ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kerstin (Jonasdotter) Eberstein  (läst 658 gånger)

2020-03-07, 09:57
läst 658 gånger

Utloggad Eva Arph Wernström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2020-03-26, 22:55
    • Visa profil
Jag har i mitt släktträd en Kerstin (Jonasdotter) Eberstein som ska vara född runt 1585 och död mars 1658 i Köping, Öland. Hon var gift med Stefanus Jonae Lippius (enligt andrahandsuppgift kyrkoherde i Köpings församling på Öland, kontraktsprost 1613-1651) och dotter till Martha Jöransdotter Pipare och Jonas Gunnari Licopensis Trolle. Jag tycker dock att detta med föräldrarna verkar märkligt, för varför skulle Kerstin heta Eberstein i efternamn om inte någon av föräldrarna gör det? Skulle vara tacksam för tips av någon som är bevandrad i släkten Eberstein eller har en idé om hur man skulle kunna säkerställa vilka som är Kerstin (Jonasdotter) Ebersteins föräldrar.

2021-03-19, 17:41
Svar #1

Utloggad Staffan Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2022-10-03, 12:24
    • Visa profil
Är det inte bara så enkelt att hon gift sig med en Eberstein innan eller efter giftermålet med Stefanus Jonae Lippius?

Hur som helst hoppas jag att någon svarar här. Kerstins dotterdotter är, enligt genvagar.nu Katarina Olofsdotter Catonia. Jag är släkt med Catonia/Catonius, och enligt 23andMe även Trolle (om det inte handlar om någon utstuderad bluff), och Katarina har ju båda.

2024-01-02, 17:09
Svar #2

Utloggad Ylva Lindqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 906
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 16:19
    • Visa profil
Ja, namnet Eberstein är märkligt - släkten kom, så vitt jag funnit, till Sverige först i början av 1700-talet. Vad är den tidigaste uppgiften om att hon heter så? Att hennes föräldrar är Jonas Lincopensis Gunnari (Trolle) och Martha Göransdotter verkar möjligt. Stephanus Jonae efterträdde ju honom i Köping. I herdaminnet står tom att Jonas Lincopensis Gunnari (Trolle) är far till Stephanus Jonae medan andra uppgifter ger Jonas Svenonis kyrkoherde i Dörby som far till honom. Hopplöst när orginalkällor saknas och man får förlita sig på andrahandsuppgifter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna