ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktskap  (läst 492 gånger)

2020-02-23, 17:54
läst 492 gånger

Utloggad Sven Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2023-02-27, 19:55
    • Visa profil
Hej.




Nu söker jag uppgifter om följande personer:


Anna Andersdotter död 1871. Skall ha något med Gestre i Frösthult att göra. Hon var gift med Eric Olsson född 1798 i Frösthult. Son var Johan Ericsson född 1823 i Frösthult.


Vill då gärna veta mer om denna familj och dess rötter.


Skicka svar till  u18210256@telia.com


Vänliga hälsningar
Sven Jansson
Uppsala

2021-01-12, 14:41
Svar #1

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1290
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 15:57
    • Visa profil
Hej,

Tyvärr har jag inga uppgifter om Anna Andersdotter död 1871, men ämnesområdet "släktskap" i Försthult socken passar bra till mitt inlägg, så jag hoppas det går bra att utnyttja det.

Den 5/2 1895 i Frösthult socken föddes ett barn som fick namnet Johan Elis. Vare sig i SCB:s eller i kyrkoarkivets kyrkobok står namnet på hans pappa. Enligt information i kyrkoarkiv fick han senare en "bonuspappa". När min mamma började släktforska på 80/90-talet såg hon tecken som tydde på att Johan Elis biologiska pappa skulle kunna ha varit min farfars pappa. När min mamma frågade min farfar sa han att han "nog hade hört talas om" att det skulle finnas en halvbror till honom. Typiskt för honom, och kanske typiskt för den generationen, så blev det hela inte mer utrett än så.

Min farfar hade inga (i övrigt kända) syskon och jag tycker det skulle vara roligt att komma i kontakt med eventuella släktingar på den sidan. Därför hoppas jag, och ser fram emot, att någon har intresse av att kontakta mig. Naturligtvis skulle jag vara tacksam även för information som visar att min farfars pappa inte var Johan Elis biologiska pappa.
För min del går det bra att öppet dela information om detta, men det går också bra att skicka mig ett privat meddelande till min e-postlåda här på Anbytarforum.

Vänliga hälsningar,
Jan Johansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna