ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldten Jonas Olsson Träsk boende i Naverstad, söker hans anor  (läst 1913 gånger)

2020-03-03, 15:29
läst 1913 gånger

Utloggad Anders Framme

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2023-04-13, 08:56
    • Visa profil
Gör ett nytt försök att finna hans anor sedan jag fått hans soldatakt där det står att han kommer från Dalsland och är född 1782. -- I flera Hfl för Naverstad anges däremot födelsen till 1781-03-01.
1. Sökning mha Släktdata på Jonas med fader Olof för 1782 ger endast 1 träff på Dalsland, Jonas f 1782-12-10 Vassända (P)
2. Sökning pss för 1781, 1 träff på Jonas f 1781-05-28 Nössemark (P)
VAD TROR NI?  HUR GÅ VIDARE?   MVH Anders Framme
Bifogar Jonas Träsks Personakt:
Personakt
Jonas Olsson Träsk
Soldat. Blev 65 år.
Född 1781-03-01 Nössemark (P) ? [1].
Född 1782, från Dalsland, angivet i Soldatakten, exakt plats okänd?
Släktdata på Jonas och Olof för 1781 och 1782 mest sannolik:
Född 1781-05-28, Smidkölen, Nössemark (P), 2 soldater vittnen, C:1,
s272
Mönstrade till soldat i Rote 115, Träsvall 1803-05-26 Kville, Tanums Kompani [2].
Bodde på torpet Östra Krosskärr (strax SO Fjällbacka)
Deltog i kriget i Pommern 2 år från 1806.
Skadad i handen, begärde/fick avsked 1808.
Bosatt 1811 Sätret u Buane Ne Nav [3].
Bosatt 1814 ca Minkan Naverstad [4].
Bosatt 1824 ca, Torpet Ligärde, Lieldsdalen, Naverstad [5].
Bosatt 1832 Signeröd Naverstad (O) [6].
Bosatt 1834-04-03 Skrammestad N Naverstad (O) [7].
Torpet Holmane
Dottern Anna Maja föds där 1833-05-29
Död 1846-11-07 Skrammestad N Nav (O). Dödsorsak: Vattusot [8].
Näset, Norra Skrammestad
Barn med Malin Andersdotter
Partner Malin Andersdotter. Född 1774-02-07 [9]. Död 1815-06-10 Minkan Naverstad (O) [9].
Son Anders Jonasson. Född 1811-03-17 Naverstad (O). Död 1831 före Lieldsdalen Nav (O) ? [10].
Dotter Anna Britta Jonasdotter. Född 1814-09-21 Minkan Naverstad (O) [9]. Död 1824 före Naverstad (O) [10].
Äktenskap med Barbro Jörnsdotter
Maka Barbro Jörnsdotter. Född 1790-01-01 Hästhagen Nav (O) [11]. Död 1868-08-07 Tingvall Nav (O) [12].
Vigsel 1816-04-07 Hästhagen, Naverstad [13].
Soldaten var änkeman, de flyttade först till torpet Minkan, Östra Älgeland, Naverstad
Son Olof Jonasson. Född 1817-12-09 Lieldsdalen Nav (O) [14]. Död 1860-04-12 Valöbogen Tjärnö (O) [15].
Son Magnus Jonasson. Född 1823-01-03 Lieldsdalen Nav (O) [16]. Död [17].
Dotter Inger Maja (Maria) Jonasdotter. Född 1825-10-05 Lieldsdalen Nav (O) [18]. Död 1918-10-02 Naverstad (O)
[19].
Dotter Juliana Jonasdotter. Född 1830-04-12 Lieldsdalen Nav (O) [20]. Död [21].
Dotter Anna Maja Jonasdotter. Född 1833-05-29 Skrammestad N Nav (O) [22]. Död [23].
Noteringar
Barnen 1a gifte med Malin Andersdotter, f 1774-2-7, d 1815-6-10
Maria o Olle, f 1804-08-25 f på Pulsemon Mo (O), döda före 1811 enl Nav AI:3, b228
Olof, f 1806-10-12 f på Pulsemon Mo (O), d före 1811 enl ovan
Johannes o Andreas, f 1808-7-28, döda före 1811 enl ovan
Anders, f 1811-3-17, sannolikt dd före 1831
Anns Britta, f 1814-9-21, sannolikt död före 1824
Inga ättlingar möjliga!!
Barnen 2a gifte 1816-4-7 med Barbro Görgensdotter
Joseph, 1816-5-24
Olof, f 1817-12-09
Christina, f 1820-9-4
Magnus, f 1823-1-3
Inger Maria, f 1825-10-5
Johanna, f 1828-6-28
Juliana, f 1830-4-12
Anna Maja, f 1833-05-29
Personhistoria
Årtal Ålder Händelse
1781 Födelse 1781-03-01 Nössemark (P) ? [1]
1790 8 år Makan Barbro Jörnsdotter föds 1790-01-01 Hästhagen Nav (O) [11]
1803 22 år Mönstrade till soldat i Rote 115, Träsvall 1803-05-26 Kville, Tanums Kompani [2]
1806 Deltog i kriget i Pommern 2 år från 1806
1808 Skadad i handen, begärde/fick avsked 1808
1811 Bosatt 1811 Sätret u Buane Ne Nav [3]
1811 30 år Sonen Anders Jonasson föds 1811-03-17 Naverstad (O)
1814 Bosatt 1814 ca Minkan Naverstad [4]
1814 33 år Dottern Anna Britta Jonasdotter föds 1814-09-21 Minkan Naverstad (O) [9]
1815 34 år Partnern Malin Andersdotter dör 1815-06-10 Minkan Naverstad (O) [9]
1816 35 år Vigsel Barbro Jörnsdotter 1816-04-07 Hästhagen, Naverstad [13]
1817 36 år Sonen Olof Jonasson föds 1817-12-09 Lieldsdalen Nav (O) [14]
1823 41 år Sonen Magnus Jonasson föds 1823-01-03 Lieldsdalen Nav (O) [16]
1824 Dottern Anna Britta Jonasdotter dör 1824 före Naverstad (O) [10]
1824 Bosatt 1824 ca, Torpet Ligärde, Lieldsdalen, Naverstad [5]
1825 44 år Dottern Inger Maja (Maria) Jonasdotter föds 1825-10-05 Lieldsdalen Nav (O) [18]
1830 49 år Dottern Juliana Jonasdotter föds 1830-04-12 Lieldsdalen Nav (O) [20]
1831 Sonen Anders Jonasson dör 1831 före Lieldsdalen Nav (O) ? [10]
1832 Bosatt 1832 Signeröd Naverstad (O) [6]
1833 52 år Dottern Anna Maja Jonasdotter föds 1833-05-29 Skrammestad N Nav (O) [22]
1834 53 år Bosatt 1834-04-03 Skrammestad N Naverstad (O) [7]
1846 65 år Död 1846-11-07 Skrammestad N Nav (O) [8]
Källor
[1] Nav, AI:5(1824-30), b75 längst ner vä sida
[2] Soldatakt BR-07-0115-1803
[3] Nav AI:3, b228 mitt lä t vä
[4] Nav AI:3, b278 lä ner t hö
[5] Nav, AI:5(1824-30), b75 längst ner t vä
[6] Nav AI:6, s60
[7] Nav AI:6, s100
[8] Nav AI:8, s202, Nav C:6, b21
[9] Nav AI:3, b278
[10] Nav AI:5, s68
[11] Nav AI:2, b154, C:4, s108
[12] Nav AI:12, s275
[13] Nav C:4, s 225, Nav AI:3, bild 278 o 249
[14] Naverstad AI:5, s68
[15] Tjärnö C:5, s47
[16] Nav AI:5, s68 o C:4, 300
[17] Nav AI:7, s197
[18] Nav AI:5, s68 o C:4, s339
[19] Nav AIIa:3, s722
[20] Nav AI:6, s60 o C:5, s35
[21] Nav AI:8, s203
[22] Nav C:5, s62
[23] Nav AI:8, s207

2020-03-04, 07:02
Svar #1

Utloggad Åke Öster

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 265
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 22:15
    • Visa profil
Släktdata har inte alls samma täckning i Dalsland som i exv Bohuslän. Kolla vilka församlingar som är med; sen blir det att gå igenom resten. Jag hittade min ana, soldaten Johan Bister (senare Hägg) efter flera år........
Åke Öster

2020-03-04, 10:52
Svar #2

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5095
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 10:49
    • Visa profil
Har du gått igenom bilagorna till flyttningslängderna? När han fick avsked från soldattjänsten och flyttade från Kville till Naverstad fick han med sig ett flyttbevis från prästen med information till prästen i den nya socknen. På det beviset kan det ha stått var och när han föddes. Förmodligen fick han med sig ett från födelsesocknen när han flyttade till Kville också men där har ju prästgården och alla gamla dokument brunnit, men i Naverstad finns de kvar och de finns skannade på Arkiv Digital och kanske även Riksarkivet.

2020-03-07, 21:36
Svar #3

Utloggad Anders Framme

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2023-04-13, 08:56
    • Visa profil
Hej Kalle
Tack för tipsen. Gick igenom flyttbevis till Mo och Naverstad för de aktuella åren och fann bara ett bevis från 1804-04-30 att ta ut vigsel med Malin Andersdotter i Naverstad HII:2, bild 427. Ingen information var han kom ifrån tyvärr.
MVH Anders

2020-03-09, 11:47
Svar #4

Utloggad Arne Granquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1427
  • Senast inloggad: 2023-04-17, 19:54
    • Visa profil

Jag har noterat honom som född 18 dec 1781 på Bullarby, Naverstad
Arne

2020-03-09, 13:32
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6901
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 07:01
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Hur har du kommit fram till att det är den Jonas Olsson?

I GMR 1806 (https://app.arkivdigital.se/aid/v48126.b469) står att han är "dahlbo", alltså född på Dal. Det behöver ju inte stämma, men rimligen borde han väl åtminstone ha kommit därifrån när han blev antagen till soldat 1803. Om han var född i Naverstad, så har han alltså i så fall först flyttat till Dalsland, ensam eller tillsammans med föräldrarna.

Enligt hfl 1811-1812 (Naverstad AI:3, s. 18; https://app.arkivdigital.se/aid/v854.b228.s19) är Träsk född i mars 1781 (dagen är inte lätt att tyda, men fömodligen är det 3 eller 5). Det behöver ju inte heller stämma, men eftersom det står ett exakt datum, så lär han ha haft en attest med födelsedatum.

När det gäller attesten inför lysningen 1804 (https://app.arkivdigital.se/aid/v950.b427), så är den inte från prästen i Kville. Den är undertecknad von Utfall, som ger tillstånd till Träsk att ta ut lysning hos "vördige Prediko Embetet"  :) i Naverstads pastorat. Soldater behövde sin kompanichefs tillstånd för att gifta sig, och Jacob Gustaf von Utfall (som hans fullständiga namn är enligt GMR) är kapten vid Tanums kompani.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-03-09, 15:34
Svar #6

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6200
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 16:42
    • Visa profil
Det är kanske den här Arne tittat på?
Naverstad (O) HII:2 (1790-1809) Bild 455 (AID: v950.b455, NAD: SE/GLA/13386)
Fast det står nog född 3/3 1781 i AI:3 sid 18, år 1811.

2020-03-09, 16:49
Svar #7

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5095
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 10:49
    • Visa profil
Det är kanske den här Arne tittat på?
Naverstad (O) HII:2 (1790-1809) Bild 455 (AID: v950.b455, NAD: SE/GLA/13386)
Fast det står nog född 3/3 1781 i AI:3 sid 18, år 1811.
Där har vi ju det optimala beviset med både datum och plats. Då måste de ha misstagit sig när de skrev "dahlbo" i generalmönstringsrullan.

2020-03-09, 18:02
Svar #8

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6200
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 16:42
    • Visa profil
Kan ju tänkas.
Här födelsenotisen för en Jonas Olsson, född i Bullareby 18 december 1781.
Naverstad (O) C:4 (1778-1826) Bild 20 / sid 29 (AID: v883.b20.s29, NAD: SE/GLA/13386)

2020-03-11, 12:29
Svar #9

Utloggad Anders Framme

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2023-04-13, 08:56
    • Visa profil
Tack alla som hjälpt till med Jonas Träsks anor, fantastiskt roligt att få veta mer om min FMFFF soldaten Jonas Träsk 1781!!
Uppenbart hur viktiga dessa H-register med flyttbevis är. Ska studera dem vidare.
Hittade ju också nu hans föräldrar bonden/torparen Olof Börgesson 1749 och Kierstin Bryngelsdotter 1746 (?) enl FB och Naverstad AI:2, b50, som verkat ha fått även sonen Carl 1784-03-05 i Koxeröd. Familjen verkar ha flyttat en hel del inom socken och är lite svår att få grepp på. Inga fler syskon till Jonas hittar jag efter 1784 så kanske de flyttat till annan socken. Fadern Börge verkar varit styvson med syster Ingjerd Börjesdotter 1756 hos Eric Andersson 1742 och Marta Jonsdotter 1719 i Koxeröd enl Nav AI:1, b185 -- Hittade i Släktdata att Olof Börjesson och Kierstin Bryngelsdotter gifte sig 1781-01-02 i Dals-Ed (han dräng från Karerud i Naverstad (som jag inte hittar), hon föddes där i Bön S Öv 1746-02-17 av Bryngel Olofsson o Guro Wilhelmsdotter, Guro dog 1756-02-27 där Kierstin föddes. Men var Olof Börjesson 1749 kom ifrån har jag inte listat ut, någon som vet?
Om någon av er är släkt med Jonas Träsk vore det trevligt att se hur/om vi är "männingar", i så fall maila till anders.framme@gmail.com
MVH Anders Framme

2020-03-11, 15:00
Svar #10

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5095
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 10:49
    • Visa profil
Tack alla som hjälpt till med Jonas Träsks anor, fantastiskt roligt att få veta mer om min FMFFF soldaten Jonas Träsk 1781!!
Uppenbart hur viktiga dessa H-register med flyttbevis är. Ska studera dem vidare.
Hittade ju också nu hans föräldrar bonden/torparen Olof Börgesson 1749 och Kierstin Bryngelsdotter 1746 (?) enl FB och Naverstad AI:2, b50, som verkat ha fått även sonen Carl 1784-03-05 i Koxeröd. Familjen verkar ha flyttat en hel del inom socken och är lite svår att få grepp på. Inga fler syskon till Jonas hittar jag efter 1784 så kanske de flyttat till annan socken. Fadern Börge verkar varit styvson med syster Ingjerd Börjesdotter 1756 hos Eric Andersson 1742 och Marta Jonsdotter 1719 i Koxeröd enl Nav AI:1, b185 -- Hittade i Släktdata att Olof Börjesson och Kierstin Bryngelsdotter gifte sig 1781-01-02 i Dals-Ed (han dräng från Karerud i Naverstad (som jag inte hittar), hon föddes där i Bön S Öv 1746-02-17 av Bryngel Olofsson o Guro Wilhelmsdotter, Guro dog 1756-02-27 där Kierstin föddes. Men var Olof Börjesson 1749 kom ifrån har jag inte listat ut, någon som vet?
Om någon av er är släkt med Jonas Träsk vore det trevligt att se hur/om vi är "männingar", i så fall maila till anders.framme@gmail.com
MVH Anders Framme
Nja, det står inte Karerud, det står Koxerud. Det är lite kladdigt skrivet bara och kan se ut som Kareud om man inte vet att det finns ett ställe som heter Koxerud. (Dals-Ed C:2 sid 333)

2020-03-11, 15:17
Svar #11

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6901
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 07:01
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Nu ska man inte lita på allt man hittar i kyrkoböcker eller attester...

När det gäller den attest (daterad den 11/8 1804) som Jonas Olsson Träsk hade med från Krokstad till Naverstad, så hade prästen i Krokstad ingen aning om när Jonas var född.

"Han är född i Nafverstads Pastorat, där hans Ålder säkrast igenfinnes", skriver han.

"Född d. 18 Dec. 1781 på Bullareby", har alltså skrivits dit av Naverstads-prästen när han tog emot attesten. Det syns ju också tydligt att det är skrivet med en annan handstil.

Frågan är då hur han kom fram till det. Frågade han Jonas själv när och var han föddes eller åtminstone vilka hans föräldrar var? Eller slog han bara upp en lämplig Jonas i födelseboken? Om det var det sistnämnda, så finns det bara ett alternativ (om ingen Jonas Olsson har missats i registren hos Släktdata). Men det förutsätter ju att Krokstad-prästen verkligen var säker på att Jonas föddes i Naverstads pastorat - och hur kunde han vara det när han inte ens visste hur gammal han var?

Prästen i Naverstad 1804 var Hans Georg Gädda, som enligt herdaminnet tillträdde tjänsten 1787. Att han kände Jonas sedan tidigare var ju inte så säkert; om föräldrarna flyttat när han var liten, så kunde han ju ha konfirmerats någon annanstans och sedan bott där tills han flyttade tillbaka till Naverstad (om det nu var därifrån han ursprungligen kom). Och Krokstad-prästen skriver också: "Af min Företrädare befinnes han vara förhörd och admitterad til Herrens H. Nattvard, den han här flere gånger nyttjat." Han var alltså konfirmerad i Krokstad (eller något av annexen Hede och Sanne).

Prästen som undertecknat attesten, Hans Christian Hummel, blev enligt herdaminnet kyrkoherde i Krokstad 1803. Och företrädaren Carl Fredrik Bering blev kyrkoherde 1793 och dog 1802. Det var alltså under den sistnämndes tid som Jonas blev konfirmerad.

Krokstads-prästen skriver också att Jonas "utan bevis härifrån flyttade til Nafverstads Pastorat för öfver År sedan". Han har alltså glömt att skriva för hur många år sedan...  :) Han blev visserligen soldat i Kville 1803, men det hindrar inte att han kan ha bott i Naverstad; alla soldater bodde inte på sina rotar. (Varifrån Soldatregistret har fått uppgiften att han bodde på torpet "Östra Krosskärr" vet jag inte; det finns visserligen ett torp under Träsvall som heter Krosskär, men det är inte med i de samtida mantalslängderna. Och där finns heller ingen soldat Träsk under Träsvall, med eller utan torpnamn.)

Även om man kan sätta ett stort frågetecken för den uppgift om födelsedag och -plats som skrivits dit i efterhand på attesten 1804, så finns det något som gör det troligt att den trots allt stämmer...  :)

Också i Krokstad finns nämligen en attest för en Jonas Olsson (HII:1; https://app.arkivdigital.se/aid/v205069.b4080). På framsidan står att han flyttar från Brobacken under Kåtebol (som ligger i Sanne socken, även om det inte står här) till Buane i Naverstad. Attesten är daterad den 11/11 1798; årtalet är inte lätt att tyda här, men det syns tydligt i Krokstads utflyttningslängd (B:1, s. 44; https://app.arkivdigital.se/aid/v2547.b27.s45), där samma nummer (287) står under 1798 (obs. att vänsterspalterna är utflyttning och högerspalterna inflyttning).

Också den attesten har tillskrivet "Född d. 18/12 1781" med en annan hand (på tvären till vänster). Och i Naverstads samtida hfl (1797-1800, AI:3, s. 15; https://app.arkivdigital.se/aid/v854.b69.s15) finns en dräng Jonas Olsson under Övre Buane, född den 18/12 1781. Det står inte varifrån han kommer eller vart han flyttar, och i nästa längd (1800-1802, samma volym s. 15; AD-bild 105) är han inte kvar på samma ställe.

På baksidan av attesten står att Jonas "nu flyttar dit hvarifrån han hitkom"; attesten har alltså återanvänts vid återflytten till Krokstads pastorat. Detta är daterat den 13/3 1801.

När han flyttade till Naverstad 1798, så kom han alltså från Brobacken under Kåtebol. Och där finns i 1798 års mantalslängd (landskontorets ex., f. 415r; https://app.arkivdigital.se/aid/v89.b425.s415) en Ola Börgesson. (Någon hfl finns inte för den tiden.)

När det gäller Ola Börgessons och Kjerstin Bryngelsdotters vigsel den 2/1 1781 (Dals-Ed C:2, s. 333; https://app.arkivdigital.se/aid/v11419.b1570.s333), så är det inte lätt att se varifrån i Naverstads socken Ola kommer, förutom att det börjar på K och slutar på rud. Nu finns det dock inga rud-namn i Båhuslän; här heter det röd. Rud heter det däremot i Dalsland och Värmland, så Ed-prästen skrev väl som han var van. Om det ska vara ett gårdsnamn i Naverstad, så måste det vara Koxeröd. Och det är ju också där som Ola finns med hustrun Kjerstin och sönerna Jonas och Carl i den samtida hfl:en (1779-1786, s. 13; https://app.arkivdigital.se/aid/v851b.b50.s13).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-03-12, 12:00
Svar #12

Utloggad Anders Framme

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2023-04-13, 08:56
    • Visa profil
Hej Jörgen
Tack för grundlig genomgång och tolkning av alla attester! Men du föreslår att det "trots allt är mest sannolikt" att Jonas födelse var 1781-12-18 i Bullareby Naverstad, eller hur?
MVH Anders

2020-03-12, 14:22
Svar #13

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6901
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 07:01
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det är olika präster i Krokstad som har utfärdat de båda attesterna, Bering och Hummel - men det är samme präst i Naverstad som har tagit emot dem, Gädda.

På den första skrev Gädda på baksidan att Jonas flyttar tillbaka till Krokstad 1801. Tre år senare tar han emot en ny attest för en Jonas Olsson som kommer från det pastorat som den förste flyttade tillbaka till, och skriver då på den att Jonas är född den 18/12 1781 - samma datum som han skrev på den första attesten när han tog emot den. Det borde ju då rimligen vara samme Jonas. 1798 skrev Gädda visserligen inte födelseplatsen, Bullareby, på attesten, bara datumet - men då kom ju Jonas från Brobacken under Kåtebol i Sanne socken, där det då bodde en Ola Börgesson, som ju är vad fadern till Bullareby-Jonas heter.

En sak som stämmer kan vara en slump; två också - men slumpkedjor tror jag inte på...  :) Jag är alltså övertygad om att det är samme Jonas, och att det är han som föddes på Bullareby 1781. (Men att jag är övertygad betyder inte att jag garanterar att det stämmer...  :) )
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2023-01-13, 11:00
Svar #14

Utloggad Inger Hansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 21:05
    • Visa profil
Matching Person details
Spouse   Britta Andersdotter
Father   Olof Olofsson
Mother   Malin Svensdotter
Children   Anna Maja
Birth   1778
Death   2 Mar 1838 Naverstad, Västra Götaland, Sweden
Residence   Håbol, Västra Götaland, Sweden

2023-01-13, 13:14
Svar #15

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6901
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 07:01
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Matching Person details
Spouse   Britta Andersdotter
Father   Olof Olofsson
Mother   Malin Svensdotter
Children   Anna Maja
Birth   1778
Death   2 Mar 1838 Naverstad, Västra Götaland, Sweden
Residence   Håbol, Västra Götaland, Sweden

Och var någonstans på nätet har du hittat detta? Och vilka källor anges där?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2023-01-13, 13:23
Svar #16

Utloggad Inger Hansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 21:05
    • Visa profil

2023-01-13, 13:30
Svar #17

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6901
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 07:01
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ancestery

Det var ju inte alltför upplysande...

Antavlor hos Ancestry, Geni m.fl. liknande ställen ska man aldrig lita på om det inte anges källor. Och om det mot förmodan anges källor, så ska man alltid kolla dem själv innan man litar på uppgifterna. Annars har man ju ingen aning om hurvida de stämmer.

På dessa antavlor finns en salig blandning av korrekta uppgifter, missuppfattningar, gissningar och rena fantasier. Och de sprider sig snabbt vidare när forskare A skriver av B som skrivit av C...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2023-01-13, 14:04
Svar #18

Utloggad Inger Hansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 21:05
    • Visa profil
Ok det är nog så.Denne Jonas står inte som Träsk,i Kyrkböckerna för Håbol,däremot står det om jag läser rätt att han flyttar till Mossserud som är soldatstommen för Sund i Nössemark.Sund och Håbol är nära varandra.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna