ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bouppteckning för frälsegården Fälhult Virestad  (läst 716 gånger)

2020-03-01, 20:47
läst 716 gånger

Utloggad Bengt Swenson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-12-05, 15:55
    • Visa profil
Hej,
Har förgäves försökt hitta en bouppteckning för Fälhult när Måns Svensson avlider 1762-1763. Måns har barnen Sven (171-1758), Pär (1721-?), Nils (1724-?), Måns (1729-1793), Karna (1732-1800). Hustrun heter Ingegerd… Måns finns inte namngiven i mtl 1763 Kronoberg år 1762 omnämns Måns som ”utgammal”.  Har även försökt att hitta bouppteckningar på gården efter sönerna…
Jag har använt mig av ArkivDigital sökfunktioner vad gäller bouppteckningar och Häradsrätter/ Rådhusrätter. Även sökt i Riksarkivet, men utan resultat…
Tacksam om någon möjligtvis kan hitta en bouppteckning för gården! Eller kan konstatera att det inte finns någon registrerad i källorna, så man kan lägga den frågan bakom sig.
Har tidigare (för något år sedan) ställt en liknande fråga, men nu känns det som jag gjort allt efter min förmåga då jag ser att årtalen finns med i källorna men, Måns eller Fälhult vill inte dyka upp av någon anledning?
---Bengt

2020-03-02, 13:48
Svar #1

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:35
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Jag har sökt som hastigast efter en bouppteckning efter Måns Svensson vid något tidigare tillfälle men hittade ingen då. Gjorde dock ingen djupdykning (register är ju långt ifrån alltid 100%-iga).
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2020-03-02, 18:26
Svar #2

Utloggad Bengt Swenson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-12-05, 15:55
    • Visa profil
Tack Vincent!
Det är nog att inse att när det gäller Måns, så är nog vägs ände nådd... Om gården har jag ganska bra information, den blev frälsegård 1562 under Möcklenäs säteri och Måns fanns sannolikt på gården redan 1715 (då ägaren var Prosten Håkan Flintsten), då som dräng? Måns döpte samtliga barn i Loshult, då kunde man också tro att han blev gravsatt där, men det finns ingen uppgift att så skulle vara fallet, även här tycks han "försvinna"... Barnen har jag hyfsad koll på och i några mtl. och hfl. framgår att en uppdelning tidigare skett... Flinsten ägde gården framtill 1733 då han avled, har försökt att hitta någon information varför/ hur Måns blev kvar på gården, men även här är Måns ett "spöke"!?
---Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna