ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Smith, Charles född i Sverige död i San Francisco  (läst 338 gånger)

2020-02-26, 21:20
läst 338 gånger

Utloggad Leif Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 19:06
    • Visa profil
Hej!


Försöker hjälpa en nära släkting i USA (via DNA) att hitta hennes farfars far i Sverige. Han är född i Sverige 1823-03-10 och död i San Francisco 1870-07-26 under namnet Charles Smith. I USA är det inga problem att hitta honom och hans familj. Han gifte sig med en irländska vid namn Catharine Hassett och bildade familj. Dock okänt när de gifte sig.
Det som är känt är att han förmodligen kom till USA före 1860 då han och sin familj med två barn och hustrun Chatharine Hasset är med i Census för San Francisco 1869. Det ena barnet Mary är 9 år och född i New York. Det andra barnet Allanora 1 år är född i San Francisco. Det är inte troligt att Chatharine är mamma till Mary men till Alllanora.
Min släkting nämner att hennes far berättat och tror att Charles hette Peterson eller Pedersen (kanske dansk?) innan han kom till USA. Med tanke på namnet Charles kanske han hette Carl i förnamn.


Då jag har förmånen att bo i Halland och har tillgång till Hallands befolkning genom Hallands släktforskarförening har jag letat där. Jag hittar en Carl-Magnus Persson född 1823-03-10 i Halmstad/Övraby. Men inga vidare öden för denne pojke. Kopplingen mellan mig och min släkting bör ligga tidigast hos farfars farfar och det är så långt tillbaka då man inte flyttade några längre sträckor på den tiden. Så troligen kommer Charles Smith från Halland, Västergötland eller närliggande delar av Småland där jag har många släktingar.


Finns det någon därute som kan bistå med ledtrådar när Charles Smith lämnade Sverige och vad hans namn och födelseförsamling var före avresan till landet i väster. Kanske behöll han sitt svenska namn och sedan ändrade det i USA eller gjordes det direkt när han kom dit.


Hoppas på svar!
Leif Johansson


















Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna