ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Moder känd, fader okänd (till barn f. 1910)  (läst 776 gånger)

2020-01-31, 20:16
läst 776 gånger

Utloggad Michael Thelin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-01-16, 08:26
    • Visa profil
Hej!

Tyvärr är det okänt vem min mormors farfar var.

Min mormors farmor heter Göta Matilda Sjögren, f. 13 juli 1888 i Sundsvall, d. 4 mars 1965 i Sundsvall.

Hon fick tre barn:
  • (Min mormors far): Oskar Emil Sjögren, f. 30 oktober 1910 i Sundsvall, d. 14 augusti 1995 i Ukna, Västervik
  • Nils Oskar Erik Sjögren, f. 6 juli 1912 i Sundsvall, d. okänt
  • Saga Jenny Matilda Sjögren, 5 jun 1915, d. okänt

Jag har:

  • gått igenom barnens födslar i Sundsvalls födelsebok, och ingen av dem skriver något om fadern. Samtliga är beskrivna som oäkta.
  • gått igenom alla huslängdsförhör jag kan hitta där Göta Matilda förekommer, men ingen av dem skriver något om fadern. Inget husförhör nämner någon lysning för Göta Matilda.
  • gått igenom alla huslängdsförhör och de beskriver Göta Matilda som antingen arbetare eller hushållerska.
  • gått igenom en hel del DNA-träffar som också får DNA-träff med en kvinna som också härstammar från Oskar Emil. Dock med annan kvinna än min mormors mor. Inget definitivt.

Den okände mannens förnamn är det ingen som minns, oklart om det är för att han aldrig berättade det för någon eller om det dog med Oskar Emil och Göta Matilda.

Det anhöriga som lever idag berättat så ska han:

  • ha varit gift och haft egna barn.
  • endast ha varit far till Oskar. De andra barnen har andra fäder.
  • arbetat på kontor. Titeln bokförläggare har tagits upp, men det kan lika gärna vara bokhållare.
  • gett underhåll till Oskar när han var ett barn. Oskar ska själv ha gått till faderns kontor för att hämta pengarna. (Oskars familj bodde i Sundsvall från hans födsel 1910-1917, i Skönsmon 1917-1918, och sedan tillbaka till Sundsvall 1918-1925.)
  • Generöst räknat så borde han vara född någonstans mellan 1850-1890.

Skulle Göta Matilda kunnat ha varit prostituerad? Jag känner inte till hur vanligt det var att en ogift kvinna skaffar tre barn med tre olika män, varav en är gift (om det som återberättas nu stämmer).

Vet inte om det finns mer jag kan göra för att försöka hitta honom och jag känner att jag bara trampar vatten nu. Min mormor börjar komma upp i åren och det vore fantastiskt att kunna hitta hennes farfar. Det enda jag kan tänka mig skulle hjälpa mer vore ett DNA-kit även till mormor, och sedan hoppas att någon av halvsyskonen kommer upp som träff.

Stort tack för någon hjälp över huvud taget! Oavsett om det har att göra med just mitt fall eller om ni tror att det finns fler källor som man kan hitta okända fäder i.

Michael


2020-01-31, 20:41
Svar #1

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:19
    • Visa profil
Hejsan, jag rekommenderar att du hör efter med kommunens arkiv. Lite tidigt för barnavårdsnämnd men kan finnas, alternativ dåvarande socialnämnd, fattignämnd, skolstyrelse m.m. Här kan det finnas uppgifter om barnafadern (barnafäderna).
Lycka till,

Vänligen,
Calle

2020-08-07, 23:28
Svar #2

Utloggad Michael Thelin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-01-16, 08:26
    • Visa profil
Tack för ditt svar.

Ej lyckats få tag i dokumenten du tipsat om. Men efter att ha skickat in även min mormors DNA så har vi lyckats ringa in fem bröder som kan vara far till Oskar Emil. Ett y-DNA-test hade bekräftat kopplingen, så det är vad jag arbetar på nu.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna