ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Landesmatrikel zu dem Ort Warsin (Ückermünde) 1693  (läst 576 gånger)

2020-02-15, 18:17
läst 576 gånger

Utloggad Thomas Retsloff

  • Skovfoged
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2021-03-01, 18:05
  • Har anor i båda Sverige, Danmark, Tyskland och USA
    • Visa profil
    • retsloff.dk/
Jag fick det här dokumentet från en vän i Tyskland. Det härstammar från den tidigare svenska kolonin Varsin i norra Tyskland.
[/size]
[/size]Min vän har släktnamnet Krotz, men talar eller läser inte svenska
[/size]
[/size]Finns det någon här på Anbytarforum, som vill och kan hjälpa, att tolka texten (eller delar av texten) i dokumentet?
[/size]
[/size]Thomas Retsloff
[/size]

2020-02-16, 08:48
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Descriptioner öf:r Amptz- och AdelsGod(s)et Varsin som Geometrice blef avmätt mitt i Augusti månadt A:o 1693
Varin är ett Crone- och AdelsGodz i Ükkermündz amptz, under Säterijet Vogelsang, hart där jämpte, widh friska haffzstranden beläget, har inga wissa grentzer, utan utom åker och äng som där till ligger, nyttiar dee ägor som under Säteriet höra. Fördenskull och här till öfwer Skoug och BeetesMark ingen uthräckning är giorder, utan den widh Säterijet finnes. Och boo här till effterfölliande åboer:
1) Michel Wegner 2) Jochom Möller. Desse o: höra under Adels-Säterijet i Vogelsang, och giör den förra tjänst, men den andra är frij och gijr penningar.
3) Giörgen Frentz 4) Christina Krotz 5) Jacob Thel 6) Jacob Wegner. Dessa 4 äro Amptetz deehl tillhöriga och tiena de 3 första men den fierde har nyligen krogs-hoff(z)t antaget och är frij.
Uthi detta dorff äro Amptet och Adeln lijka deelachtige fördenskull det och kommer i twenne deelar att considereras
1) Amptzdeelen
1) Mig blef wäll sagt att till denn deel intet öde Bonde-hoff finnes

2020-02-16, 09:52
Svar #2

Utloggad Thomas Retsloff

  • Skovfoged
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2021-03-01, 18:05
  • Har anor i båda Sverige, Danmark, Tyskland och USA
    • Visa profil
    • retsloff.dk/
Hej Per
Inte mindre än "fantastiskt"!...
Hur gör ni det ? Ni som läser vad vi andra inte kan.
Det är en gåva min vän och jag har fått idag. Tack så mycket för hjälpen  :D
Vänliga hälsningar
Thomas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna