ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hedlund  (läst 593 gånger)

2020-02-04, 14:53
läst 593 gånger

Utloggad Annika Karlsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2020-02-22, 00:02
    • Visa profil
Jag har släktforskat för min väns räkning och oj...vilken spännande släkt. Det är resande i släkterna Lundberg, Lök, Larm, Rosengren, Rosenberg, Qvick, Holm, Holmström, Hedlund bland andra. Det är på hans mors sida. På hans fars sida hittar jag släkten Lindkvist, Blomqvist, Björk, Gefvert osv. Det är ju spännande att släkterna förenas och det blir förståeligt att min väns släkt inte var nöjda med att de skulle gifta sig med tanke på fejderna mellan Halland och Blekinge/Skåne Lundbergarna. Jag har en hel del frågetecken. Jag har fastnat vad gäller Johan August Gabrielsson (Lundberg) och vem som är hans far alternativt styvfar. Jag får heller inte fram vad Anna Kristina Bloms föräldrar heter och hur hon ger upphov till Björk på fadersidan.

Sen på hans mors sida så kommer namnet Hedlund plötsligt in i släkten. Första personen med detta namn är en Sofia Elisabeth Hedlund. Hon kallar sig Blank, Bonde och Hedlund om vartannat. I födelseboken står att hennes föräldrar är Olof Jansson Bonde och Stina Lisa Jansdotter Blank, hon är född 4 mars 1863 i Gåsborn . Stina Elisabeths mamma dör av "Under sinnesrubbning afhända sig lidandet genom dränkning" när Sofia var 3-4 år. Sedan står hon som myndling (tillsammans med fler fosterbarn) hos Olofs bror Johannes Jansson Blank och hans maka Karolina Nilsdotter. 1876-80 står hon som obefintlig i socknen (Karl Johan Fredriksson verkar ha anknytning till henne ser man i husförhörslängden). Hon anger en Lars Larsson Hedlund som sin far och Brita Stina Fredriksdotter, prästen skriver att uppgifterna är okända, nu står hon med namnet Hedlund. 1881-85 samma uppgifter, står att föräldrarna är kringstrykande. 1886-90 är hon piga hos Karl Johan Johannesson och Anna Stina Bonde i Gåsborn, en avstickare till Hällefors, Säfsjö någon gång mellan 71-80, Packartorpet under namnet Bonde. Vid samma tidpunkt hittar jag henne i Elfsjöhyttan, Gåsborn hos Carl Wilhelm Löwenberg och Karolina Jonsson. 89-90 är hon piga i Gåsbornshyttans södra rote.

Nu till Per Gustaf Blank, född 1863.10.09 i Gåsborn. I husförhör Gåsborn, Gräsåse rote, Mögrefssundet, 1891-95 står han som gift (1892.12.24) med Sofia. De har ett fosterbarn, Hanna Eugenia och (vad jag fattar som) eget barn förr 1995, Lydia Elisabet (odöpt). De bor hos hans far Jacob Gustaf Blank och Britta Maria Paulsdotter.

Barn:
Lydia Elisabeth 1995.01.19
Göran Paulus Blank 1897.09.18
Gustaf Emanuel 1901.08.02 
Ester Alice 1905.02.08.

Nu till sak. Sofia Elisabeth får oäkta sonen Karl Johan Hedlund 7/7 1897. Sofia står som Hedlund, från okänd hemvist och fader okänd.

Ja det här går ju inte ihop! Jag mailade riksarkivet och frågade om det är två olika personer men det är det inte. Så, frågan är vad som hänt här. Karl Johan står som född i Sunnemo och Nordmark. Han står åren efter födelsen listad som obefintlig, då står inte Sofia med.

Men år 1906-12 står Karl Johan listad i Tollerud, Övre Ullerud. Karl Johan och hans bror Oscar Ferdinand bor med sin far, kittelflickaren och lägenhetsägaren Vilhelm Johansson.

När sedan Karl Johan blir häktad och får två månader på Långholmen uppger han denne Vilhelm Johansson som sin far och Sofia Elisabeth Hedlund som sin mor. Och nu till frågorna. Vilka är Sofias föräldrar? Vem är egentligen Karl Johans föräldrar, hon kan ju inte både få Karl Johan och Göran Paulus 1897. Var kommer namnet Hedlund ifrån? Vilhelm är född 1866 13/12 i Brattsfors. Är han av resandesläkt? Är Sofia Elisabeths far denne Lars Larsson Hedlund och i så fall ör denne Fredriksson hennes morbror?

Hoppas ni kan hjälpa mig.

Annika Karlsen

2020-06-28, 19:17
Svar #1

Utloggad Marina Gimmå

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2020-06-28, 19:24
    • Visa profil
Hejsan!
Gissa om jag hoppade till när jag fick se "Hedelund" som efternamn. När jag läste ditt inlägg stod det "Hedlund" vilket blev en viss skillnad. Hedelund hade jag gärna hängt med på eftersom det är mitt flicknamn. Lycka till! Marina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna