ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karin Persdotter i Hortlax  (läst 392 gånger)

2020-03-04, 17:39
läst 392 gånger

Utloggad Marie Molin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2020-05-06, 22:11
    • Visa profil
Jag har i min farmors anor Olof Augustinsson i Hortlax, död i juli 1722 (son till Augustin Staffansson i Hortlax, död i maj 1695), gift ca 1684 med Karin Persdotter från Hortlax, död i december 1704. Olof och Karin får sammanlagt tolv barn födda från 1685 till 1704. Första sonen döps till Augustin och andra sonen döps till Per. Fyra av barnen når vuxen ålder.

Nu till det som gör mig fundersam: Olof och Karin är enligt en del födda ca 1650. Om man tittar i Födelseboken för de här tidiga åren så skrivs det inte ut om det blivit en son eller dotter, endast faderns namn och ort. Det gör att det är svårt att fastställa om det är Olof som döps 1/9 1661 (Födelsebok Piteå landsförsamling 1658 - 1713 C:1, bild 12/sid 4: Riksarkivet) eller någon av hans systrar. Om Olof och Karin var födda kring 1650 så är Karin mellan 35 och 54 år när hon får sina 12 barn och gift vid ca 34 års ålder. Det känns som lite sent åldersmässigt för att vara vid den här tidsepoken. Min gissning är att både Olof och Karin är födda kring 1660-talet i stället, dvs gift vid ca 24 års ålder och får de tolv barnen mellan 25 och 44 års ålder.
Så till min nästa fundering: Karins far anges av en del vara Per Olofsson i Hortlax (född 1587, död 1654). Om Karin var född ca 1650 så var Per Olofsson ca 63 år. Modern anges vara född ca 1608. Om Karin var född ca 1660 så var Per Olofsson död. Jag har tittat i Mantalslängderna för åren 1650 till 1685 för Piteå landsförsamling och Hortlax. I Per Olofssons hushåll nämns endast en son från 1655. Det finns även en Per Persson i Hortlax som från 1678 har en son och från 1679 även har en dotter.

Så vem är egentligen Karin Persdotters far och när kan Karin (och Olof) vara född? Jag tror inte att det är Per Olofsson eftersom han är i mina ögon nästan lite för gammal. Om Karin är från Hortlax känns det nästan som att det är Per Persson som är närmare tidsmässigt som trolig far. Även Mantalslängderna ger det intrycket.

Rätta mig om jag har fel i mina funderingar. Det skulle vara kul att kunna komma vidare lite mer bakåt och inte behöva stanna vid att Karins far endast heter Per.

Hälsningar från Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna