ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sund, Åland, Finland, Rippikirjat 1816-22 s. 135  (läst 423 gånger)

2020-02-28, 18:51
läst 423 gånger

Utloggad Ann-Sofi Cullhed

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 08:58
    • Visa profil
Min anas syster, Maria Lisa Nordman, fick 1814 en utomäktenskaplig son i Saltvik - Carl Henrik. De flyttar 1815 till Sund. Där dör Maria Lisa 1821. Jag behöver läshjälp för att tyda anteckningen om Carl Henrik, då ännu inte fyllda sju år. Jag kan se ”Njuter ryskt understöd för att blifva militär. Öfvergått till ...?? ” ja, vad eller vart? Något med ”compagniet”?? Vidare: ”Till Ryssland f (??) Wiborg i maj 1822 utan betyg”. Han saknas i utflyttningslängden för Sund, och jag är också osäker på om det var till eller från Viborg han flyttade 1822... Tilläggas kan att Maria Lisas systrar Lovisa och Eva Stina båda hade flyttat till Sund (fästningsområdet) runt 1818-19, där de efter ett par år gift sig med ryska militärer, båda från ”compagniet n:o 58”. Åtminstone en av dessa var underofficer 1821 då Carl Henrik blev föräldralös - kanske var det någon av dem som ombesörjde att den lille pojken fick ”njuta ryskt understöd för att bliva militär”. Om någon förutom läshjälp har en idé om var i Viborg en sjuårig blivande rysk militär skulle gå att hitta vore det en bonus som heter duga...  :)  - kommunionsbokens sida finns också fritt tillgänglig på finska http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=8529419 men är där mer svårläst än på bilden.

2020-03-06, 17:27
Svar #1

Utloggad Ann-Sofi Cullhed

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 08:58
    • Visa profil
Ojdå, trodde inte att detta inlägg publicerades eftersom det inte gick att lägga till bifogad bild. Frågan om läshjälp är dock inte aktuell längre. CH övergick till den grekiska konfessionen” och flyttade till Viborg eller Ryssland.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna