ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lena Mikaelsdotter f i Nårunga?  (läst 447 gånger)

2020-02-20, 13:58
läst 447 gånger

Utloggad Lena Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 649
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 17:29
    • Visa profil
Lena/Helena gifter sig 17690625 med Bengt Andersson, då är hon piga i Stora Lida. Hennes föräldrar anges som Mikael och Rangela i Ornunga. Hennes födelseår verkar vara någon gång 1742-47, men jag kan inte hitta hennes i fb för Norunga eller de andra socknarna i pastoratet. (Den enda Mikael jag hittat i Ornunga är Mikael Persson i Algutsgärde som dör 1762, men jag kan inte koppla ihop dem.)

2020-02-21, 23:19
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:24
    • Visa profil
Det står ju inte bara Ornunga utan även Kyrkebo men det verkar inte stämma eftersom det så vitt jag kan se aldrig bott någon Mikael där. Den enda Lena/Helena som jag hittar i den perioden är ju 28 maj 1744 i Askebogården, Molla socken, fadern heter Mikael Eriksson men modern namnges inte. I denna period är det glest med mantalslängder, han finns där 1744 men inte 1735 och 1750. Vet ej var han kom ifrån eller tog vägen.

En ledtråd kan vara bland dopvittnena till Lenas och Bengts barn. När Ingeborg föds 1774 är en Annica Michelsdotter vittne, hon är piga på stora Lida. Kan det vara en syster till Lena som fått tjänst på gården? Jag hittar inte hennes födsel heller, men där finns inte mycket att gå på. När Kerstin föds 1778 är Per Michelsson dopvittne men han är inte någon bror, hans far Michel dör 1740 och hade ingen dotter Lena i bouppteckningen, och ingen Annica heller.

2020-02-22, 09:08
Svar #2

Utloggad Lena Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 649
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 17:29
    • Visa profil
Tack för svar. Jag får väl se om jag hittar Annika.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna