ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lars Erik Färdig  (läst 785 gånger)

2020-03-10, 15:30
läst 785 gånger

Utloggad Madeleine Axberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 13:36
    • Visa profil
Lars Erik Färdig är född i Hagby, Möjbro den 21 oktober 1822 (C/3 sida 92, löpnr 11).  Han är den enda som döps till Lars Erik det året.

Av Hfl A 1/6 sidan 13 (här har han fått födelsedatumet 29 oktober) och flyttningslängden A 1/5 bild 156 löpnr 33 framgår att han flyttar 1841 till Uppsala-Näs. Av flyttlängden framgår att han är den enda som flyttar till Uppsala-Näs det året.

Jag kan inte hitta honom i inflyttningslängden för Uppsala-Näs.

I Sveriges dödbok hittar jag en Lars Erik född i Hagby 29/10 1822, men han heter Eklund i efternamn. Död i Uppsala-Näs 9/3 1894. När jag följer honom bakåt därifrån kommer jag så småningom åter till Uppsala-Näs A 1/9 sidan 64. Han är den enda med efternamnet Eklund i hy Edeby. Här anges att han kommer från Hagby 1841.

I inflyttningslängden för Uppsala-Näs 1841,B/1 bild 21, finns en person som kommer från Hagby, 6:e nerifrån; dränggossen Jan Er. Eklund som flyttar till Edeby.

Jag gissar att det är L E Färdig som bytt namn, men hur kan jag ta reda på det? Någon som kan hjälpa mig? Är det samma person?

Det är ju trist att skriva in någon i släkten som kanske inte är rätt. Hur skulle ni göra?
Hälsar Madeleine

2020-03-10, 17:01
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2531
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 14:12
    • Visa profil
Kan du hitta någon bouppteckning efter Lars Erik Färdigs föräldrar? Om det finns en Lars Erik Eklund bland bröstarvingarna vore det ett övertygande indicium för att det är samma person.
Redan det faktum att du (om jag förstått rätt) inte kan hitta någon annan Lars Erik från Hagby i dödboken och födelsedatum överensstämmer tycker jag är är ett mycket starkt indicium.

2020-03-10, 17:59
Svar #2

Utloggad Madeleine Axberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 13:36
    • Visa profil
Tack, ska försöka hitta bouppteckningen. Vet du var man hittar dem?

Ytterligare ett indicium är att även hans lillebror verkar ha fått namnet Eklund när han flyttar från Hagby.
Hälsar Madeleine

2020-03-10, 19:17
Svar #3

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2531
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 14:12
    • Visa profil
Riksarkivet har en databas över bouppteckningar bland "specialsök" och en del har digitaliserats. Här är den efter Lars Eriks far - tyvärr anges inget efternamn för honom:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0104513_00532

2020-03-11, 11:16
Svar #4

Utloggad Madeleine Axberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 13:36
    • Visa profil
Stort tack!

Synd att sönernas efternamn inte var med men det fanns annan intressant information. Till exempel så saknas tredje sonen, gissar att han är död. Han försvann 1841. Får fortsätta söka annars får jag återkomma om honom.

Gissar att det inte finns något annat sätt att få namnbytet bekräftat. Eller någon som har någon mer ide?
Hälsar Madeleine

2020-03-11, 12:34
Svar #5

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5115
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:42
    • Visa profil
Färdig var ju faderns soldatnamn så Lars Erik hette egentligen aldrig så, han hette Eriksson. Så att han tog ett eget efternamn när han flyttade hemifrån är inget konstigt, bara lite olyckligt att prästen skrev Färdig i utflyttningsnotisen, konfirmationsnotisen och kanske fler ställen. 

Ett sätt att få bekräftelse är att kolla igenom Lars Eriks barns dopvittnen, och se om det finns någon koppling till Erik Färdigs andra barn. Ibland står även föräldrarna till de som gifter sig inskrivna i vigselnotisen, men det antar jag att du kollat redan.

2020-03-11, 14:57
Svar #6

Utloggad Madeleine Axberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 13:36
    • Visa profil
Tack för tipset. Hade ännu inte tittat på barnen då jag ju inte är säker på att det är rätt person.

Barn nummer två har två faddrar som heter Eklund, en av dem Gustaf tror jag är lillebror. Den andre tror jag inte har någon knytning till dem. Jag hittar honom inte i boken innan så jag kan inte följa honom bakåt på ett enkelt sätt.

Det där med efternamn verkar vara lite vad prästen/kyrkskrivaren eller vem som bestämde tyckte. I detta fall fanns det sju barn, varav en dog i späd ålder. Första dottern fick namnet Ersdotter. De två nästa är söner och fick först namnet Färdig, men när de flyttar från Hagby verkar det som att de heter Eklund. Tredje sonen heter Färdig så långt jag följt honom men han har ännu inte flyttat från Hagby vad jag vet. De två sista är flickor, en heter Färdig i hela sitt liv och den andra heter Eriksson.

Likadant är det med deras kusiner. Fadern heter Petter Käck. Första sonen kallas först för Pettersson men får sedan namnet Käck. Nästa kallas omväxlande Petersson/Person utom i då han heter Käck. Tredje får bara Pettersson. Fjärde sonen heter först Käck och sedan Pettersson. Dottern heter Käck livet igenom. Nästa son får namn som fyran. Siste sonen heter Käck livet igenom.

Dock det som varit bra att här har man skrivit in det gamla namnet inom parentes.

tar tacksamt emot fler ideer för att få veta om det är rätt.


Hälsar Madeleine

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna