ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var bor Jean och Christina?  (läst 1166 gånger)

2020-03-13, 00:34
läst 1166 gånger

Utloggad Inger-Lise Riphagen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 23:41
    • Visa profil
Hej!
Jag har kört fast lite bland anorna för jag kan inte riktigt tyda födelseboken så jag har svårt att hitta dem i HFL.
I Födelseboken för Kinne Kleva föds Ingrid Jansdotter (Jeansdotter?) den 28 april 1786. Föräldrarna är Jean Larsson och Christinae Pehrsdotter.
Det är spalten "stånd och hemvist som vållar bekymmer.

Det jag kan uttyda är: ------i tjänst på kungsgården Läckö i ---Otterstad by(?)7 mån ---skattegården Klefva. I slutet av texten står:---från gården Backa i Otterstad.

Från Ancestry ( någons medlemsträd) har jag fått ett tips om att Jean skulle vara född 1 jan 1760 i Otterstad med Sigge Thorsell som far. Jag vill gärna kolla upp det men nu behöver jag lite stöd i läsningen så att jag först kan hitta var de bor då dottern föds..
Tack på förhand
/Inger-Lise

ArkivDigital: Kinne-Kleva (R) C:3 (1773-1866) Bild: 13 Sida: 19

2020-03-13, 10:01
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2441
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:33
    • Visa profil
Det föds en son till Sigge Torsell och Ingrin Johansdotter i Otterstad 1760-01-01 som får namnet Johan Eric. Johan skulle kunna förfranskats till Jean, men var kommer Larsson ifrån?
En Jean Torsell, f 1760, överstruken utan närmare förklaring, finns i Läckö ladugård, Otterstad AI/1 bild 40 sid 11 (RA).

I samma hfl, prästgården, Kålsbogs rote, Otterstad (bild 49 sid 29) finns "gåssen Jean Larsson" utan födelseår. Han står närmast under pigan Brita Andersdotter och skulle eventuellt kunna vara hennes son, men eftersom Britas födelseår anges till 1760 kan det i så fall inte vara samma Jean Larsson som själv får en dotter 1786.
Några rader ovanför gåssen Jean finns en Stina Pehrsdotter, f 1759, inflyttad från Härlunda 1778. Men det är ju inget ovanligt namn, så hon har kanske inget att göra med Ingrid Jansdotter.

2020-03-13, 14:14
Svar #2

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Fb 1786 28/4 Ingrid Jansdotter, Jean Larsson o Christina Persdr, tjenstehjon som wistas i tjenst mannen på kungsgården Leckö i församlingen Otterstad,
hustrun nu hos sin mor och styvfader på Ödkvarnstorp i Pluntarhagen(?) und. skattegården här i Klefva till --sjukdom för --weckor sedan från gården Backa i Otterstad
der hon hade sin tjenst.


Problemet är att det inte finns någon gård Ödkvarnstorp i Kinna Kleve.

2020-03-14, 08:04
Svar #3

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Har du någon uppg. på var Jan Larsson och Christina Persdr är senare? Eller var du hittat Ingrid Jansdr mer än i fb?

2020-03-15, 14:15
Svar #4

Utloggad Inger-Lise Riphagen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 23:41
    • Visa profil
Tack Margaretha Axelsson för hjälp med översättningen! Nu fick jag lite att klura på. Fick så stora luckor när jag tydde så jag tappade sammanhanget. Nu blev det klarare. Gården Backa i Otterstad känner jag väl till.
Jag funderar på ifall Ödkvarnstorp skulle kunna var något torp vid Ödbogården, värt att pröva. Jag skall också titta på gamla kartor om liknade namn dyker upp.

Svaret på frågan ifall jag kan hitta dem på annat ställe än FB är nej. Det är först där de dyker upp. Dessutom är ju namnen fördömligt skrivna och kan inte avläsas fel. Kan prästen har missförstått namnet? Det är ju en möjlighet...och det gäller ju för dem båda.

KG Hammarlund: Jag har också hittat de uppgifterna du ser i HFL ( förutom gossen Jean). På Ancestry har folk gjort kopplingen till Sigge Thorsell men jag är väldigt tveksam. Jag undrar också var Larson kommer ifrån. Man hittar ju sällan bevis på Ancestry. Folk kopierar glatt uppgifter utan att dessa är styrkta och så blir det som det blir.

Jag går vidare med detta! Tusen tack för eran hjälp!

2020-03-15, 14:51
Svar #5

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2441
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:33
    • Visa profil
Inget Ödkvarnstorp, men det finns ett Kvarntorp i Kinne-Kleva, vid Martorpsfallen nnv Sandtorp, precis på gränsen där Västerplana, Österplana och Kinne-Kleva möts.
Om kvarnen inte längre var i bruk kan den ju kallats Öd(e)kvarnen?

2020-03-15, 17:53
Svar #6

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Är det Ingrid Jansdotter du är släkt med? I så fall måste du ju ha uppg om henne senare i livet som kan vara till hjälp att hitta föräldrarna.

2020-03-24, 01:05
Svar #7

Utloggad Inger-Lise Riphagen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 23:41
    • Visa profil
Margaretha Axelsson:
Ja Ingrid är min mormorsfarfarsmor. Har än så länge lite knappa uppgifter om henne just för att namnet på fadern spökat. Jag gick framåt i tiden och plötsligt vid bröllop med Johannes Andersson så står plötsligt fadern som Jan Erik Thorsell. (R) E:1 (1756-1860) Bild: 19 Sida: 31
Man undrar ju verkligen var namnet Larsson kom ifrån i födelseboken?  Det kan ju helt enkelt vara en felskrivning av prästen. De kom ju inte från församlingen så det kanske blev ett missförstånd. Jan Erik kan ju lätt förfranskas till Jean.

Nu kan det nog bli lite lättare att hitta dom för det är helt säkert den Jean Torsell, f 1760, som finns på Läckö ladugård, Otterstad AI/1 bild 40 sid 11.

KG Hammarlund: Tack för tipset om kvarnen, låter intressant. Den kan ju har kallats ödekvarnen om den togs ur bruk.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna