ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur tolka långt segment  (läst 2794 gånger)

2020-02-08, 11:32
läst 2794 gånger

Utloggad Carl-Erik Sjölin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2023-11-27, 13:35
    • Visa profil
Kan någon hjälpa mig tolka DNA-resultatet.
Har sökt efter en okänd fader till en äldre kvinna. Hon fick bl a träff mot en yngre man vars farfar skulle kunna vara aktuell.
Gemensamt DNA var dock bara 261, vilket borde vara över 500 för en halvfarbror.
MEN
längsta segmentet är 119, vilket skulle kunna tyda på det misstänkta släktskapet. Antalet gemensamma segment är dock bara 5. Detta tyder ju på ett avlägset släktskap.
Vad skall jag tro mest på ??

2020-02-08, 14:53
Svar #1

Utloggad Anti Poika

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1729
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 19:57
    • Visa profil
Man får identifiera gemensamma segment även med andra träffar och försöka bygga upp ett träd för den okända sidan för att kunna ta reda på vilken gren i trädet den aktuella träffen kan hamna. Den närmaste gemensamma anan ligger troligtvis inte längre bort än exempelvis hennes  farmors mor gör, hur långt bort beror ju på vilken generation som träffen tillhör.
https://dnapainter.com/tools/sharedcmv4
Mvh Anti

2020-02-08, 17:08
Svar #2

Utloggad Carl-Erik Sjölin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2023-11-27, 13:35
    • Visa profil
Tack för svar.
Jag har ett ganska komplett träd. Flera trianguleringar som bekräftar en urmoder som är den yngre mannens farfars farmor.
Min fråga gäller framför allt om ett långt släktskap kan ha ett längsta segment på 119 och om ett nära släktskap (brorsbarn) inte borde ha fler gemensamma segment.

2020-02-08, 17:31
Svar #3

Utloggad Anti Poika

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1729
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 19:57
    • Visa profil
Ju fler stora segment du delar ju närmare släkt är du vanligen med en dna-match. Ju mer avlägset släktskapet är ju mer slumpmässig blir summan av de gemensamma segmenten.
Jag rekommenderar att du läser artiklar om detta.
Segments: Bottom-Up
Mvh Anti

2020-02-09, 16:26
Svar #4

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1263
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 18:44
    • Visa profil
Vilket företag?
Hur uppskattar företaget släktskapet?
Finns det delade segment på X-kromosomen? Om ja, hur många segment eller hur stora?
Som du själv är inne på känns en summa på 261 cM på tok för lite för ett halvfarbror-halvbrorson-släktskap.

2020-02-09, 17:04
Svar #5

Utloggad Carl-Erik Sjölin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2023-11-27, 13:35
    • Visa profil
Har testat hos MyHeritage. Men utan X-kromosomen.
Företaget säger kusinbarn - sysslingbarn, men de vet ju inte att ev släktskap är halvbrors barn.
Med en alternativ fader får man gå tillbaka till den yngre mannens farfars farmor för att hitta
gemensamt DNA. Men det som förvånar mig då är hur kan ett segment vandra så lång utan att delas fler gånger.
En orsak till att det är lite gemensamt DNA beror ju på att det är väldigt få gemensamma segment (endast 5).
Hade det varit 10 tlll på 30 i snitt hade det helt plötsligt blivit ett normalt värde.
Läste i bloggen som länkades i föreg. inlägg att kvinnan har högre delningsfrekvens än mannen på sina ärvda kromosomer.
Kan det ha betydelse? Den nästan odelade kromosomen hos den yngre mannen kommer ju från tänkt fader.

2020-02-09, 17:10
Svar #6

Utloggad Anti Poika

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1729
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 19:57
    • Visa profil
Ett "långt" segment "kan vandra flera generationer". Det borde finnas exempel på det i flera artiklar.
Mvh Anti

2020-02-09, 19:40
Svar #7

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1263
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 18:44
    • Visa profil
Jag hänger inte med. Trodde den yngre mannens farfar (farmor kvinna 1) var eventuell/förmodad far (mor kvinna 2) till den äldre kvinnan.


Hur ser arbetshypotesen ut?


Kan du skissa generation för generation från den eventuella/förmodade gemensamma förfadern/förmodern ner till de testade individerna?


Givetvis utan namn.

2020-02-10, 14:59
Svar #8

Utloggad Carl-Erik Sjölin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2023-11-27, 13:35
    • Visa profil
                        Kv 1
     ____________|_____________
     |                    |                      |
  Kv 2               Kv 2                  M 1
     |                    |                      |
  M 2                M 3                    M 4
     |                    |                      |
  M 5                M 6                    M 7
                                                  |
                                                M 8     

Tack för engagemanget och beklagar att jag inte kan förklara ordentligt. Försöker med en liten skiss.
Huvudmisstänkt fader är M4 som är farfar till M8. M8  har modern matchat med 261 men har ett långt gemensamt segment på 119 på en kromosom.
Att jag har M4 är huvudspåret beror just på det långa segmentet.
M5 och M6 är också misstänkta fädrar. Men om någon av dessa skulle vara fädrar skulle ju den gemensamma DNA komma från Kv 1.
Om jag förstår det rätt skulle vardera kromosom genomgått 4 delningar (totalt 8).
Detta låter något osannolikt eftersom kromosomen bara naggats lite i vardera ände vilket tyder på max 2 delningstillfällen.
Misstänkta fädrar baseras på deras ålder och det finns ytterligare några men på samma släktavstånd.

2020-02-10, 15:38
Svar #9

Utloggad Anti Poika

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1729
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 19:57
    • Visa profil
Tack för engagemanget och beklagar att jag inte kan förklara ordentligt. Försöker med en liten skiss.
Huvudmisstänkt fader är M4 som är farfar till M8. M8  har modern matchat med 261 men har ett långt gemensamt segment på 119 på en kromosom.

Det är vanligt att frågor kring dna inte går att besvara p.g.a. att man måste titta på det individuella fallet och alltså de individuella segmenten. Det är lätt att stirra sig blind på medelvärden och standardfördelningar. Här är en text som bl.a. i ett försök att förklara problemet tar upp ett exempel utifrån könsfördelningen i befolkningen. Beräknas ett medelvärde av alla individer så får man fram att det vanligaste är att individer är androgyna. Här hjälper inte medelvärdet oss att förstå verkligheten.

Du skrev om en okänd fader till en äldre kvinna i ditt första inlägg. Kvinnan är alltså inte inritad här.
Vad menas med "M8  har modern matchat med 261"? Du har inte tidigare nämnt någon moder förutom urmodern...
Delar M5 och M6 någon del av M8's långa segment?
Mvh Anti

2020-02-10, 16:05
Svar #10

Utloggad Carl-Erik Sjölin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2023-11-27, 13:35
    • Visa profil
Tack för länken.
Nu var jag lite otydlig igen.
Nej, kvinnan är inte inritad eftersom jag inte vet vilken man (fader) hon skall placeras hos.
Jag skrev fel. Det är kvinnan (som saknar far) som matchat med M8. Den som tidigare benämndes urmoder är Kv1.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna