ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Axel Felix Fredriksson  (läst 976 gånger)

2020-02-14, 14:55
läst 976 gånger

Utloggad Elisabet Grahn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 20:52
    • Visa profil
Hej!
Axel Fredriksson född 14/1 1888 i Vånga församling Östergötland, blev inskriven 13/1 1903 1:a matroskompaniet struken senare och hamnade på 3:e komp, struken även därifrån.4/11 -1904
Har hittat honom i Amiralitetsförsamlingen, Mönsterrullarna, dödboken både i Karlskrona men även i Vetlanda. Han avled 25/2 1924.
från att ha blivit struken så kan jag inte hitta honom. Han finns som "kvarglömd" i församlingen 1910.
Kan någon ge mig förslag var jag kan söka och vad betyder " Kvarglömd"

2020-02-15, 18:25
Svar #1

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil

Hej!


Jag kan inte vara till så mycket hjälp. Men notera att han är född 18810114 i Vånga. Han står som Gårdfarihandlare i dödsnotisen i Vetlanda Sjukstuga och skriven i Karlskrona. Eftersom han dog av syfilis hade han nog vårdats länge där.  Om han drog omkring på vägarna som en knalle så hade inte prästen koll på honom tänker jag, så han inte blev bokförd. Vetlanda sjukstuga hittar Du i Riksarkivet under SCB Vetlanda, och i detta fall "döda 1924".


Monika W

2020-02-15, 21:29
Svar #2

Utloggad Elisabet Grahn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 20:52
    • Visa profil
Hej Monika!
Tack, vad jag inte hittat var att han var gårdfarihandlare, Var hittade du dödsnotisen?
Jag har sett Läkarens anteckningar men inget mer.
Enl Vetlandabor så är sjukstugan endast för akutvård.
Jag ska söka i RA, tack för tipset

2020-02-16, 10:48
Svar #3

Utloggad Elisabet Grahn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 20:52
    • Visa profil
Hej Monika!
Hittade honom på RA, Tack
Är det någon som vet var man kan hitta gårdfarihandlare någonstans.
Eftersom han fortfarande var skriven i Karlskrona så förstår jag att det är svårt.
Var det en ren tillfällighet att han var i Vetlanda?
Kan han varit någonstans på behandling?
Många frågetecken.

2020-02-17, 20:15
Svar #4

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil

Hej Elisabet!
Axel Fredriksson flyttade in i Karlskrona amiralitetsförs. 8/1 1903. Då är han 3:e kl sjöman. Se Matroskompaniets husförhör AIIa:2 (1896-1923) sid 636. I Matroskompaniet AIIa:3 (1896-1923) sid 358 står att Fredriksson blev struken ur kompaniets rullor pga bestraffning enl. ? (någon stadga troligen) Däremot ingen anteckning vart han tar vägen.
Får man gissa så kände han väl sig misslyckad eller trivdes inte som sjöman, som han var bara 1 år. Hade han begärt flyttbetyg hos prästen så skulle ju inte det se så bra ut - utkastat från kompaniet. Han gick under radarn. Han kanske drog någonstans, men hur skulle han försörja sig? Nasa och bettla. Så hade eller fick han syfilis också. Vi vet inte vilken typ av syfilis han hade - primär, sekundär, latent, tertiär.... Hur som helst så hade man inte antibiotika tidigt 1900-tal, så behandlingarna såg olika ut, men hjälpte knappast. Han hade föräldrar som överlevde honom. Modern dog 1925 och fadern 1928. Men han finns inte antecknad hos dem.
Så jag vet inte om jag kommer så mycket längre med Axel Felix.
/Monika W

2020-02-20, 11:47
Svar #5

Utloggad Elisabet Grahn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 20:52
    • Visa profil
Hej och Tack Monika!
Det är väl bara att konstatera att man inte får veta var han höll hus från det att han lämnat sjömanslivet tills han dog. Som gårdfarihandlare så gick han nog runt om i Småland och kanske andra delar av landet.
Min morfar pratade inte mycket om sin bror mer än att han dog i Vetlanda

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna