ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emigranter  (läst 856 gånger)

2020-02-08, 13:52
läst 856 gånger

Utloggad Linnéa Samuelsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2020-02-08, 16:21
    • Visa profil
Hej, jag har under en tid försökt att hitta min farmors farmors syskon som emigrerade till Amerika. Jag vet när och var de är födda samt när några utav om utvandrade. Jag har frågat mina nu levande släktingar så mycket jag kan. Jag har sökt och sökt efter dom i olika tjänster så som till exempel ancestry och familysearch men jag hittar verkligen INGENTING. Jag vet att de levde då de finns med i deras föreldrars boupptäckningar men efter det att de kommit in i USA eller Kanada hittar jag ingenting om dom. Har någon något tips på vad man skulle kunna göra eller vart man skulle kunna söka?

/ Linnéa Samuelsson:)

2020-02-08, 16:57
Svar #1

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2348
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 13:44
    • Visa profil
Hej Linnéa


Leta efter släktingar i USA och Kanada är inte det lättaste. Du kan kolla på siten findagrave där skriver du det du vet i sökrutorna och har du tur så kanske det komma fram något.


MVH Ulla

2022-10-31, 17:06
Svar #2

Utloggad John Jones

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 01:11
    • Visa profil
    • jamestownswedes.org
Hej Linnéa

If the brothers and sisters emigrated before 1865 then it is usually different than after 1865.

The first check should be the Lutheran and Covenant Church records because they often provide parish (socken)
     U.S., Evangelical Lutheran Church in America, Swedish American Church Records, 1800-1947
     U.S., Evangelical Covenant Church, Swedish American Church Records, 1868-1970

These are available on Ancestry or from a search by the Swenson Swedish Immigration Research Center (Rock Island, Illinois) who charge a small fee for their research.

Next, find out what destinations in America other emigrants from the same area as your family settled.  In the Jamestown, New York area, about 80% of the settlers were from 50km radius of Lönneberga or a 30km radius of Möne, Älvsborgs län.   So, Swedes often went where other Swedes already lived, and often emigrants from the same small region settled in America in an area where other's of their same region had already settled.

Good luck,
John
www.jamestownswedes.org

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna