ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arthur Seatons gravmonument?  (läst 1235 gånger)

2020-02-06, 07:46
läst 1235 gånger

Utloggad Anne Ewert

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2023-05-18, 09:39
    • Visa profil
Hej!
Jag råkade av en slump se att gravrätten gått ut på Seatons grav, Östra kyrkogården, Göteborg.
Det ser ut så här om man söker på SvenskaGravar:

Seatons grav

https://www.svenskagravar.se/search?ShowFilters=False&Query=Arthur+Seaton&ParishId=12&GraveNumber=&BirthDate=&DeathDate=&BurialDate=&OrderByDesc=False&OrderBy=

Alla namn är svarta och går inte att klicka på!

Det är tydligen också så att gravmonumentet är i dåligt skick:

Seatons gravmonument

http://www.stenkonserveringvast.se/seatons-gravmonument

Det här betyder ju att de kan begrava andra människor där. Ja t o m riva det om de vill.
Men monumentet är ju ett slags kulturminne och turistmål.
Så kommer dom verkligen att göra det? Någon som vet ifall det finns några planer för graven?

2020-02-06, 08:29
Svar #1

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1369
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 09:50
    • Visa profil
Jag tror du får bäst svar om du kontaktar kyrkogårdsförvaltningen Det finn skontaktuppgifter på sidan.
/Peppe

2020-02-06, 10:03
Svar #2

Utloggad Anne Ewert

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2023-05-18, 09:39
    • Visa profil
Ja tack. Det är nog kanske bäst. :)

2020-02-06, 15:09
Svar #3

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2526
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 20:13
    • Visa profil
Enligt en rapport från Göteborgs stadsmuseum och Göteborgs kyrkogårdsförvaltning från 1995 ( https://samlingar.goteborgsstadsmuseum.se/carlotta/web/image/blob/1147109/Kyrkog%C3%A5rdsrapport%206.pdf ) har Seatons grav och de andra gravarna på "miljonärskullen" stort kulturhistoriskt värde och bör alltså med stöd av kulturminneslagen och begravningslagen bevaras. Jag tror inte risken för rivning är särskilt stor. Om kyrkogårdsförvaltningen har pengar till underhåll kan förstås vara en annan sak.

2020-02-06, 15:18
Svar #4

Utloggad Anne Ewert

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2023-05-18, 09:39
    • Visa profil
Tack. Jag tänkte väl nästan att dom hade sådant värde. :)

2020-02-06, 23:45
Svar #5

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
hej
liten lustifikation: när jag jobbade i arkivet på Göteborgs stadsmuseum (tidigare Göteborg historiska museum) fick jag ett telefonsamtal från en person som hade en ritning till Seatons grav och erbjöd sig visa upp den. Det bejakade jag naturligtvis, men tyvärr dök personen (= han) aldrig upp. Bara att få se en sådan ritning hade varit intressant.
häls LarsO

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna