ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ljung C:1 dödbok 1708 bild 190/sida 371  (läst 619 gånger)

2020-02-10, 17:55
läst 619 gånger

Utloggad Ann-Mari Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2020-02-12, 22:25
    • Visa profil
    • www.annmarica.se
Är det någon som kan tyda texten som börjar - D 9 Septemb Mölnaren Lars Bengtsson (i) Råby död d 4:e Dito .... sen är det mesta oläsligt för mig, fram till att han var 34 år.
Denne Lars Bengtsson var son till Bengt Olofsson och Sigrid Jönsdotter i Åsmestorp, Ljung, samt bror till den Jöns Bengtsson i Bänorp som samma år (1708) dömdes till döden för begånget dubbelt hor. Det behöver naturligtvis inte har något samband, men jag skulle gärna vilja veta vad prästen har skrivit om Lars.
Tacksam för hjäp / Ann-Mari

2020-02-12, 17:08
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Död d 4 dito efter thet att Qwarnen....som d 1 hujus....skulle smörjas....fattade honom och krossade hans bröst?, bröt höger arm....illa klämde hans....Lades på Staxtorps ägor....34 åhr. Mycket svårläst, men det framgår i alla fall att det var en olyckshändelse på arbetet.


2020-02-12, 18:40
Svar #2

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:53
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Jo, det är en ganska jobbig och kladdig text men tolkningen ovan kan ändå kompletteras och delvis korrigeras med en del ord som fattas där:
”… som d. 1 hujus, om afftonen, skulle … fattade honom och kroßade hans bröst, brööt höger armen på ett ställe, och wänster af 2[?] ställen och illa klämde hans inelfwor. Lades på Staxtorpe ättehage. 34 åhr.”.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2020-02-12, 22:23
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2020-02-12, 22:25
    • Visa profil
    • www.annmarica.se
Tack, Britt-Marie och Vincent för tolkningen av den svårlästa anteckningen om Lars Bengtssons död, nu vet jag vad som hände honom. Jag skriver just nu ett pm om hans mor Sigrid Jönsdotter som är den äldsta anan i min/vår raka kvinnolinje i 12, snart 13 generationer och det känns värdefullt att kunna beskriva hennes och hennes barns liv. Tack än en gång / Ann-Mari

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna