ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-03  (läst 4385 gånger)

2003-04-25, 21:49
läst 4385 gånger

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej allihopa.
Kanske kan nedanstående vara till någon liten hjälp.
 
I en bouppteckning 1801 d.28 jan, Herrestad häradsrätt, efter avlidna hustru Trued (Truen) Tuvesdotter i Bjäresjö, som efterlämnade maken Isack Svensson utan barn, nämns hennes arvingar vara:
1) Avlidna brodern Ola Tuvessons barn, sonen Bengt Olofsson i Skårby och dottern Elna, g.m. Mårten Persson i Skårby.
2) Avlidna brodern Nils Tuvessons barn, sönerna  Nils Nilsson i Gundralöv, Jeppa Nilsson i Gussnava, Nils Nilsson i Saltholmen och dottern Elna, g.m. Harald Persson i Hunnestad.
3) Avlidna brodern Hans Tuvessons barn, sonen Åke Hansson i Skårby.
4) Avlidna brodern Bengt Tuvessons barn, döttrarna
ELINA,g.m. HANS INGEMANSSON i Bjeresjö, och pigorna Kjersti, Ingeborg, Karna och Mätta hos sin styvfader Anders Olsson i Bjeresjö.
5) Avlidna systern Karna Tuvesdotter, g.m. avl. Per Larsson i Balkåkra, deras söner Tuve och Jöns Persson i Balkåkra, samt döttrar, Sissa, g.m. Anders Jönsson i Sövestad och Elna, g.m. Nils (Hansson ?) i Öremölla.
6) Avlidna systern Ingeborg, g.m. avl. Lars Månsson i Bellingaröd, deras dotter Karna, g.m. Truls Nilsson i Snårestad.
7) Systern Elina, g.m. Nils Knutsson i Halerup.
 
Om Mats Larsson i Bjäresjö har jag en anteckning från Herrestad häradsrätt 1756 d.24 mars, nr.47, där husmannen Bengt Johansson i Bjäresjö är instämd för olovligt brännvinsbrännande, och till detta hade han lånat brännvinspannan av sin morbror prästbonden Mats Larsson i Bjäresjö.    
 
Jag har inget om Mats Villumsson men väl en Villum Matsson.
Bouppteckning år 1765 i Herrestad hd.r. efter avlidna hustru Elna Nilsdotter i Halarp, som efterlämnat änklingen Knut Hansson och barnen: Nils, 23 år gl., Isack, 21, Pål, 15 år gl., Una, g.m. Jöns Esbornsson i Årsjö och Hanna, 24 år gl. och ogift. På de omyndigas vägnar var närvarande den avlidnas broder Mickel Nilsson i Hedeskoga och svåger Villum Matsson i Bjäresjö.
( Jag har inte följt upp detta, men säkerligen är Elna Nilsdotter dotter till Nils Pålsson i Halarp, som  i sin tur var son till nämndeman Pål Nilsson i Hedeskoga. Ur Sövestad C:1 har jag b.la. noterat att år 1702 föds Nils Pålsson i Halarp son Mickel. Bland dopvittnena finns Ingeman i Folkestorp och på barnadop år 1705 står Pål Nilssons i Hedeskoga två söner faddrar.)
 
Birte
Birte Boström

2003-04-26, 17:34
Svar #1

Pirkko Lencker-Mattsson

Johan!
Har Du några åldersuppgifter om Din Hans Ingemansson? Enligt mantalslängden 1768 (daterad 28.10.1767) var Ingeman Mattssons son Hans 15 år, alltså född ca 1752-3.
Till Leif och Birte vill jag rikta ett stort tack för uppgifterna om Hanna Ingemansdotter, hennes föräldrar och morföräldrar. Själv har jag kunnat ägna mig åt Skånesläkten endast under ett veckolångt besök på landsarkivet i Lund för nästan 25 år sedan. Så alla dessa uppgifter kändes som en gåva från himmeln.
Pirkko
 
PS
Vet någon var Ingemans hustru Karna Persdotter kommer ifrån?

2003-04-28, 14:08
Svar #2

Utloggad Johan Lembke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 262
  • Senast inloggad: 2010-05-17, 23:16
    • Visa profil
Pirkko,
 
Tack. Jag har tyvärr inga åldersuppgifter om hans Ingemansson. Tidigare under våren dök hans namn upp i Bjäresjö Församlings Husförshörslängd 1820-1839 i sökning efter Karna Hansdotter/Pehrsdotter (född 1791-01-07 eller 1801-06-16 i Bjäresjö) som var dotter till Hans Ingemansson. Familjen levde i Klockarebohlet, Bjäresjö. Detta skulle kunna stämma med den information du har hittat i mantalslängden 1768. I det tidigare sökandet blev jag meddelad att det var svårt att hitta mer information om Hans Ingemansson och hon som uppgavs som hans hustru, Elna Bengtsdotter.
 
Birtes (Tack Birte!) information ovan inkluderar ju Elina Bengtsson och hennes far skulle väl då vara Bengt Tuvesson...Har någon information om Bengt och hans systers Trued (Truen) Tuvesdotter föräldrar?

2003-04-28, 23:42
Svar #3

Bengt Olsson

Hej!
 
Någon som har tips om varifrån ladufogden på Bjärsjöholm Jeppa Nilsson kom?
Han ska vara född ca 1717, gift före 18/3 1748 med Ingar Månsdotter från Öja. Äldste sonen Magnus föds 18/3 1749. Denne blir senare inspektor med namnet Fernström.
Jeppa med hustru flyttar till Hedeskoga, där min ana Nils föds 1/4 1754, blir sedermera riksdagsman.
1757 köper Jeppa Nilsson Spjutstorps kvarn. I bouppteckningen efter Jeppa den 20/1 1774, nämns den dödes bror Anders Nilsson i Romshuset, tidigare ladufogde på Kronovall och levde ca 1717-99.
Någon ledtråd om brödernas härkomst tages emot tacksamt.
 
hälsar Bengt i Borrby

2003-05-07, 16:11
Svar #4

Bengt Olsson

Hej!
 
Jag har alldeles nyligen fått två nya anor - Anders Mattson o h h Karna.
De får barn 1694-1711 i Lilla Tvären 4, Hedeskoga. 1712 avlider Anders och änkan flyttar tillsammans med barnen till Öja.
Nu har jag hittat, vad jag tror åtminstone, deras vigsel i Bjäresjö, men den är så svag att jag inte kan se allt. Därför skulle jag uppskatta lite assistens.
Det här är vad jag kan tyda:
 
År 1693 19 april vigs dr ....... Mattisson och pigan Karna .......
 
Är det nån som har tillgång till en bättre vigselbok än den jag har fått?
 
MVH Bengt i Borrby

2003-07-17, 13:51
Svar #5

charlotte

Söker information om Axel Herman Stjernfeldt som ska vara far till min mormorsmor Selma Elida Stjernfeldt. Om detta är rätt Axel var han född i Bjäresjö 1876.
 
All information om honom och hans anor tas mycket tacksamt emot!

2003-07-17, 16:39
Svar #6

Peter Karlsson (Peterk)

Den Axel Herman som finns i folkräkningen 1890 född 1876 i Bjäresjö är son till en tegelmästare Johan Caspar Jacobsen från Danmark..!?
 
Det finns å andra sidan ingen Axel Herman, barn till någon Stjernfeldt i hela landet 1890 - kanske värt att någon undersöker detta bättre. (Kanske har namnet Stjernfeldt ändå någon anknytning till dessa; Stjernfeldt är nämligen vanligt i just Danmark!)
 
Familjen i Bjäresjö ser ut så här i alla fall:
 
Bjeresjö församling [1890]
Hemort: Bergsjöholms Säterigård
Län: Malmöhus
SVARvolym: 000221  Kort nr: 13
Sida: 12  Rad: 31
Johan Caspar Jacobsen f. 1845 Kongsted, Danmark, Tegelmästare (Svensk medborgare)
Marthe Christine Larsen f. 1849 Skröbelöf, Danmark
Jöns Fredrik Christian f. 1875
Axel Herman f. 1876
Hedvig Fredrique f. 1873 Hedeskoga
Anna Maria Carolina f. 1878
Sofia Mathilda f. 1880
Thora Christina f. 1880 (tvillingar)
Johanna Elisa f. 1882
Hilda Elfrida f. 1885
Alma Bernhardina f. 1887
Ellida Augusta f. 1889 (alla barn utom ett födda i Bjäresjö)
 
Mvh/Peter

2003-07-17, 20:06
Svar #7

Utloggad Charlotte Strömstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2009-07-21, 14:40
    • Visa profil
Peter, detta skulle i och för sig kunna vara rätt Axel och att han då tagit sig namnet Stjernfeldt. Han hade nämligen en dotter som hette Selma Elida Stjernfeldt. Sökte i DISBYT databasen som gäst och fick då träff på både Axel och Selma Stjernfeldt. Den Axel ska då ha varit född 1876 i Bjäresjö.
 
Tack för hjälpen!

2003-07-18, 09:04
Svar #8

Utloggad Ola Janfjäll

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2019-04-24, 13:30
    • Visa profil
Hej Charlotte
 
Så här ser det ut i DIS
 
Axel Herman Stjernfeldt
f 1876 Bjäresjö, Malmöhus län  
 
Gift med Elna Jönsdotter
f 1880 Hällestad, Malmöhus län;  
 
Barn
Alfred Stjernfeldt
f 1903 Blentarp, Malmöhus län;  
Johan Herman Stjernfeldt
f 1903 Genarp, Malmöhus län;  
Ture Albin Stjernfeldt
f 1904 Södra Åsum, Malmöhus län;  
Selma Elida Stjernfeldt
f 1906 Södra Åsum, Malmöhus län;  
 
Inskickade till DIS av DIS-medlem 9723
Gun Schmidt
Epost: vallbyhorna@swipnet.se
 
M.v.h./Ola

2003-07-19, 07:07
Svar #9

Peter Karlsson (Peterk)

Samtliga barns dopnotiser finns på www.ddss.nu - både Bjäresjö och Hedeskoga finns inlagda där.. Även fadern Caspars dödsnotis 1893-05-06 finns i Bjäresjö; där ges hans exakta ålder (48 år, 1 mån, 8 dag.)
-Sök på %casp% (och välj Bjäresjö/Hedeskoga) så hittar du snabbt det mesta - för ett av barnen (Alma f.1887) får du dock söka på %alma Bernh% t.ex, då fadern står med initialer endast..

2003-07-20, 02:16
Svar #10

Utloggad Dolores Panzer

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2011-10-28, 22:18
    • Visa profil
Hej!
I am looking for information on:
Hanna Oldsdotter born in Bjäresjö Socken in 1797.  She married Andreas Bergström (born 1797 in Södra Åsum Socken).  The marriage probably took place before 1836.  A daughter Britta Andreasdotter was born to them on 7 October 1837.
If anyone has any information, I would appreciate hearing from them.
Tack så mycket.
Dolores in Wisconsin

2003-09-01, 21:04
Svar #11

Utloggad Nils-Åke Bjäresten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2011-09-04, 21:56
    • Visa profil
Hej Birte m fl!
 
När jag studerade förteckningen över Trued Tuvesdotters arvingar blev jag överraskad över hur mycket släktforskarinformation det kan finnas i en enda bouppteckning. Uppgifterna i denna bouppteckning säger mig att Trued och hennes 7 syskon måste vara avkomlingar till Jeppa Nilson familjen i Gusnava och att de måste vara födda på gården Skårby nr 3. Min morfar föddes på denna gård och när jag letat mig bakåt i generationerna har jag funnit att även hans far, farmor, farmors far (Åke Hansson) och farmors farfar (Hans Tuvesson) var födda där. Hans Tuvesson föddes 1727-02-01 på Skårby nr 3. Så långt hade jag kommit i min forskning när jag fick tag i Brita Sjölin Liedholms bok Plogfåror i Ljunits och Herrestads härader. På sidan 21 i den boken kan man läsa att Jöns Jepsons äldsta dotter Elna gifte sig med Tufve Bengtson, som övertog skötseln av gården Skårby nr 3, de fick 11 barn, varav 3 dog i späd ålder. Där nämns också att enligt 1744 års mantalslängd bodde följande personer på gården: Tua Bengtson, hu Ellna Jönsdotter, söner Olof och Hans och döttrar Truin och Karna.
 
Hälsningar,
Nils-Åke

2003-09-02, 10:44
Svar #12

Utloggad Nils-Åke Bjäresten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2011-09-04, 21:56
    • Visa profil
Hej Charlotte m fl!
 
Enligt Bjäresjö C:7 fick Johan Caspar Jacobsen och hustrun Martha Christine 1876-07-22 en son som döptes till Axel men i Bjäresjö AI:13 kallas han Axel Herman. Jag har tittat på Axel Herman Stjernfeldts söner Alfred och Johan Herman, som uppges vara födda i Blentarp respektive Genarp. Enligt Blentarp SCB-C fick soldaten Axel Herman Stjernfält 1901-06-02 en son som döptes till Alfred Bernhard. Samma soldat fick 1903-02-20 en son i Genarp som döptes till Johan Herman. I båda födelsenotiserna uppges fadern vara född 1876-07-22. Enligt CD-skivan Sveriges Dödbok dog Alfred Bernhard Stjernfelt 1972-03-04 i Skivarp och Johan Herman Stjernfält dog 1990-09-28 i Hässelby. Observera att man inte har använt stavningen Stjernfeldt. Att soldaten Axel Herman verkligen var son till tegelmästaren i Bjäresjö får man bekräftat om man tittar i Bjäresjö AI:14, där det är antecknat att Axel Herman blev soldat och där hittar man även namnet Stjernfält.
 
Martha Christine Larsen dog i Bjäresjö 1927-03-22. Dottern Alma Bernhardina dog 1903-04-22 i Ystad men är begravd i Bjäresjö. Anna Maria Carolina gifte sig 1905-11-11 i Bjäresjö med Hilding Svensson. De bodde först i Örtofta och Bunkeflo men 1919 flyttade de till en gård i Hunnestad, Skårby. Även Sofia Mathilda blev lantbrukarhustru i Hunnestad, hon gifte sig 1917-05-26 i Skårby med Nils Erlandsson. Äldste sonen Jöns Fredrik Kristian Jakobsson blev min mors farbror Kristian genom att han 1900-02-23 i Skårby gifte sig med morfars syster Anna Åkesson. Efter giftermålet var han till en början tegelmästare, först en kort period i Bjäresjö och sedan några år i Genarp (där han arrenderade ett tegelbruk), därefter blev han lantbrukare i Skårby.
 
Hälsningar,
Nils-Åke

2003-09-04, 22:15
Svar #13

Utloggad Nils-Åke Bjäresten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2011-09-04, 21:56
    • Visa profil
Hej Inga-Lisa!
 
2000-11-11 frågade Du om Bjärsjöholms tegelbruk. Ljunits och Herrestads Hembygdsförening ger ut den årliga skriften Våra Härader som 2001 innehöll en bildkavalkad från socknarna. På sidan 11 finns ett fotografi som visar hur tegelbruket såg ut före 1937. Det anges också att man där brände teglet till slottet 1850. Detta nummer av Våra Härader bör kunna beställas hos kassören Birgit Isberg, tfn 0411-61100. Förmodligen slutade man att bränna tegel där långt före 1937. I Svenska Gods och Gårdar del 4, utgiven 1944, finns på sidan 92 uppgifter om Tegelbruksgården och där finns också ett fotografi av mangårdsbyggnaden. Det anges att mangårdsbyggnad och häststall uppfördes 1870 (förmodligen för tegelbrukets behov), hjälm 1923 och kostall 1926. Den dåvarande arrendatorn tillträdde 1927. Tegelbruksgårdens byggnader (dvs de som finns kvar) hittar man om man åker gamla vägen från Bjäresjö by mot Ystad. Halvvägs mellan byn och Vaktarebacken finns en avtagsväg till vänster (med vägvisare mot det renoverade gamla slottet på Bjärsjöholm). Denna väg går in mot Tegelbruksgården och vid byggnaderna böjer den av för att fortsätta mot Bjärsjöholm. Alldeles efter vägböjen och på höger sida bör man kunna hitta rester efter de gamla brännugnarna (de fanns där i varje fall på 1980-talet).
 
Bjärsjöholm ägde tegelbruket och de som verkade där kan i kyrkobokföringen vara redovisade som boende på Bjärsjöholm eller på någon gård under Bjärsjöholm. I Bjäresjös husförhörslängder är det först i AI:12 (1864-76) som jag hittat någon med säker anknytning till tegelbruket. Uppgifterna gäller tegelmästaren Johan Caspar Jacobsen och hans familj, de kom 1874 från Folkestorp i Hedeskoga. I AI:13 hittar man rubriken Bergsjöholms Tegelbruk och där finns uppgifter om tegelmästarefamiljen samt drängar och pigor. AI:14 avser åren 1886-99 och under Bergsjöholm hittar man tegelmästarefamiljen och en piga. Här finns också uppgiften att Johan Caspar dog 6/5 93. Före 1899 tycks inte någon ny tegelmästare ha blivit utsedd. I SCB-utdraget för år 1900 hittar man under Bergsjöholm tegelmästaren Jöns Fredrik Jacobsson med hustru Anna Åkesson. I SCB-1910 finns ingen tegelmästare angiven men där finns en person som enligt andra källor har fungerat som tegelmästare, nämligen statdrängen och fd soldaten  Per Andersson Landgren. Jag återger här de uppgifter jag har om honom och hans familj:
  Per Andersson Landgren, född 1860-12-12 i Balkåkra, död 1912-07-18 i Bjäresjö,
     gift 1886-04-23 i Bjäresjö med
   Charlotta Jeppsdotter, född 1867-10-01 i Bjäresjö,
Barn:
   Elin Sofia, född 1886-06-06 i Bjäresjö,
   Ebba Ingeborg, född 1887-10-31 i Bjäresjö,
   Ernst Gottfrid, född 1889-09-17 i Bjäresjö,
   Nils Kristian, född 1893-10-23 i Bjäresjö,
   Oskar Johan, född 1895-11-04 i Bjäresjö,
   Axel Herman, född 1898-07-12 i Bjäresjö, död 1985-09-27 i Bjäresjö,
   Anders Helge, född 1901-09-30 i Bjäresjö,
   Martha Charlotta, född 1905-02-09 i Bjäresjö,
   Frans Gösta, född 1906-09-10 i Bjäresjö,
   Anna Elisabeth, född 1911-08-12 i Bjäresjö.
När de 6 första barnen föds uppges fadern vara soldat på Bjäresjö nr 11, när Martha Charlotta och Frans Gösta föds är han tegelmästare på Bjärsjöholm och när Anna Elisabeth föds är han statdräng på Bjärsjöholm. Per Landgrens son Axel Landgren deltog aktivt i lantarbetarrörelsen (som bidrog till att statarsystemet avvecklades) och han hamnade så småningom i riksdagen. På Tidens förlag utgavs 1985 boken Skånska statare och lantarbetare berättar. Ett kapitel med titeln Från Bjärsjöholm till riksdagen är undertecknat av Axel Landgren.

2003-10-12, 17:36
Svar #14

Utloggad Inga-Lisa Byström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2009-05-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Nils-Åke. Tack snälla Du för uppgifter om Begsjöholms bruk. Min farfar Axel Herman Stjernfeldts far Casper jackobsen var bl a tegelmästare där till sin död 1893 Jöns Fredrik var bror till min farfar. Jag har vissa uppgifter från Danmark om släkten. Har bl a ett kort om hans barn, men vet ej vilka de är. Tag gärna kontakt med mig, så skall jag försöka skicka över en kopia till Dig. Jag blev väldigt glad för det här Du meddela. Hälsningar Inga-Lisa-

2003-10-12, 17:44
Svar #15

Utloggad Inga-Lisa Byström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2009-05-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Charlotte, Såg att Du efterlyste Axel Herman Stjernfeldt. Snälla Du , jag var mycket bekant med din mormor Svea(min kusin) och faster Selma. Jag besökte Svea i Vännäs för 2 år sedan. Kontakta mig, jag har mycket uppgifter om den danska släkten.
Hjärtliga Hälsningar Inga-Lisa Byström född Stjernfeldt

2003-10-12, 18:09
Svar #16

Peter Larsson

Hejsan, alla och enhvar!
 
Även jag är på långt håll besläktad med denne Per Landgren. Jag är således mycket intresserad av alla barnens framtida öden och äventyr. Den bok Du nämner Nils-Åke ägnade jag mig åt att läsa i 50-gradig hetta i Phukets Thailandsol...en mycket märklig kulturkrock måtte jag säga. Icke desto mindre är den mycket läsvärd för var och en med dessa intresseinriktningar.
 
Hälsningar
Peter L.

2003-10-13, 12:29
Svar #17

Torsten Wallentinson

Först nu kom jag att läsa Nils-Åke Bjärestens inlägg från 2003-09-04 och kände där igen en del namn. Tegelmästare Per Andersson Landgrens hustru Charlotta Jeppsdotter var min morfars syster och därför har jag en del uppgifter både bakåt och framåt om henne, om någon är intresserad.
 
Hälsningar
Torsten Wallentinson

2003-12-12, 09:13
Svar #18

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej
 
Den 9 april 2003 så skickade jag in en efterlysning på lite personer från Kärragården. Se äldre inlägg. Jag har i dagarna äntligen lyckats att rätta ut ett frågetecken!  
 
Ola Andersson, gift med Hanna Mårtensdotter, föddes 1735-06-29 i Lilla Tvären, Bjäresjö. (Ej 1733 som jag skrev i det tidigare inlägget!) Han var son till Anders Sörensson och hans första hustru Elsa Rasmusdotter. Anders Sörensson föddes 1705-01-06 och dog 1764-09-03 i Lilla Tvären. Anders Sörenssons föräldrar var Sören Jonsson och Karin Månsdotter. Elna Rasmusdotter föddes omkring 1688 (db) och dog 1742-03-16 i Lilla Tvären. Finns det någon som känner till Elna Rasmusdotter föräldrar?
 
Alla övriga frågetecken i mitt förra inlägg kvarstår dock. Svåraste frågan är dock att fastställa vad Ola Mårtenssons hustru Margareta hette i efternamn. De fick bla Agda 1798-04-19. Se övriga barn i mitt förra inlägg. Hon står ibland skriven som Larsdotter i födelseböcker, Persdotter i husförhör men även Andersdotter finns nämnt...
 
Det finns en Anders Persson bosatt på Kärragården nr 5 som 1769 fick en dotter Margareta. Finns det någon bouppteckning bevarad efter honom? Och finns i så fall hans dotter Margareta nämnd där?
 
Med vänliga hälsningar
Magnus Påhlsson
Rydsgård

2004-03-28, 14:50
Svar #19

Utloggad Lena Ek

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2011-07-06, 20:11
    • Visa profil
Hej!
Är verkligen imponerad av alla upplysningar på Bjäresjö. Har läst dem noggrant men inte hittat någon anknytning till mina anor. Kanske kan någon av er hjälpa mig med upplysningar om
Erland Johansson f. 1773-09-16
Hanna Larsdotter f. 1782-10-24.
Han var född på Gundralöv och deras barn var Johan, Lars, Ingeborg, Anders och Nils.
Nils var född 1811-11-20 och gifte sig med Anna Greta Pehrsdotter från gården Trälleborg(?). De bodde på Stora Tvären nr. 10.  
Deras barn var Anders, Jöns, Hanna och Bengta.
Bengta gifte sig med Jeppa Svensson Ek, soldat på Stora Tvären nr 10.  
Glad för alla upplysningar som går att få och hoppas att mina uppgifter kan komma någon till del.
MVH
Lena

2004-05-01, 23:11
Svar #20

Utloggad Dolores Panzer

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2011-10-28, 22:18
    • Visa profil
Hej!
Researching the following:
Pål Pehrsson & Hanna Olsdotter
  Child:  Ols/Ola Pålsson fodd 1764
    Married:  Karna Olsdotter  
  Child:  Hanna Olsdotter fodd 23 September 1796
Can anyone help me.
Thank you
Dolores

2004-06-09, 18:09
Svar #21

Marit Nyhus

S?ker opplysninger om disse:
August Jönsson Kling f. 1873, Soldat  
Anna Jönsson f. 1877  
Födelseförs: Balkåkra Malmöhus län  
Adolf f. 1897  
Födelseförs: Balkåkra Malmöhus län  
Nils Gösta f. 1899  
Födelseförs: Balkåkra Malmöhus län  
Axel Karl Gustaf f. 1900  
Födelseförs: Bjäresjö Malmöhus län  
Kan noen av disse finnes igjen på d?dskivan 1950-1999?? Evt. fikk August og Anna flere barn?
Takk for hjelpen

2004-06-19, 22:40
Svar #22

Utloggad Dolores Panzer

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2011-10-28, 22:18
    • Visa profil
Hej
Does anyone know of a place in Bjäresjö that would be named Klintholem?  Looking at church records from the Family History Center microfilm #0144924 and found the record of marriage 28 February 1819 in Bjäresjö for:
Hanna Olhsdotter fodd 22 September 1796 (Bjäresjö)
and  
Andreas Borgström fodd 17 April 1797 (Södra Åsum)
it mentions someplace named Klintholmen(or at least that is what I think it says.  
Any help would truly be appreciated.
Dolores

2004-06-20, 10:22
Svar #23

Roland Persson

Hallo Dolores. Klintholmen is a place of Bjäresjö parish. Klintholmen must be lookated with the coastline, beucause there is fishermen living and working there.

2004-06-21, 18:25
Svar #24

Utloggad Dolores Panzer

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2011-10-28, 22:18
    • Visa profil
Hello Roland,
Thank you for the information, now what I read in the Vigde microfilm makes some sense to me. The sponsor for the bride was matros (sailor/seaman?) Ola Ohlsson from Klintholmen.  I think this must have been her brother?  Her father was Ola Påhlsson, and he was a fiskare (fisherman?).
One more little piece of my puzzle.
Again, many thanks to you.
Dolores

2004-07-09, 21:19
Svar #25

Utloggad Karin Elandersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2013-10-07, 18:12
    • Visa profil
Mina Oliva Magnusson född 1872 10 07 i V.Ingelstad,flyttade 1893 12 23 till Bjäresjö.Gifte sig med Carl Svensson 1902 12 02.Åkte till Sydafrika 1903.Mina hade flera syskon och jag undrar nu om det finns bevarade brev till dessa bevarade.Tacksam för svar.

2004-08-15, 23:17
Svar #26

Utloggad Dolores Panzer

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2011-10-28, 22:18
    • Visa profil
Hej
 
Hanna Olsdotter/Olufsdotter f.18 march 1747 Bjäresjö
far Oluf Knutsson  
mor Elizabeth ?
Does anyone have records that go back this far?  I cannot read the microfilm from FHL#0144924, the wrting is too difficult to see.
 
Thanks
Dolores

2004-11-03, 12:17
Svar #27

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Nämndemannen Mårten Jönsson i Stora Tvären, Bjäresjö föddes där 1722-05-11 och dog på samma ställe 1772-06-06! Hans föräldrar var nämndemannen Jöns Nilsson och Agda Håkansdotter.
Mårten gifte sig i Bjäresjö 1744-06-30 med pigan Kirstina Pehrsdotter. (Jag vet ej hennes föräldrar) Paret fick följande barn på Stora Tvären nr 2:
Anna född 1745-04-12, dog 1748-04-04. Jöns född 1746-09-06. Kirstina född 1748-11-02. Karna född 1750-01-28. Nils född 1752-01-01. Lars född 1754-02-20. Mårten född 1757-06-03. Ola född 1760-02-26, dog 1809-05-10 på Kärragården nr 1, Bjäresjö. (Min ana) Hanna född 1762-07-27, dog 1763-05-22.
Hans far Nämndeman Jöns Nilsson föddes omkring 1680 och dog 1744-03-08 på Stora Tvären nr 2. Hans föräldrar är okända men han kan vara bror till Mårten Nilsson, Salomon Nilsson och/eller Lars Nilsson som alla nämns som faddrar vid hans dotter Elna barndop!
Jöns Nilsson gifte sig 1709-06-07 i Bjäresjö med pigan Agda Håkansdotter. Agdas föräldrar var Håkan Sörensson och Chirstina Tuesdotter på Stora Tvären nr 5.
Jöns och Agda fick följande barnen på Stora Tvären nr 2:
Nils född 1710-07-08, Nämndeman gift med Bolla Lassesdotter, bosatt i Hedeskoga. Elna född 1714-01-29 (Okänt öde) Jöns född 1715-08-11, dog 1751 i Hedeskoga. Nämndeman gift med Anna Jönsdotter. Mårten född 1722-05-11, dog 1772-06-06. Övertog som Nämndeman efter hans bror Jöns död 1751! (Min ana)
Håkan Sörensson gifte sig 1690-10-12 i Bjäresjö med pigan Chirstina Thuesdotter. Chirstinas föräldrar är enligt uppgift på Familysearch en Thue Jönsson och hans hustru Bengta. Hon skall enligt Kat.längd 1691 i Bjäresjö även ha en syster Elena som även dyker upp som fadder vid Chirstinas och Håkans barns dop!
Håkan skall enligt uppgift på Familysearch varit född omkring 1670 och ha föräldrarna Sören Larsson och hans hustru Anna.
Håkan och Chirstina fick följande barn i Stora Tvären/Tvären:
Jöns född 1690-12-19, dog 1720-02-13. Agda född 1692-06-24, dog 1752-03-19. Gift med Jöns Nilsson Se ovan. Pehr född 1694-02-18, dog 1770-06-26. Gift med Sine/Signe. Varit nämndeman enligt begravningsnotisen! Erland född 1695-04-27, dog 1695-05-06. Erland född 1696-05-31. Bengta född 1698-03-24, gift 1720-11-27 i Bjäresjö med Jöns Torstensson från Balkåkra. Anna född 1699-11-30, gift 1721-08-24 i Bjäresjö med Jöns Larsson från Stora Tvären. Oluf född 1701-11-22, dog 1753-04-23. Gift med Anna. Inger född 1703-05-25, dog 1706-04-01. Sissa född 1706-03-27. Inger född 1708-01-26.
Sören Larsson var enligt Familysearch född omkring 1644 i Bjäresjö och gift med Anna född omkring 1648. Paret fick följande barn:
Håkan född omkring 1680. (Familysearch) Anna född omkring 1675. (Familysearch) Sören född omkring 1680. (Familysearch) Lars född omkring 1692, dog 1707-10-30 i Stora Tvären. Marna född 1693-03, dog 1694-12-16. Samt en dödfödd son som föddes 1696-12-26 i Tvären.
Värt att notera är att vid min ana Mårten Jönssons barns dop så finns Ladufogden Jeppe Nilsson från Bjäresjöholm ofta med som fadder! Jag misstänker att han kan ha varit en yngre bror till Mårtens fader Jöns Nilsson, men jag har inga bevis. En annan fadder som förekommer ofta är Jöns Salomonsson.
Mårten Jönssons hustru Kirstina Pehrsdotter föräldrar och ev syskon saknas nästan helt bland faddrarna. Det finns en piga Pernilla Persdotter vid ett tillfälle men inga fler.
 
Endast de uppgifter (Här ovan) som jag har skrivet att de är hämtade från Familysearch, är inte kontrollerade i kyrkböckerna. Uppgiften att Mårten övertog som nämndeman efter Jöns Jönsson i Hedeskoga samt att Nils Jönsson var nämndeman och gift med Bolla Lassesdotter kommer från Birte Boström. (Se insändare under Katslösa!) Fel bland övriga uppgifter får jag själv stå för...

2004-11-03, 16:56
Svar #28

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Jag skulle nog föredra att man tittade på mina inlägg under Hedeskoga i det här fallet, samt under Borrie där jag och Leif Mörkfors diskuterade nämndeman Salomon Nilsson.
 
Hejsan Magnus
Intressant med nämndeman Jöns Nilsson i St.Tvären som far till nämndeman Jöns Jönsson i Folkestorp, men ännu mer intressant med de eventuella bröderna Salomon Nilsson, Mårten Nilsson och Lars Nilsson som står faddrar år 1714 på Jöns Nilssons barns dop.
Under Borrie, där Leif och jag diskuterade nämndeman Salomon Nilsson, framkom bl.a. att Lars Nilsson i St. Herrestad var bror till nämndeman Salomon Nilsson. Leif hade också en gammal uppgift om att Salomon eventuellt skulle kunna vara bror med Jöns Nilsson i St. Tvären. Dessutom nämner Leif att Lars Nilsson i Herrestad och Mårten Nilsson förekommer som dopvittnen hos Salomon Nilsson.
 
Nu tror jag inte det nämnts någonstans var Mårten Nilsson hör hemma, så jag skulle vilja tro att han är identisk med drängen Mårten Nilsson från St.Herrestad som år 1710 d.4 mars trolovas med änkan Karna Nilsdotter i St.Köpinge. Trolovningsmän var Per Nilsson i Västra (Stora) Herrestad, Jöns Nilsson i Tvären, Mårten Larsson i Köpinge och Jöns Persson i Köpinge.
 
Lars Nilsson i St. Herrestad, som är bror till Salomon Nilsson i Borrie, brukade nr.19 i St. Herrestad. Enligt Mantalslängden år 1699 så finns på nr.19 Nils Jöransson, h. Inger, sonen Per och pig. Elna. Likaså finns Nils Jöransson, h., dr. Jöns i Mtl. år 1710, men hustrun är ny. År 1708 d. 17 maj trolovas nämligen änklingen Nils Jöransson i Herrestad med pigan Marna Matsdotter i St. Köpinge. Mikrokortet jag har i min ägo är så blekt att det inte går att se vilka trolovningsmännen är, men jag kan skönja att han skall avvittra sina barn före vigseln.
Nu blir jag emellertid tveksam till Nils Jöransson som fader till de ev. bröderna, för Lars Nilssons på Herrestad nr.19 hustru heter Marna enl. Leif Mörkfors. Det måste kontrolleras så hon inte heter Marna Matsdotter, för om så är fallet har förmodligen Nils Jöransson inget med bröderna Nilsson att göra.  
 
Appropå nämndeman Mårten Jönsson i St.Tvären, så var han enligt uppgift i Herrestad häradsrätt 1753 d. 22 nov. gift med en dotter till häradsdomaren Per Jönsson i St. Tvären.
Lite släktkopplingar och dra i finns också i häradsrätten d.18 nov. 1752 då häradsdomaren Per Jönsson i St. Tvären, som förmyndare för pigan Kirstina Hansdotter, beslutar tillsammans med hennes bror Lasse Hansson och svåger Fader Persson, att liksom dessa senare sälja hennes arvedel efter de avlidna föräldrarna i skatterusthållshemmanet nr.5 Fårarp till brodern Erland Hansson.( Erland H. säljer förresten nr.5 år 1754. Se häradsrätten d.18 juni detta år)
 
Vänliga hälsningar
Birte
Birte Boström

2004-11-03, 20:19
Svar #29

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Nämndeman Salomon Nilsson i Borrie måste vara bror till nämndeman Jöns Nilsson i St. Tvären, med tanke på att Salomon Nilssons söner nämns som syskonbarn (kusiner) till Jöns Nilssons son nämndeman Jöns Jönsson i Folkestorp. Se Herrestad häradsrätt 1755 d.17 okt.
(Salomon Nilssons hustru hetter Hanna Larsdotter och Jöns Nilssons hustru Agda Håkansdotter och kusinskapet kan knappast gå via mödernet för deras barn.)
 
Att Lars Nilsson i St. Herrestad skall inräknas i brödraskaran, framgår i Herrestad häradsrätt 1747 d.14 mars, där han nämns som farbroder åt Mårten Jönssons hustru Anna Salomonsdotter, som var dotter till Salomon Nilsson i Borrie.
 
Vi Har alltså tre bröder, näml. Jöns Nilsson i St. Tvären, Salomon Nilsson i Borrie och Lars Nilsson i St. Herrestad. Sannolikt är Mårten Nilsson i St. Köpinge, som kom från St. Herrestad år 1710, också  en bror. Frågan är vem som kan vara deras föräldrar?
Birte Boström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna