteckning om Nils Jepsson.
 
Nåväl - får se vad fortsatt forskning kan ge och tack än en gång Bengt.
 
Birte
Birte Boström

2004-02-09, 23:17
Svar #7

Bengt Olsson

Hej igen!
 
Har kollat mtl 1749 Ö Tommarp:
Vranarp 6 Jeppa Henriksson h son Jöns
Vranarp 16: Jöns Jepsson h
 
1742 är det oförändrat på nr 6 men på nr 16 bor Mats Bosson h, vilket har sin förklaring:
 
Järrestads hd:s db 1742:
 
Skifte efter avlidne Mats Bossons h Gertrud Jönsdtr. Vranarp 16 som efter sig lämnat nu gifta dottern Kirstina Matsdtr och sonen Jöns Matsson 13 år. Kirstinas man Jöns Jepsson
 
KL 2939, år 1725:
Hustrun Sissa Nilsdtr i Gislöv hennes man Jöns Matsson, sonen Bengt Jönsson i Glimminge.
 
Bengt Jönsson bor på Glimminge 1, första gång jag ser honom är 1728.
 
KL 2938, år 1725:
Hustrun Sissa Nilsdotters son Bengt Jönsson i Glimminge begärde att hans instämda vittnen Ingeman Tuvesson i Stiby och Henrik Andersson i Ö Herrestad nu bliva inkallade och edeligen hörda att deras vittnesmål intyga och bevisa skulden av 14 smt  som nämndemannen Nils Matsson av dess moder och sina medarvingars vägnar fordrar efter de hos sali hustrun Gertrud Nilsdtr funna obligation som hennes sali man i Hammenhög Erik Christoffersson  fått av Jöns Matsson är betalt.
 
Erik Christoffersson bor på nr 14 i Hammenhög.
 
Hittar jag nått mer så skriver jag
 
hälsar Bengt

2004-02-10, 13:27
Svar #8

Bengt Olsson

Hej Birte!
 
Järrestads hd:s db 1750 KL 2942:
 
Skifte efter bonden Nils Olssons i Vranarp avlidne hustru Boel Jepsdtr.
Förmyndare blev barnens moderbröder Mårten Jepsson i Glimminge och Nils Jepsson i Kvarnby. De omyndiga barnen Ola och Bengta.
 
Nils Olsson bor på Vranarp 12, vilket han övertog efter sin far Olof Markusson.
 
Nils Jepsson bor på Kvarnby 8, Ö Hoby sn, tidigare finns där en Ingeman Torsson, ingen Jeppa så långt ögat kan se, tyvärr.
 
hälsar Bengt

2004-02-10, 17:14
Svar #9

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Du har givit mig en hel del att pyssla med nu Bengt. Jag tackar även för de senaste pusselbitarna.
 
Birte
Birte Boström

2004-02-20, 20:45
Svar #10

Bengt Olsson

Hej Birte!
 
Hittade en anteckning från Ingelstad/Järrestad hd:s db JR 1926:
 
År 1712: Bonden Stånge Nilsson på sin systers vägnar, änkan Sissa Nilsdtr i Hammenhög, skifte efter hennes man Jöns Matsson.
 
Någon hemort för Stånge nämns inte.
Namnet Stånge/Strånge är relativt ovanligt men det finns en Strånge Nilsson i Tjustorp, Smedstorps sn vid denna tid, kanske är det samma man.
 
Bengt

2004-02-21, 09:24
Svar #11

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Bengt.
 
Tusen tack för nya uppgifter. Strange Nilsson i Tjustorp är en gammal bekant till mig.
 
En liten undran Bengt. Du har möjligtvis inte några datum på dina anteckningar från Häradsrätten?
 
Jag forskar gemensamt med Carla Corin på paret Per Sörensson och Ingar Jepsdotter i Vranarp. Vi håller för närvarande på med att klura ut var vi kan hitta Ingar Jepsdotters föräldrar.
Vi tror att dessa kan vara identiska med drängen Jeppe Nilsson från Glivarp i Vallby socken som trolovas 1712 i Hammenhög med Bolla Jönsdotter.
 
Vi misstänker att Jeppe Nilsson och Bolla Jönsdotter kan ha bosatt sig i Glimminge, Bolshög socken, att Bolla avlidit mellan 1722 - 26 och Jeppe gift om sig 1726 med  änkan Elisabeth Mårtensdotter.  
Jag tror vi har fått ut vad som går att få ut av kyrkoboken och katekismilängderna. Återstår Mantalslängder och Häradsrätter.
Husmannen Jeppe Nilsson dog i Glimminge 1756 i en ålder av 78 år.
 
Hälsningar från
Birte
Birte Boström

2004-02-21, 23:00
Svar #12

Bengt Olsson

Hej Birte!
 
Tyvärr, jag har inte antecknat datum, numera gör jag det alltid men tidigare slarvade jag å det grövsta.
 
Hör av mig ifall något mer dyker upp
 
hälsar Bengt i Borrby

2004-03-25, 21:26
Svar #13

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
En liten redogörelse och kompletterande data gällande Ingar Jepsdotters anor kanske kan vara på sin plats.
Carla och jag har med hjälp av Bengt Olssons uppgifter kommit fram till följande.
 
I Järrestad Häradsrätt 1743, vintertinget (inledningen saknas), nr.16, inlämnas bouppteckning och skifte av dato d.5 nov. 1742 efter avl. Bonden Bengt Jönsson i Östra Glemminge (Glimminge), jämte arvingarnas avkall.
1743 d.15 juni, Uppbud och Inteckningar, nr.4, inlämnas kvittens var i Per Sörensson, Jöns Jepsson och Nils Jepsson i Vranarp, intygar att de fått sina arvedelar efter deras morbroder avl. Bengt Jönsson.
Samma datum, nr.3, intygar också Mårten Jepsson och Rasmus Jönsson att de fått sina arvedelar efter avl. Bengt Jönsson.  
 
Ingar Jepsdotters morbroder Bengt Jönsson, f. ca. 1683, dog 1742 d. 22 aug. i Glimminge, Bolshög socken, utan barn. Hans änka hette Karna.
 
Mårten Jepsson, som nämns som arvinge efter Bengt Jönsson, bör vara den Mårten Jepsson i Glimminge, som 1722 vigs i Ö. Nöbbelöv med pig. Karna Jönsdotter i Gislöv. Karna Jönsdotter bör vara syster till Bengt Jönsson.
 
I Järrestad Häradsrätt 1725 d. 9 febr. och d. 17 juni, är Hustru Sissa Nilsdotter i Gislöv instämd för en skuld hennes Salige man Jöns Matsson haft till avl. Erik Christophersson i Hammenhög. På Hustru Sissa Nilsdotters vägnar mötte hennes son Bengt Jönsson i Glimminge.
 
I Ingelstad Häradsrätt 1719 d.3 nov. nämns Jöns Matssons Änka Sissa Nilsdotter i Hammenhög nu bo i Gislöv.
 
Jöns Matsson dog 1709 d. 9 april i Hammenhög. Han brukade nr.30 Hammenhög och änkan skrivs här i Mantalslängden 1710 tillsammans med sonen Rasmus.
 
Den enda dotter till paret Jöns Matsson och Sissa Nilsdotter i Hammenhög, som kan komma ifråga som moder till Ingar Jepsdotter är deras dotter Bolla, känd i Mtl. 1705. Pigan Bolla Jönsdotter i Hammenhög trolovas d.11 juni 1712 med drängen Jeppe Nilsson från Glivarp, Vallby socken.
Det är den enda Jönsdotter som gifter sig med en Jeppe lämplig tidpunkt. Gäller både i Hammenhög och Ö.Nöbbelöv.
 
Bolla Jönsdotter måste vara avliden före 1743 efter som hennes barn inträder som arvingar efter hennes broder Bengt Jönsson.
Om vi ser på Ingar Jepsdotters barn med Per Sörensson, så namnger de första dottern till Bolla.
Ingars bror Jöns Jepsson i Vranarp namnger också sin första dotter till Bolla. båda två döper förresten söner till Bengt, 1753 resp. 1755.
Brodern Nils Jepsson har vi inte lyckats identifiera.
 
Vi har inte kunnat finna någon Jeppe Nilsson i Glivarp i Katekismilängder eller Mtl. ( Vallby kyrkobok börjar långt senare), men vi misstänker att Jeppe och Bolla bosatte sig i Bolshög socken.
 
En Jeppa Nilsson får barn i Glimminge, tvillingarna Nils och Gertrud föddes och dog 1719 och 1722 föddes sonen Nils. Vi kan dock inte finna Bolla under döda här. Ej heller nämns den Jeppe Nilsson som gifter sig med Änkan Lisbeth Mårtensdotter 1726 som änkling.
Enligt Bolshög katekismilängder bor han och hustrun i ett gatehus i Glimminge och 1756 dog husmannen Jeppe Nilsson i Glimminge 78 år gammal.
 
Ingar Jepsdotter får ingen son efter 1756, men hennes bror Jöns Jepsson döper en son till Jeppa år 1757.
Även om misstanken finns att husmannen Jeppe Nilsson är Ingar Jepsdotters fader, så finns inget belägg för detta.
 
Ingars bror Jöns Jepsson, f. ca. 1718, vigdes 1742 i Ö. Tommarp med pigan Kirstina Matsdotter i Vranarp och övertog hennes föräldrars gård nr.16 därstädes.
 
Åter till Ingar Jepsdotters morföräldrar, Sissa Nilsdotter och Jöns Matsson i Hammenhög.
På deras son Håkans dop d.29 maj 1692, står Strange Nilssons hustru i Tjustorp gudmor. Bland faddrarna finns Måns Nilsson i Tjustorp.
 
I Ingelstad Häradsrätt 1712 d.13 okt. uppträder Strange Nilsson på sin syster Änkan Sissa Nilsdotter i Hammenhög vägnar, gällande bouppteckning och skifte efter hennes avlidna man Jöns Matsson i Hammenhög.
Tjustorp ligger i Smedstorp socken och tack vare de innehållsrika dödsnotiserna i Smedstorp kyrkoböcker, C:1 och C:2, finner vi via brodern Strange Nilsson, både Sissa Nilsdotters föräldrar och far- och morföräldrar.
 
Vad gjorde Sissa Nilsdotter i Gislöv?
Vi tror att hon blev gift med Olof Knutsson på nr.11 Gislöv.
Olof Knutssons första hustru dog 1711 och han blev därefter omgift med Sissa Nilsdotter. Ingen vigselnotis finns vare sig i Hammenhög eller Ö.Nöbbelöv. Gravstenar finns dock bevarade över Oluf Knutsson och hans två hustrur.
Det största problemet är att Olof Knutsson uppges få barn år 1715 och om åldersuppgiften vid Sissas död stämmer, så skulle hon vara 55 år vid detta barns födelse. Men det finns en omständighet som pekar på att en felskrivning kan ha skett och att det ej är Olof Knutssons barn som döps ( Det kan vara någon av hans söner, Nils eller Knut, som avses istället). Olof Knutsson uppges nämligen som vittne på detta barns dop och jag har då aldrig sett en far som vittne på sitt eget barns dop dessa tider. Det finns ej heller två stycken Olof Knutsson i Gislöv under samma tid.
 
Det hela är dock så osäkert att vi tillsvidare har satt ett frågetecken för om Jöns Matssons änka Sissa Nilsdotter är identisk med Olof Knutssons andra hustru Sissa Nilsdotter.
Birte Boström

2004-08-11, 22:07
Svar #14

Bengt Olsson

Hej Birte!
Du nämner i inlägget ovan att gravstenen efter Olof Knutsson och hans två hustrur finns bevarad.
Nu undrar jag var den finns? jag har nämligen snokat runt på Ö Nöbbelövs kyrkogård men ej hittat den...
 
hälsar Bengt i Borrby

2004-08-11, 23:32
Svar #15

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Bengt.
 
Gravstenarna finns med i Gravstensinventeringen, Kristianstad län, Ö. Nöbbelöv. Jag har själv inte varit på plats och sett dem utan antog att de var bevarade. Kan det verkligen vara så att de inte finns kvar längre? Sorgligt i så fall.
 
Vänliga hälningar
Birte
Birte Boström

2004-08-12, 01:01
Svar #16

Bengt Olsson

Hej igen!
 
Jag har tittat på Gravstensinventeringen nu och skall minsann vid tillfälle besöka kyrkogården igen. Jag kan ju ha missat den. Det finns en del som är vittrade och svårlästa. Här fick jag Signes patronymikon, det hade jag inte tidigare, trevligt!  
 
hälsar Bengt

2007-06-03, 10:49
Svar #17

Utloggad Ulf Hjelmqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 944
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 12:34
    • Visa profil
Karna Åkesdotter föddes 1849 i Bolshög. Kan någon lista ut vilket datum och vilka som är hennes föräldrar? Hon gifte sig med Måns Andersson f. 1841 (datum ännu okänt) i Hannas, troligen senast 1878 - bodde Karna då kvar i Bolshög?
 
På förhand tack för hjälpen!
 
Med vänlig hälsning
Ulf Hj.

2007-06-03, 14:40
Svar #18

Utloggad Björn Johnsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2013-11-13, 00:08
    • Visa profil
Ulf.
 
Det föddes en Karna 1849-07-25 i Västanbäck, Bolshög. Föräldrar var Åke Mårtensson född 1815-08-11 i Bolshög (enl. hfl.) och Elna Mårtensdotter född 1813-07-01 i Östra Hoby.
 
Mvh
Björn

2009-11-18, 18:43
Svar #19

Utloggad Ulla Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2016-02-17, 19:29
    • Visa profil
Hej.
Söker information om min farfars släkt.Har ofullståndiga uppgifter om både namn och födelsedata.Min farfar hette Wilhelm Andersson och född 1886 eller 1887. Har antecknat Glemminge på hans föräldrar
 
Fader Anders ?, Moder Ingrid f. Bengtsson?
         Barn till Anders o. Ingrid.
 
Ingrid, som flyttade till Bornholm.
 
Adolf, Österlen. som fick 9 barn
----------
Dessa barns namn har efter samråd med frågeställaren borttagits
Moderator Skåne (Ingvar Kristiansson)

----------
 
Augusta fick ett barn som hette Natali
 
Wilhelm Andersson (min frfar) f. 1886 eller 1887
 
Wilhelm gifte sig 31/12 1909 med med Hanna f. Jönsson. Hon var född 3/4 1882 eller 1883. Enligt mina anteckningar bosatte de sig i Östra Hoby.
 
Mvh Ulla
----------
Detta och de efterföljande inläggen från 2009-11-18 och 19 har hitflyttas från Glemminge
Moderator Skåne (Ingvar Kristiansson)


2009-11-18, 19:44
Svar #20

Utloggad Kerstin Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-04-12, 21:47
    • Visa profil
Hej Ulla
 
Enl. 1890 års folkräkning:
 
Bengtsson Anders f. 1844 i Borrby
Olsdotter Ingrid f. 1845 i Gladsax
D. Augusta f. 1877 i Ö Nöbbelöv
S. Adolf f. 1883 i Bolshög
S. Wilhelm f. 1887 i Bolshög
Familjen bor på Glimminge nr 1 i Bolshögs sn.
Kanske har du tagit fel på Glimminge och Glemminge?
 
Min mans farbror var gift med Emmy. Om du vill kan du få mer inf. via e-post.
 
Hälsningar
Kerstin

2009-11-18, 20:27
Svar #21

Utloggad Bodil Josefsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2021-05-28, 09:01
    • Visa profil
Hej,  
 
I 1890 års befolkning finns en familj som liknar den du söker
 
Bengtsson, Anders   1844   Far
Olsdotter, Ingrid   1845   Mor
(Barn), Augusta   1877   Barn
(Barn), Adolf   1883   Barn
(Barn), Wilhelm   1887   Barn
 
Familjen bor på  
Glimminge N:o 1
i Bolshögs församling (Kristianstads län, Skåne)
 
I husförhörslängden (Bolshög 1887-1896, sid 52 - GID 1632.20.68900) finns följande uppgifter:

 
I 1900 års befolkning finns Augusta och Natalia boende hos familjen:
Bengtsson, Anders   1841   Far
Olsdotter, Ingrid   1845   Mor
Andersson, Wilh   1887   Barn
----------
Andersson, Augusta   1877   Mor
(Barn), Anna Natalia   1899   Barn
 
 
Detta verkar kunna vara en början att söka vidare på, eller vad tror du?
 
Mvh Bodil J

2009-11-19, 09:02
Svar #22

Utloggad Ulla Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2016-02-17, 19:29
    • Visa profil
Hej Kerstin.
 
Vill gärna ha kontakt via E-post. Hur gör man då? Såg att Du var föreningsmedlem. Du kanske kan få min adress genom Anbytarforum. Jag är dotter till Wilhelms son Henry. Wilhelms dotter Annie har 10 barn(många tvillingpar) som också letar. De bor i Hörby.  
 
Jag tackar Dig för att Du hörde av Dig. Hoppas att jag kan få fler uppgifter av dig.
 
Hälsningar Ulla

2009-11-19, 09:09
Svar #23

Utloggad Ulla Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2016-02-17, 19:29
    • Visa profil
Hej Bodil.
 
Det är säkert rätt familj. Vi är många kusiner som letar efter Farfar och Farmor respektive morfar och mormor. Det har blivit fel på Glemminge och Glimminge Tar tacksamt emot all information.
 
Mvh Ulla

2009-11-19, 13:03
Svar #24

Utloggad Kerstin Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-04-12, 21:47
    • Visa profil
Hej Ulla
E-postadressen ser du om du trycker på mitt namn i kolumnen till vänster.
Jag ser din adress på samma sätt.
Hör av mig snart.
 
Vänlig hälsning
Kerstin
----------
Detta och de föregående inläggen från 2009-11-18 och 19 har hitflyttas från Glemminge
Moderator Skåne (Ingvar Kristiansson)

2009-12-29, 20:01
Svar #25

Utloggad Ingrid Ahnelöv

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 19:20
    • Visa profil
Var hittades den döde Jöns Andersson?
 
I Bolshög, FöddaDöda 1743-1809, GID 1632.6.13700 finns längst ner på vänstersidan av uppslaget en dödsnotis:  
1807  
November 29e avled uti Glimminge, åboen Jöns Andersson var 46 åhr gammal. Han blef funnen död på marken emellan ____stad och Tommarp.  
 
Ja, VAR hittades Jöns Andersson, död??  
 
Tack på förhand för hjälpen!
 
Hälsningar, Ingrid Ahnelöv, Simrishamn

2009-12-29, 20:26
Svar #26

Utloggad Kerstin Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-04-12, 21:47
    • Visa profil
Hej  
Han blev funnen mellan Herresta (Östra Herrestad) och Tommarp (Östra Tommarp).
 
Hälsningar
Kerstin

2009-12-30, 09:13
Svar #27

Utloggad Ingrid Ahnelöv

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 19:20
    • Visa profil
Tack för hjälpen!  
Jag kommer nog att ställa fler frågor, men på Östra Tommarp, eftersom Jöns Andersson var därifrån och hans syskon bodde kvar där.  
Hälsningar
Ingrid

2014-01-14, 19:33
Svar #28

Utloggad Malin Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2014-01-18, 19:41
    • Visa profil
Anna Maria Hansson, född Olsson f 1875-11-01 i Bolshög. Kan någon vara rar och ge mig så mycket information som möjligt om denna kvinna. Det är min fars biologiska mormors mor.

2014-01-14, 23:21
Svar #29

Utloggad Solvig Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2294
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 08:27
    • Visa profil
Hej Malin!
Du ropar på hjälp? Har du kollat med födelseboken för Bolshög?
Hon finns där, dotter till åbon Ola Andersson och Elna Olsdotter på Glimminge nr 7.Fadern född 10/10 1843 i Vallby och modern 25/5 1846 i Bollerup.
Anna Maria har följande syskon: Anders f.-71, Otto f.-73, Ida Johanna f.-78, Kristina f.-80 och Ingrid f.-84.
Anna Maria Hansson f.Olsson avlider 20/2 1942 i Stora Köpinge. Hon blev änka 24/12 1911.Detta enl.Sv.dödbok.
Övriga uppg. från födelseboken för Bolshög samt hfl för aktuellt datum.
Detta var vad jag har kunnat hitta om Anna Maria Olsson.
Skulle jag råka bläddra fram till något mer som kanske är av intresse hör jag av mig.
 
Mvh
Solvig

2014-01-14, 23:34
Svar #30

Utloggad Solvig Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2294
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 08:27
    • Visa profil
Nu är jag här igen Malin ...
Anna Maria Hansson bodde på adress St.Köpinge nr 13 när hon avled 1942.
I församlingsboken för St.Köpinge AIIa:9 (AD) finns hon, inflyttad från Ö.Hoby 23/10 1831.Det finns noterat att hon är änka efter åbon Ola Hansson.
 
Solvig

2014-01-14, 23:39
Svar #31

Utloggad Solvig Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2294
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 08:27
    • Visa profil
1931, förstås!   / Solvig

2014-01-14, 23:48
Svar #32

Utloggad Solvig Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2294
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 08:27
    • Visa profil
På Östra Hoby nr 1 i fsboken AII:a1, kan man läsa att Ola Hansson var född 22/6 1838.Han blev änkling 29/6 1900 efter Elna Nilsdotter.
1902 gifter han om sig med den betydligt yngre Anna Maria Olsson från Bolshög.
 
Mvh
Solvig

2014-01-15, 00:08
Svar #33

Utloggad Solvig Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2294
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 08:27
    • Visa profil
Lite till.
Ola Hansson och Anna Maria Olsson hade följande barn: Oskar Albert(Algot) f.-03,
Elsa Valborg Rosali f.-07, Helge Allan Fritiof f.-10.
1913 föddes Alfhilda Eleonora Ingeborg, oäkta dotter till änkan Anna Maria Olsson.
Uppgifterna från scb-utdraget för Östra Hoby.   / Solvig

2014-01-17, 08:04
Svar #34

Utloggad Malin Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2014-01-18, 19:41
    • Visa profil
Hej solvig!
Tusen tack för din information! Hittar du när Ola Hansson gick bort?
Deras dotter alfhild/alvhilda Eleonora Ingeborg Olsson född 19130421-3968 ska ha suttit i fängelse. Hittar du någon information om straff eyc?  
 
Mvh malib

2014-01-17, 15:07
Svar #35

Utloggad Solvig Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2294
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 08:27
    • Visa profil
Hej igen Malin!
Som jag skrev ovan avled Ola Hansson 24/12 1911.Detta enl.scb-utdraget för Östra Hoby.
Jag har ingenting om Alfhilda Eleonora Ingeborg Olssons ev.fängelsevistelse.
 
Mvh
Solvig

2014-01-18, 19:41
Svar #36

Utloggad Malin Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2014-01-18, 19:41
    • Visa profil
Men då är det helt omöjligt att Ola är far till Alfhilda då hon är född i April 1913 :-(

2014-01-18, 23:13
Svar #37

Utloggad Solvig Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2294
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 08:27
    • Visa profil
Naturligtvis, eftersom han dog 1911.
Som jag skrev ovan föddes Alfhilda som oäkta dotter till änkan Anna Maria Olsson.
Detta enl.scb-utdraget för Östra Hoby.  / Solvig

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna