ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Antavlor på ftDNA  (läst 1725 gånger)

2020-02-13, 16:13
läst 1725 gånger

Utloggad Sören Ewaldsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 143
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 14:01
    • Visa profil
    • ewaldsson.com
Problemet med att endast en person visas i antavlorna för matcher verkar vara löst. Gå in på ditt kit och ändra inställningen  till att alla ska kunna se din antavla. Inte endast matcher. Otroligt om problemet därmed är löst. Man kan hoppas det.  :)

2020-02-13, 16:22
Svar #1

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Har inte märkt detta problem. Hur yttrar det sig? Förstår inte riktigt vad du menar med "endast en person visas i antavlorna för matcher".

2020-02-13, 16:55
Svar #2

Utloggad Sören Ewaldsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 143
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 14:01
    • Visa profil
    • ewaldsson.com
Om du inte märkt problemet är du en av få som inte haft det. Om du öppnar en antavla för en match så visas oftast endast personen själv inga fler personer. Detta är ett problem som alla tycks ha enligt Facebookgruppen DNA-anor. Därför ville jag tala om hur man löser det för de som inte är med i den gruppen.

2020-02-13, 17:26
Svar #3

Utloggad Anti Poika

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1729
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 19:57
    • Visa profil
Det skulle i så fall kunna jämföras med om man får Internetanslutningsproblem så löses detta enklast permanent genom att ta bort brandväggen... Det fungerar ju det också. Jag har för mig att ftDNA sagt sig värna om privatsfären något mer än många andra aktörer. Är "lösningen" något de rekommenderar själva?
Mvh Anti

2020-02-13, 17:57
Svar #4

Utloggad Sören Ewaldsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 143
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 14:01
    • Visa profil
    • ewaldsson.com
De har ännu inte bekräftat att det hjälper, men de brukar vara tröga.
Förstår inte din kommentar angående Internetanslutnigsproblem. Har för mig ingen relevans.
Kan du tala om för mig hur någon som inte är inloggad på ftDNA och kollar sina marcher kan se din antavla där? Även om så skulle vara fallet är jag inte rädd för att visa min antavla för alla som är inne på Internet. Jag har den på min hemsida.

2020-02-13, 18:08
Svar #5

Utloggad Anti Poika

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1729
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 19:57
    • Visa profil
Antagligen kan ingen annan än de som är inloggade se träden men om det finns en inställning för vilka du vill visa ditt träd för, alla, ingen eller bara matchar på olika nivåer så har det en viss betydelse eller tanke bakom.
Mvh Anti

2020-02-13, 22:05
Svar #6

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Hur kan man kolla sina matcher utan att vara inloggad?

2020-02-13, 22:13
Svar #7

Utloggad Anti Poika

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1729
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 19:57
    • Visa profil
Hur kan man kolla sina matcher utan att vara inloggad?
Ingen har påstått något sådant.
Mvh Anti

2020-02-13, 22:23
Svar #8

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Förstår inte Sörens fråga riktigt, men han skrev:"Kan du tala om för mig hur någon som inte är inloggad på ftDNA och kollar sina marcher kan se din antavla där?"

2020-02-13, 23:14
Svar #9

Utloggad Anti Poika

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1729
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 19:57
    • Visa profil
Jag tror att det finns alla möjligheter att missförstå både det ena och det andra och det är bra att du reagerar på ologiska formuleringar. Jag har säkert inte heller har varit tydlig nog. Vad jag i grova drag ville framföra var att det lät som en ur tekniskt perspektiv dålig lösning på en bugg hos ftDNA, och gjorde en jämförelse med en annan lika dålig teknisk lösning för ett annat problem. Frågan om antavlorna här handlar som jag förstår det om för vilka en ftDNA-användare kan och vill visa sin antavla. Det hade varit svårare att bli konfunderad över Sörens text om orden "och kollar sina marcher" inte hade varit med. Sören menar förstås att det behövs inloggning för att kunna se träden/antavlorna, att träden inte är offentliga. Om man vill visa sitt träd för "alla" betyder det för alla som kan logga in på ftDNA, tror jag. Sedan kan det finnas olika åsikter bland användare om hur användaren själv vill hantera detta, men det är väl bra om det finns en viss valfrihet.
Mvh Anti

2020-02-14, 08:52
Svar #10

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Har inte haft problemet tidigare, men noterade när jag kollade igår att det verkar vara så på åtminstone vissa matchar.

Håller med om att det borde finnas en bättre lösning från FtDNA. Det har ju fungerat tidigare med inställningen att endast matchar kan se trädet, så varför skulle det inte gå att fixa nu.

Överhuvudtaget tycker jag att det nya sättet att visa träden på är sämre än det gamla, så det hade varit bra om de hade fixat till det så att det hade varit smidigare att använda. Har t.ex. ännu inte hittat hur jag går tillbaka till tidigare personer efter att jag har bläddrat uppåt i trädet, och det är mycket svårare att se vilka personer som har ytterligare uppgifter bakåt.

2020-02-14, 13:06
Svar #11

Utloggad Sören Ewaldsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 143
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 14:01
    • Visa profil
    • ewaldsson.com
Tänk vad ett tips på hur man kan låta andra se sin antavla till dess ftDNA löst problemet med "osynliga" antavlor, kan ge så mycket kommentarer.
Ja, min formulering om inloggning var kanske inte så lyckad, men de som vet hur man kan se sina matchers antavla bode förstått trots det.
Jag lämnar nu denna diskussion.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna