ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Magnus Nilsson i Skallstad  (läst 788 gånger)

2020-03-08, 16:26
läst 788 gånger

Utloggad Helena Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 18:55
    • Visa profil
Hej,

Jag sliter mitt hår med att försöka tyda vilken ort/ställe som Magnus Nilsson är född i.
Han bodde i Skallstaden med sin hustru Cajsa Larsdotter, född 1750, den 17 april (enligt husförhörslängd),
samt dottern Johanna Magnusdotter, född 1792 i Södra Lundby (R).

I husförhörslängden för Larv SE/GLA/13316/A I/1 (1803-1812) - står Magnus lite otydligt på raden ovanför
hustrun Cajsa Larsdotter. Vad jag kan se ska han varit född 174(0?) i ----bo?

Någon som kan se vad det står?

Mvh
Helena Johanssson

2020-03-08, 19:05
Svar #1

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5428
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 14:12
    • Visa profil
Magnus Nilsson var änkling när han gifte sig 1790 5/4 med p Cajsa Larsdr , torpare vid Lunatorp (vb Södra Lundby C:4 s 421)
Bouppt Laske hr FIIa:8 s 429 anger honom död 29/12 1804. Där nämns inga barn från tidigare gifte. Per Andersson i mellangården Fahleberg ska bevaka dottern Johannas rätt,
Texten i hf liknar Varrbo/Norrbo, kan stå något annat tyvärr.
Om du hittar första hustrun och backar kanske du hittar en socken med hf.

2020-03-09, 15:50
Svar #2

Utloggad Helena Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 18:55
    • Visa profil
Tack för hjälpen att försöka tyda texten. De här anorna har jag haft svårt att komma vidare på. Jag har gått till mantalslängderna för Södra Lundby för att leta efter dem under Lunnatorp, men ibland finns det inget Lunnatorp i Södra Lundby. Har torpet stundtals legat i en annan socken?

Då dottern Johanna föds 1792-02-14 i Lunnatorp, Södra Lundby (R) så nämns följande dopvittnen: Ryttaren And. Flod(man?), Eric Jonsson, Fru Ek, Maja Stina Hofling.

Någon ryttare Flodman har jag inte hittat i längderna. Eric Jonsson finns det många av så han är svår att hitta utan gårdsangivelse. Maja Stina Hofling ska vara född ca 1766. Hon var dotter till en soldat Anders Hofling under Lunnagården, Naum (R). Hon vigdes med en skomakare Hellman/Kjellman i Vänersborg år 1807. Hon dog i Vänersborg 1809.
Fru Ek - jag antar att hon var gift med en kyrkoherde Hellstadius?

Jag hittar dock ingen direkt koppling till vare sig Magnus Nilsson eller Cajsa Larsdotter.

Någon som vet hur det hänger ihop?

Med vänlig hälsning
Helena Johansson


2020-03-14, 17:40
Svar #3

Utloggad Helena Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 18:55
    • Visa profil
Hej igen,

En Magnus Nilsson fann jag i husförhörslängden i Lilla Lunnagården i Södra Kedums socken (R) (Naums kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/GLA/13385/A I/1 (1792-1807).

Där står han med en hustru vid namn Anna Bengtsdotter och deras son Anders. Enligt längden ska Magnus vara född i Ryda, hustrun i Essunga och likaså sonen Anders. Inga födelseårtal är angivna. Familjen är överstruken, liksom familjen bestående av en sergeant Hofling m.fl.  Varför är de alla överstrukna?

Jag har sökt Anna Bengtsdotter i dödboken för Ryda och Larv, men inte hittat någon med det namnet. Vidare har jag sökt vigselnotiser i Essunga socken för att se om Magnus och Anna gift sig där, men inte heller där har jag fått träff.

Någon som vet mer om denne Magnus Nilsson med hustru Anna Bengtsdotter?

Mvh
Helena Johansson

2020-03-14, 18:33
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 14:44
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om man kikar på sidorna före och efter i husförhörslängden, så är alla familjer överkryssade på samma sätt. Det har fömodligen gjorts när de överförts till den nya boken.

I Naum AI:2 (s. 8 ) finns en Magnus Nilsson på Lunnagården, med hustru Anna (utan efternamn) och son Anders. Magnus är struken och Anna är omgift med Carl Elfversson. Det är Carl som är far till dottern Ingrid född 1811 (Ryda C:2, s. 43); i födelseboken heter modern Anna Bengtsdotter.

Magnus Nilsson dog den 7/6 1809 och bor då på Lilla Lunnagården (Ryda F:2, s. 338).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-03-15, 19:07
Svar #5

Utloggad Helena Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 18:55
    • Visa profil
Tack Jörgen, för hjälpen att reda ut detta.

Då vet jag att Magnus Nilsson med familj i Lunnagården, Naum inte är samma Magnus Nilsson med familj som jag söker anorna till i Lunnatorp, Södra Lundby (R) samt Skallstaden i Larv (R).

Då är jag tillbaka på ruta ett igen. Får försöka spåra Magnus Nilsson i Södra Lundby igen..

Med vänlig hälsning
Helena Johansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna