ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sven Fredrik Andersson Elg  (läst 448 gånger)

2020-03-01, 16:28
läst 448 gånger

Utloggad Peter Bergting

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2023-06-08, 06:45
    • Visa profil
    • Bergting Family Tree
Hej,

Försöker komma fram till var mormors gammelmorbror Sven Fredrik tog vägen. Han gjorde ett antal vändor på Långholmen (varav några frivilligt) och hittade till slut det här dokumentet där det verkar som om han försvann till Nordamerika efter sista vändan. Men här tar alla spår slut. Har jag misstolkat förpassningsort? Hittar honom inte i immigrationsdokumenten, men vet ärligt talat inte om jag borde leta i Bolstad, Tösse, Malmö eller nån annanstans baserat på var han höll hus de senaste sju åren. I senaste husförhörsprotokollet från Bolstad står han som obefintligt och intagen på Långholmen.

Länk till originaldokumentet står längst upp i skärmskottet. Hans syster, min mormors mormor heter Persdotter i efternamn, själv var han tydligen oäkta och tog faderns efternamn, när han senare dyker upp i rullorna har han även tagit styvfars efternamn "Elg".

/Peter

2020-03-01, 17:03
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
Sven Elg  frigavs med en enkel biljett till Amerika på fickan.
Se: Poliskammaren i Malmö (M) D3:5 (1881) Bild 1570

2020-03-01, 17:25
Svar #2

Utloggad Peter Bergting

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2023-06-08, 06:45
    • Visa profil
    • Bergting Family Tree
Tack, Eva! Hade missat året, trodde det var 1880. Och vilket öde, de var nog glada att bli av med honom.

Tack!

Peter

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna