ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var dog Damianus?  (läst 527 gånger)

2020-02-06, 00:57
läst 527 gånger

Utloggad Annika Karlsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2020-02-22, 00:02
    • Visa profil
Damianus Leonard Abrahamsson föds i Kinnarumma (står felaktigt Seglora) 1853. 185? flyttar familjen till Norrköping, S:t Olai. I husförhörsboken i Göteborg står det att Damianus dör i Norrköping (bild). Damianus är listad som vilket barn som helst i Norrköpings husförhörslängd men med en liten hänvisning om att han skulle vara i utflyttningslängden 1858 (bild).  Om man sedan kollar utflyttningslängden (bild) s:t Olai så står det att Damianus är "orätt upptagen på inflytt" ningen 1858?? Är det vanligt att man skriver utflytt för någon som avlidit på annan ort? Såg i ett husförhör att någon flyttat ut till evigheten (avlidit). Var lite fint skrivet men ändå logiskt, vilket jag inte tycker att det här är. Jag hittar inte Damianus i dödböckerna för s:t Olai eller för Kinnarumma men det är ju också mycket osäkert när de flyttat, det står olika överallt. Kan han ha dött på vägen? Begraver man ett barn på vägen?


Det finns fler märkliga ting med den här familjen. Abraham Johansson, Damianus far, står oftast som född i Algutstorp, en gång i Kullings-Skövde. I Algutstorp hittar jag ingen med fördelsedata 1828-12-18 vid namn Abraham Johansson men det gör jag i Kullings-Skövde. En Abraham finns i Algutstorp född 1828-03-18 men hans far heter Anders. Fattar inte hur det kan blivit fel och står Algutstorp på 10 olika ställen bara. Jag har tidigare utgått från att Kullings-Skövde är rätt men är mer osäker nu. När han flyttat till Rydboholm Kinnarumma uppger han att han flyttat ifrån Norunga, vilket är nära Algutstorp.


När familjen flyttar tillbaka från Norrköping ungefär 1870-72 till Göteborg (Emilia Sofia, dotter stannar kvar i Norrk) har de med sig en flicka, Hilma Charlotta född 1855-09-07. Abraham och Inga Lena står som föräldrar i S:t Olai födelsebok men har flyttat in 1858?  Efter familjen bott ett par år i Göteborg reser Emila Sofias son och bor som fosterson hos familjen. Han heter Carl Edmund och flyttar till familjen i Göteborg när han är 12, ca 1880. Jag har fått för mig någonstans på vägen att Hilma Charlotta också är ett fosterbarn men det har jag ju ingen aning om egentligen.


Hur tänker ni kring dessa fel? Hur kan man gå vidare och få reda på mer? Har jag missat något uppenbart?


Annika Karlsen





   

2020-02-06, 01:12
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2022-07-05, 20:42
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag har inte tittat närmare på den här familjen, så jag kan inte säga var Damianus verkligen dog. Men jag har några allmänna kommentarer om socknarna som nämns:

Kinnarumma hör till Seglora pastorat. Och Kullings-Skövde hör till Algutstorps pastorat. Och det är mycket vanligt att moderförsamlingen i pastoratet förvandlas till födelse- eller utflyttningssocken i den nya församlingens husförhörslängd efter en flytt, trots att personen var född i eller flyttade från ett annex. Orsaken är att flyttattesten oftast undertecknades med moderförsamlingens namn.

En annan sak att tänka på när det handlar om västgötasocknar: I Västergötland brukade prästerna använda ordet "församling" i betydelsen pastorat.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-02-06, 01:59
Svar #2

Utloggad Annika Karlsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2020-02-22, 00:02
    • Visa profil
Tack för det! Det förklarar en hel del. Jag har inte tänkt på pastorat alls faktiskt. Jag har inte stött på detta någon annanstans i min forskning än i just Västergötland.

2020-02-06, 02:31
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2022-07-05, 20:42
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Då var det löst...  :)

Eftersom Hilma Charlotta finns i födelseboken i Norrköping 1855, och är med i personalförteckningen i Göteborg, dit familjen flyttar in 1856, så finns det bara en förklaring: Man var i Norrköping i två omgångar:

Norrköping S:t Olai:
· BI:7, s. 486, n:r 113 - Inflyttade från Seglora den 3/10 1853.
· AI:46, uppsl. 102.
· AI:51, s. 221.
· AI:51, s. 225 - Här dör Damianus Leonard den 17/1 1855 (CI:10, s. 968) och Hilma Charlotta föds.
· AI:51, s. 279 - Flyttar till Göteborg 1856.

Göteborgs Domkyrkoförs.:
· AIa:5, s. 350 - Personalförteckning (som användes i stället för både husförhörs- och inflyttningslängder). Inflyttade 15/10 1856. Tydligen har Damianus kommit med på attesten från Norrköping och därför skrivits in här - och sedan strukits med noteringen "död i Norrköping".
· B:5, uppsl. 220 - Utflyttade åter till Norrköping 30/4 1858. Abraham med h. och 2 döttrar. Men tydligen har Damianus återigen hamnat på attesten - varför skulle han annars ha skrivits in på inflyttningslängden i Norrköping?

När man så upptäcker detta felet i Norrköping - att han skrivits in i inflyttningslängden, trots att han inte flyttat in (av uppenbara skäl  :) ) - så "rättar" man det genom att sätta upp honom på utflyttningslängden. Man kunde ju ha strukit honom på inflyttningslängden i stället - men varför göra något enkelt som kan krånglas till?  :) Dessutom skriver man alltså att han dött i Göteborg - men i själva verket dog han ju i Norrköping innan familjen flyttade till Göteborg...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-02-06, 09:27
Svar #4

Utloggad Annika Karlsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2020-02-22, 00:02
    • Visa profil
Ja just det, såklart måste de varit där i två omgångar och därför blir det som det blir. Jag letade i dödboken och nu hittade jag faktiskt honom när jag hade datumet men kan inte tyda vad han dött av. Någon? FI, 1844-60, sidan 968.

2020-02-07, 01:28
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 20150
  • Senast inloggad: 2022-07-05, 08:38
    • Visa profil
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser





Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna