ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Utrikes Sjöfart?  (läst 605 gånger)

2020-03-07, 11:07
läst 605 gånger

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
Hej,

Jag har en släkting vid namn Johan Carlsson f. 1859-10-15 i Karlskrona amiralitet. Han startar som skeppsgosse därefter jungman i Karlskrona. 1879 flyttar han till Skeppsholmen i Stockholm. Den 20 september 1881 står han som utflyttad från Skeppsholmen. I utflyttningsregistret finns en notering som jag tror gäller utrikes sjöfart. Härefter finns inga spår av honom i Sverige efter vad jag kunnat se.

Jag skulle dels behöva hjälp med att tyda noteringen för att få klarhet i vad där står och vad det betyder. Är han kvar i flottan? Finns register där jag skulle kunna hitta honom och få veta vart han tar vägen? Jag antar att han kan ha emigrerat t.ex.

Tack på förhand!
Karin

2020-03-07, 12:17
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10506
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 14:50
    • Visa profil
    • Gensvaret
Utr(ikes )ort för idkande af sjöfart

Har du kollat om han finns omnämnd i någon anhörigs bouppteckning längre fram i tiden?

2020-03-07, 15:33
Svar #2

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
Hej!

Tack för svaret! Då vet jag att han åtminstone åkte utomlands 1881. 

Dessvärre har jag inte kunnat hitta någon bouppteckning efter hans far eller bror (som är de enda som lever efter 1881), så jag tar tacksamt emot alla tips.

Mvh
Karin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna