ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jan Gabriel Persson Wiberg  (läst 612 gånger)

2020-02-19, 20:01
läst 612 gånger

Utloggad Marianne Wallentin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 399
  • Senast inloggad: 2023-07-16, 15:01
    • Visa profil
Hej!

Jan Gabriel föddes i Sånga. Föräldrar : Per Andersson och Maria Nelsdotter.
Försökte tyda varifrån de kommer ifrån. Järntorpet???

Se nedan:

Sånga (AB) CI:3 (1763-1791) Bild 25 (AID: v91170.b25, NAD: SE/SSA/1568)

Jag har försökt att leta i husförhör I Sånga, men inte står det Järntorpet i husförhöret. Vill följa familjens fotspår, men nix.
Vet att Jan Gabriel flyttade till Färentuna men då var han gift.  Är mera nyfiken på hans föräldrar.

Marianne

2020-02-20, 06:34
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Det står Hörntorpet. Det finns i Sånga AI:2 men då har familjen tydligen flyttat och tyvärr inte i AI:1. Han hade en bror Carl Gustaf  född 1766 7/2, en syster Brita Stina född 1768 10/9. Tror att Pers föräldrar är torparen Anders Andersson (fadder 1768) ohh Brita Andersdr i Viggeby (AI:1 84) och en syster Stina Andersdr (fadder 1770) g m sockenskräddare Olof Söderberg i Stockby (fadder 1768; AI:1 82). Maria torde vara syster till pigan Anna Nilsdr i Viggeby (fadder 1770) men henne hittar jag inte i hfl.

2020-02-20, 21:44
Svar #2

Utloggad Marianne Wallentin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 399
  • Senast inloggad: 2023-07-16, 15:01
    • Visa profil
Hej!
Tack. Nu ser jag Jan Gabriels syskon och som det stämmer. Toppen

Ok Hörntorpet.  Synd att familjen inte finns med  i husförhöret.

Det jag undrar om är Pers ev föräldrar Anders Andersson och Brita Andersdotter... Jag kan inte se i husförhöret att Pers namn finns med i sina föräldrar. Hm...??? Du trodde att de ev var föräldrar till Per.. Vilka källor fick du fram? Iallafall inte på A1:1 84.

Marianne


2020-02-21, 06:28
Svar #3

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Källor? De har jag redovisat. Det är ett pussel jag lagt av barnens faddrar och husförhörslängden. Varför skulle Anders Andersson vara fadder för Per Anderssons barn? Han tillhör ju troligen en annan generation, och han kan ju inte vara farbror eftersom då skulle fadern också heta Anders Andersson. Faddrarna 1766 tror jag inte är hämtade ur släktkretsen, men de som är faddrar 1768 och 1770 bör vara släktingar.
Där jag normalt släktforskar, i Ångermanland, brukar far- och morföräldrar av någon anledning aldrig vara faddrar, men jag har sett att i andra delar av landet är de ofta faddrar för de äldsta barnen.
Orsaken varför inte Per finns med bland barnen tiil torparen Anders Andersson ohh Brita Andersdr är att han flyttat ut 1771 när den husförhörslängden börjar. Stina som jag tror bör vara en syster finns ju inte heller där, hon har också flyttat ut och finns på sidan 82.
Det man kan göra för att komma vidare är att söka igenom första delen av AI:1 och se vart Per Anderssons familj flyttat. Om de inte finns i Sånga så kanske de finns i någon grannsocken. Man kan ju också försöka följa Jan Gabriel bakåt. Han bör ju någon gång bott hemma.
Per verkar inte heller vara född i Sånga. Det innebär att även Anders Anderssons familj har kommit till Sånga efter det att Per föddes. Han bör också återfinnas i någon grannsocken.
Jag letade efter Anders Andersson i 1765 års mtl. Den enda jag hittade i Sånga var ditskriven i efterhand, bör ha flyttat dit året innan, dvs. 1764, till något som kallas ---hags vakttorp, men det är nog Anders Andersson i Ängsvaktartorpet på s 32 i AI:1, som inte har med Per Andersson att göra. I Färentuna hittade jag två Anders Andersson. Det kan vara någon av dem.

2020-02-21, 20:41
Svar #4

Utloggad Marianne Wallentin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 399
  • Senast inloggad: 2023-07-16, 15:01
    • Visa profil
Åh, tack!

Bra tips av dig angående faddrarna. Jag brukar inte titta på det.
Samt att kolla lite närliggande grannsocknarna.

Jag har mera koll på Jan Gabriel som är född i Sånga och att han gifte sig i Ekerö och har bott i bl.a Färentuna , Tveta och Munsö.

Då ska jag leta vidare på hans föräldrar samt farföräldrarna. Tack

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna