ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Er Christina Olofsdotter Berglund samme person som Stina Olsd (olofsd) i Böle-Slätte  (läst 654 gånger)

2020-03-15, 11:02
läst 654 gånger

Utloggad Arild Køhl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2022-02-27, 08:58
    • Visa profil
Hei


Er Christina (Kristina) Olofsdotter Berglund f. 1. mars 1804, datter av tullvaktmestare Olof Berglund og Katarina Mårtensdotter,
den samme som er kalt Stina Olsd - Olofd og ble gift den 2. november 1828 i Kall med Anders Olofsson f 1802, og bosatte seg i Böle-Slätte
Jeg tror det er samme person, men finner ingen kilder som kan verifisere dette...


mvh ArildK


2020-03-15, 11:34
Svar #1

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2348
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 13:44
    • Visa profil
Hej Arild


Jag har tittat på din fråga och jag är säker på att det är samma Christina Olofsdotter som gifter sig med Anders Olofsson. Prästerna här i detta land brukade ändra på folks förnamn.Årtalen stämmer ju på dem.


Jag hitta dem i Kall A1:4 1827-1836 s 27 uppgifter från AD där finns hela familjen med.


MVH Ulla

2020-03-15, 15:17
Svar #2

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Vill man övertyga någon om en tes, lär väl knappast en icke underbyggd försäkran räcka till.
Det finns en bouppteckning efter tullvaktmästaren Berglund, men den ger inte mycket i detta fall. Ser vi till dopvittnen är Anders Berglund vittne vid dopet av Stinas och Anders i Slätte äldste son 1830. För sonen Mårten f.1843 är bonden Gustaf [rättel. Gudfast] Larsson ohh i Konäs (dennes hustru Märta var dtr till tullvaktmästaren). För Gudfasts son Lars f.1848 är Anders och Stina i Slätte dopvittnen. Det är möjligt att det finns går att hitta flera fall av detta slag, men bilden synes mig klart indikera att Stina är dotter till Olof Berglund.

2020-03-17, 00:58
Svar #3

Utloggad Arild Køhl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2022-02-27, 08:58
    • Visa profil
Hei


Takker for svar
Jeg tror nok at det samme person, i tillegg til faddere (dåpsvitne) så fant jeg
bilder i Kalls Porträttarkiv av flere personer i denne slekten i Slätte, hvor et av bildene
var det Erik Berglund som var eier av.


 :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna