ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hustrun till Jon Olofsson i Havraljunga (1724-1807) Kierstinas ursprung?  (läst 514 gånger)

2020-02-21, 12:24
läst 514 gånger

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:32
    • Visa profil
Detta är en kort fråga om någon råkar ha information.
Jon Olofsson (John Ohlasson ed) i Havraljunga gifter sig 1756-05-09 i Vittsjö med Kierstina Nilsdotter från Björstorp.Vittsjö (L) CI:3 (1749-1770) Bild 81 / sid 76 (AID: v101896.b81.s76, NAD: SE/LLA/13458)
Frågan är vem denna Kierstina Nilsdotter är.

Såvitt jag kan avgöra tyder alla indicier (som dopvittnen, det faktum att hon fanns i Björstorp 1754 när modern dog, namn på barn od) på att detta avser Kierstina Nilsdotter född 1733-07-08 i Hyngarp, dotter till Nils Andersson och Nilla Jönsdotter. Familjen flyttade till Björstorp omkring 1750 (om jag tolkar det rätt tog Nils Andersson över sin farbroders hemman) och när Nilla Jönsdotter dör (bou 1754) så är Kierstina ogift.
Det verkar dock som att åtminstone någon, givet vad som finns på nätet, menar att denna Kierstina Nilsdotter avser dottern till Nils Månsson och Inger Hansdotter i Björstorp född 1736-02-22.
Även om jag har svårt att tro att den senare är korrekt, utan bara är fråga om en feltolkning, så eftersom egentligen allt jag har här är indicier (med alla hål i hfl, kyrkoböcker och mantalslängder och dylikt i Vittsjö under perioden) så går det inte utesluta att det senare är korrekt och någon har hittat något som talar för detta och som jag missat.

Därför slänger jag ut frågan för att se. Finns det något som kan bekräfta den senare, snarare än den förra tolkningen här?
/Stefan Gelow



2020-02-21, 19:49
Svar #1

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:32
    • Visa profil
Jag tror jag löste frågan själv, så noterar kort om någon råkar hamna här som har intresse för personerna.


Har fortfarande inget specifikt bevis för Jons hustru Kierstina som dotter till Nils Andersson (även om det fortfarande finns gott om indicer), men, den alternativa Kierstina Nilsdotter, dotter till Nils Månsson och Inger Hansdotter i Björstorp, framgår det tydligt i Inger Hansdotters bouppteckning från 1759-10-24, att hennes och Nils äldsta dotter Kierstina, som är aktuell här, är gift med Tor Tuvedsson i Hästberga, Verum socken, så kan uppenbarligen inte vara kvinnan gift 1756 med Jon Olofsson i Havraljunga.


Västra Göinge häradsrätt (L, M) FIIa:16 (1758-1759) Bild 7030 / sid 126 (AID: v158750.b7030.s126, NAD: SE/LLA/10076)

/Stefan Gelow

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna