ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Turinge (AB) AI:1 (1779-1793) Bild 52 / sid 46  (läst 758 gånger)

2020-02-22, 15:40
läst 758 gånger

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Behöver hjälp att tyda vad som står framför namnet Anders (född 1763) på rad 5. Tillägget "gifte" förstår ovanför. Han gifter sig med en piga som finns längre ner. Men vilken "titel" har han? De övriga, rad 3,4,6 och 7 tillhör familjen med föräldrarna överst.

2020-02-22, 16:52
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil

2020-02-22, 19:14
Svar #2

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Tack! Och snabbt som vanligt. Du/ni är otroliga.
"styvson" hade jag aldrig räknat ut. Nästa steg är ju att tolka på vilket sätt Anders är styvson. Är han son till mannen eller hustrun? Eller inte son till någon av dem - vad vi skulle kalla fosterson idag? Det kanske inte går att avgöra med själva beteckningen. Och att följa makarna bakåt är mycket svårt eftersom detta är den tidigaste husförhörslängden i Turinge. Hustrun har sitt ursprung på Mörkö men det hjälper ju inte.

2020-02-22, 23:07
Svar #3

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Styvson och fosterson är inte samma sak.  Och eftersom familjemedlemmarna brukar beskrivas utifrån mannen i familjen bör han vara dennes styvson och alltså hustruns son.

2020-02-23, 15:16
Svar #4

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Tack än en gång för klargörandet. Detta öppnar för en intressant följdfråga, kanske inte "läshjälp" men tolkning av innebörden.
Om Anders kallas styvson i relation till Pär Ersson och det också framgår, 10 sidor längre fram, där Anders återfinns i Löfnäsberg med patronymikon Pärsson, innebär det då att han är född av Kerstin i ett tidigare äktenskap? Alternativet, att vara född utom äktenskapet, brukar ju ge barnet beteckningen "oäkta".
Min fråga är alltså om man med begreppet "styvson" i det här fallet kan avgöra om Kerstin har ingått äktenskap nummer två. Det har betydelse för min framställning i den "släktkrönika" jag försöker sammanställa.

2020-02-23, 15:59
Svar #5

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Styvson betyder bara att Per Ersson inte är far till Anders född 1763. Denne Anders kan ha en annan far som också heter Per. Han kan också vara född oä med okänd far och fått patronymikon efter sin styvfar.

Anders född 1769 kan vara son till Per och Kerstin eller till Per i ett tidigare äktenskap. Jag tycker det är ett stort glapp mellan honom och Erik (1778).

Har du hittat vigseln mellan Kerstin Andersdotter och Per Ersson? Om Kerstin varit gift tidigare bör hon där stå som änka.

2020-02-23, 16:20
Svar #6

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Tack då vet jag vilka alternativ som kan gälla.
Eftersom du tar upp fler namn vill jag nämna att även jag sett den relativa åldersskillnaden mellan sonen Anders f. 1769 och Eric f. 1778. Är benägen att tro att Anders ändå är deras gemensamma son. Det kan ju ha fötts barn mellan, men som avlidit, och inte syns i hfl 1779. Jag har Erics födelsenotering från 1778. Men innan dess ingenting som gäller Pers och Kerstins familj. Per är född i Överjärna (Svarttorp strax söder om Tingstaden) och Kerstin, som jag nämnt i Mörkö socken (Tuna). Men jag har inte kunnat följa deras uppväxt och vigsel. Det kan ju gälla flera socknar och jag har letat (länge!!!) Pers familj lämnar Svarttorp när han är 10-15 år, kan man utläsa av mantalslängderna. Men vart?
Min ana är deras dotter Stina f. 1781.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna