ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hans Pihl, f. i Västervik  (läst 655 gånger)

2020-02-06, 21:59
läst 655 gånger

Utloggad Tommy Tengkvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 06:33
    • Visa profil
 Szabad skriver i supplementband 2, under Sabelskjöld, ”Karin Sabelskjöld, g. m. Hans Pihl  dp 16?? 7/3”.
Denne Hans Pihl torde vara den Hans född 7/3 1683 i Västervik som Bo Persson skriver om i forumet den 11/2 2003 kl 22:07 under ”Övriga Släkter”.
Jag känner till det som skrivits b.l.a. på forumet 2003. Szabads bok gavs ut 2008,, ,, finns det nya uppgifter, eller?
Vem vet mer?  Szabad har inte noterat källan till denna uppgift och jag  vore tacksam för minsta lilla uppgift om de båda.
 

2020-02-09, 07:35
Svar #1

Utloggad Marianne Lindén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1295
  • Senast inloggad: 2022-02-24, 19:56
    • Visa profil
Carl Sabelskjöld gifte sig 1616 med Magdalena Strang och 1634 med Ingeborg Rosenstråle. När Carl Sabelskjöld dog hade han 8 vuxna barn av dessa var 4 döttrar. Någon av dessa döttrar hette säkert Carin eftersom mormodern var Carin Bagge av Berga.
Finns det ingen som har varit intresserad av döttrarna?
Jag fick en gång i tiden mycket uppgifter om Bagges i Berga, men då hade jag ingen dator och ibland rensar man bland pappren och kastar det man skulle behålla. Men det måste finnas någon annan som forskat på Bagge.


Som det ser ut så dog Hans Pihls fru i Karlskrona.

2022-10-16, 11:06
Svar #2

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Det där om att Hans Pihls fru skall ha dött i Karlskrona vet man väl inte från någon säker källa?


Om det bara kommer av att man tror att Hans Pihl ev. kan ha varit far till Johan Pihl i Tuna (H) och tror att Johan Pihl skulle ha varit född i Karlskrona så är det felaktigt.
Johan Pihl i Tuna (H) var inte den Johan Pihl född 1717 i Karlskrona. Det är en felaktig sammanblandning mellan personer med liknande yrken.
Johan Pihl i Tuna bör ha varit född omkring februari 1718 (beräknat) och dog 1793 i Dollby, Hultsjö (F).
Johan Pihl född i Karlskrona 1717 dog i Stockholm 1769 och hade inget med Tuna att göra.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna