ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Väderkvarnen i Glimminge Vallby/Bolshög  (läst 460 gånger)

2020-02-16, 13:33
läst 460 gånger

Utloggad Patrik Sassersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2023-09-04, 10:27
    • Visa profil
    • SasRoN Sassersson Roots and Notes
Jag håller på att försöka bena ut släktskapen bland dem som bodde på väderkvarnen vid Glimminge gård, som tillhör Vallby, men där många av födelse- och dödsnotiserna ibland hamnat i Bolshög. Mycket kretsar kring namnet MATS.
På slutet av 1600-talet står Mats Jönsson som ägare och runt 1710 övergår det till den förmodade svärsonen Mats Mårtensson (1684-1748), vars fru heter Elisabeth, enligt senare dopnotiser. Jag tror att det är hon som avlider 1760-04-29, men efternamnet Mårtensdotter borde kanske ha varit Matsdotter, om hon är dotter till Mats Jönsson.
Så småningom tar Mats Mårtenssons son Olof Matsson (1719-1770) över. Det fanns tre olika fruar till honom; Malena Persdotter, Sissa Tufvesdotter och Kirstina Andersdotter. Troligen fanns Malenas död noterad i Vallby och därför saknas denna notering och han gifte sig med Sissa Tufvesdotter, troligen även den notisen i Vallby. Till sist med Kirstina efter Sissas död. Både vigseln med Malena och Kirstina sker i Ö.Tommarp.

Det finns också släktskap med Matssöner i Östra Tommarp. Dorother, gift med Jöns Olsson, Jöns Matsson i Vranarp och Nils Matsson i Ö.Tommarps kvarn nr 4.
Slutligen så tror jag det finns en koppling till min ana Janna Matsdotter (1699-1759); gift med Lars Jönsson i Kyrkhuset, Bolshög. Elisabeth Mats Mårtens höll några av barnen och det nämns även bl.a. en Lasse Matsson i Vallby nr 10 och Måns Matsson och dessa två är kanske söner till Mats Mårtensson och Elisabeth?


Har nån mer forskat på denna kvarnsläkt?

2020-09-11, 16:01
Svar #1

Utloggad Sandra Lembke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 23:03
    • Visa profil
Hej Patrik!


Jag tror att jag har haft en släkting som har bott där, säger namnet Jöns Nilsson tog Lembke runt 1850 efter han bott i Ystad och han ska vara född 1824-06-15. Jöns hustru hette Bengta Åkesdotter f 1825-05-23 i Tranås. Hans föräldrar skulle ha också bott där: Nils Andersson f 1795-09-11 i Övraby och Hanna Andersson f 1794-11-18 Tomelilla no 7. Hennes far var Anders Matsson avled 1811. Byn Tomelilla bestod då av ”8 nummer men allenast 7 hemman”. Nr 1 var ett kronohemman, nr 2-5 låg under Örup och nr 6-7 var frälsegårdar under Glimmingehus. Det var ca 1727. Kan det stämma att no7 var väderkvarnen ? Har sökt länge om denna kvarnen och personerna. Har du bild hur väderkvarnen såg ut?
MVH Sandra Lembke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna