ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: DNA-test jämnförelse mellan MYHeritage och FamilyTreeDNA  (läst 1103 gånger)

2020-02-11, 10:16
läst 1103 gånger

Utloggad Kristina Bergström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2023-12-23, 15:17
    • Visa profil
Hej,
Jag har gjort ett Autosomal DNA-test i FamilyTreeDNA och laddat ner det till MyHeritage och fått olika värden på Centimorgan för några ganska nära släktingar.
Det skiljer inte mycket, men jag tycker det är konstigt att det skiljer överhuvud taget. Kan någon förklara varför det blir så?
För en matchning fick jag 496 cM i FamilyTreeDNA. I MyHeritage fick jag 529 cM i matchning för samma person.
Kristina

2020-02-11, 11:18
Svar #1

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:59
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Fick följande svar på motsvarande fråga till Christina Sagersten, som svarade mig ungefär så här:

... de har olika algoritmer som tolkar datat. Den stora skillnaden är att MH använder sig av imputation. Det innebär att de på vissa ställen gör kvalificerade gissningar om hur DNA:t ser ut och jämför med matcher den vägen. Finns en del som tror att imputation gör resultatet sämre, men med tanke på att de som har testat båda föräldrarna kan konstatera att hos MH finns det ca18% falska matcher och hos FTDNA närmare 30% ...

Så kontentan är att de tolkar resultatet olika.


På wikipedia förklaras Imputation:
... innebär att saknade värden i en statistisk undersökning ersätts med värden så att en statistisk analys kan göras av hela materialet.
Jan Lilliesköld

2020-02-11, 17:51
Svar #2

Utloggad Kristina Bergström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2023-12-23, 15:17
    • Visa profil
Hej,
Tack så jättemycket för ditt svar.
Med vänlig hälsning,
Kristina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna