ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Slaver/slavar  (läst 1734 gånger)

2020-01-31, 02:44
läst 1734 gånger

Utloggad Jens Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2020-02-07, 12:51
    • Visa profil
På fädernet härstammar jag från ett gammalt släkte av tjänste-hjon. Har uppgifter nästan fyrahundra år tillbaka. I princip inte en enda som har ägt sitt hus, haft nån titel, utbildning eller släktnamn. Pigor och drängar, nån enstaka soldat. En enda linje där det finns några bergs-bönder, men den proletariserades också. I övrigt ingen klass-mobilitet i nåndera riktningen.

Det fick mig att fundera... Så lär det ju ha varit. Pigors och drängars barn blev också pigor och drängar. Antagligen har det varit så betydligt längre tillbaka än vad som finns uppgifter om.

Troligen var dom ättlingar till vikingarnas trälar -- vilka så vitt jag vet var fångar från plundringstågen. Beträffande dom svenska vikingarna, resor i österled, nerför Volga och Dnjepr. Ordet 'slav' anses ju komma av 'slav' som i 'slaver'.

__

Farfars far var den första som gifte upp sig. Han äktade en bond-dotter, från en inte fullt så usel släkt. Men från honom och bakåt skulle det i princip kunna vara rent träl-blod.

Ifall det stämmer, så borde jag rimligtvis ha lite knappt en åttondel slaviskt blod i mig...

Faktum är att det i tidigare generationer faktiskt funnits ett svartmuskigt inslag, som man förtvivlat velat förklara med vallonsk härstamning. Inga såna indikationer finns dock.

__

Enligt MyHeritages DNA-test så är jag 23% skandinav. Till 54% är jag finländare, vilket är min härstamning på mödernet. Dock lite förvånande, med tanke på att det är svensktalande österbottningar. Har föreställt mig att dom genetiskt sett är svenskar.

Beträffande den återstående fjärdedelen, så har jag tydligen ca 14% skotskt/irländskt/walesiskt blod. Det är ju rätt mycket, och jag kan inte se nån förklaring till det. Slutligen ca 8% balt -- lite knappt en åttondel alltså.

Det är hur som helst en knapp åttondel slaviskt blod ändå, vilket faktiskt typ motsvarar farfarsfars släktlinje. Det keltiska arvet skulle kunna vara resultat av resor i västerled.

__

Det keltiska och det baltiska sammanlagt, blir dock en hel fjärdedel. Det indikerar i så fall att det finns träl-blod även på exempelvis farfars mor och/eller farmors linjer.

Min farmor hade liknande bakgrund -- statare. Dock verkar det inte ha varit lika extremt. Farfars fars släkt kom ju uppifrån bruks-bygderna i Bergslagen, medans farmors släkt, liksom farfars mors släkt är från Sörmland. Även där fanns ju storgods, men jag föreställer mig att det inte var fullt lika mycket tjänstefolk där.

Är det nån som har nån koll på sånt här -- eller som har spekulerat runt trälarnas genetiska härstamning?


2020-01-31, 09:29
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5115
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:42
    • Visa profil
Jag har också funderat i de banorna men jag tror det är för långt tillbaka för att man skall kunna dra sådana slutsatser. Det hinner hända för mycket på de 20-25 generationer som passerat sedan träldomen avskaffades. Fattiga har arbetat sig uppåt och rika har förlorat sina egendomar. De allra flesta av oss har nog ganska mycket trälblod, mycket fria bönders blod och även en del blått. Ta bara en sådan "game changer" som digerdöden, plötsligt fanns det mängder av ledig jord som var till salu för småpengar. Där skulle jag tro att många trälättlingar kunde göra en klassresa.


2020-01-31, 14:57
Svar #2

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Ur en intervju med DNA-experten Peter Sjölund.
Peter Sjölund anser att DNA-testerna är bra då människor söker sina släktingar eller vill få svar på en familjegåta, men etnicitetskartan ger han inte mycket för.
– Det är blandningen på människor som är uppenbar när man tittar på DNA:t. Det är när man försöker visa något annat som det blir fel, framhåller han.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experter-kritiserar-dna-testernas-etnicitetskartor

2020-02-04, 23:24
Svar #3

Utloggad Jens Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2020-02-07, 12:51
    • Visa profil
Jag har tagit för givet att det alltid i grunden är en väldig blandning. Folk rör på sig, byter spår, etc.

Anledningen att tanken ändå kommit upp, är att det verkar ha varit så galet lite mobilitet.

Eller... rört sig har dom visserligen gjort, men inom ett väldigt begränsat område.

Västmanland med omedelbar omnejd. Nora, Ljusnarsberg, Skinnskatteberg, Fagersta, Skultuna/Fläckebo och möjligen en bit in i Uppland.

Så har dom flockats i Munktorp, Köping av alla jävla ställen i världen.

Hur som helst så har dom kretsat runt där i Bergslagen åtminstone 400 år. Nästan halvvägs tillbaks till järnåldern med andra ord. Och egentligen inga klass-resor under den tiden. En bergsbonde från Skärblacka, Norrköping på sextonhundratalet. En linje bortåt Skultuna med lite präster och skit, men båda dessa linjer går ner sig big time.

Bruks-bygder som sagt. Stort behov av tjänste-hjon sen lång tid tillbaks. Redan på järnåldern lär det ju ha funnits sån verksamhet. Även om man inte bedrev gruv-drift, så finns ju myrar. Om det fanns jobb så flytta dom ju knappast. Tror inte att dom på samhällets botten gav sig ut på några djärva äventyr ifall det inte var mega-kris, så dom kom inte nödvändigtvis längre ifrån än typ fem -- tio mil. Anhopning av 'träl-gener' känns rimlig.

Så det här mörka pigmentet dessutom, som är svårt att förklara på annat sätt. Okej, en och annan oäkting där en vallonsk godsherre burit ansvaret, men det räcker inte riktigt.

Jag vågar påstå att den österbottniska sidan står för minst 40% av det finska, sen kan det säkert ha varit en och annan skogsfinne även på fädernet. Nån linje går ju uppåt Kopparberg. Så jag lutar åt att den här fjärdedelen keltiskt plus baltiskt är träl-gener.


2020-02-06, 14:25
Svar #4

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5115
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:42
    • Visa profil
Det som DNA-företagen kallar "svensk DNA" är ju det vi har idag. De baserar sin bild på vad deras tidiga användare som sagt sig vara svenska hade för arvsmassa. Gammal träl-DNA ingår alltså i detta, liksom vikingatidens herrefolk. Och valloner och tyska handelsmän och så vidare. Och trälarna hämtades ju huvudsakligen runt Östersjön, finnar och balter. De var inte mörka de heller, så det har nog kommit från något annat håll.


2020-02-06, 15:30
Svar #5

Utloggad Ulf Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1362
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 19:25
  • Ulf Svensson
    • Visa profil
Jag kan rekommendera boken 'Svenskarna och deras fäder' av Karin Bojs ochPeter Sjölund, ISBN 978-91-7503-769-1.


2020-02-07, 12:46
Svar #6

Utloggad Jens Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2020-02-07, 12:51
    • Visa profil
Det som DNA-företagen kallar "svensk DNA" är ju det vi har idag. De baserar sin bild på vad deras tidiga användare som sagt sig vara svenska hade för arvsmassa. Gammal träl-DNA ingår alltså i detta, liksom vikingatidens herrefolk. Och valloner och tyska handelsmän och så vidare. Och trälarna hämtades ju huvudsakligen runt Östersjön, finnar och balter. De var inte mörka de heller, så det har nog kommit från något annat håll.

Jag funderar...

Frågan är vilken pigments-typ den tidens slaver hade. Dom så kallade arierna är ju visserligen relativt ljushyade som jag har förstått saken, dock vanligtvis svarthåriga, brunögda och kroknästa.

Vi skandinaver har väl rätt mycket ariskt påbrå vi också, eftersom vi uppenbarligen har blivit ockuperade av dom, med tanke på att vi talar en variant av deras gamla språk.

Dock inte mer än att relativt mycket ljusa, rödlätta och blåögda pigment har bevarats. Det får väl antas vara en rest från dom folk som levde här innan den indoeuropeiska 'invasionen'. Om det ska antas vara samiskt eller ett arv från neandertalarna, har jag ingen aning om.

För sex tusen år sen kan jag tänka mig att vi var betydligt blekare än nu. Kanske så sent som för tusen år också? Sägs inte 'vanerna' ha varit mer rödlätta? Jag är osäker...

Hur som helst... Jag vet inte hur det var med den tidens central- och östeuropéer. Ifall dom såg ut ungefär som idag, eller om dom var mörkare eller ljusare.

Fortfarande finns ju en mörkpigmenterad typ så nära som i Tyskland. Har för övrigt läst att Karl Marx av sin familj hade smeknamnet 'Moren' just på grund av sin mörka pigmentering.

__

Än en gång: Jag är fullt medveten om att anlag blandas och att man inte ska bli förvånad över nånting.

Det var så att säga just DET som ändå förvånade mig. Alltså --- att det inte egentligen finns några tecken på 'rasblandning' på den specifika linjen.

På dom övriga linjerna dyker det här och var upp nån joker, nån som flyttat ner från Västernorrland eller så.

Och alla som jag har pratat med om sånt här berättar om nån holländsk matros, nån förrymd afrikansk-ättad slav, nån norrbagge eller gute. Whatever.

Nån som har ett släkt-namn, nån som flyttat in till åtminstone Västerås och tagit anställning på nån industri.

__

På isolerade platser kan ju vissa genetiska särdrag anrikas -- utan att det kan kallas inavel i egentlig bemärkelse. Jag funderar på om så även kan vara fallet i vissa socioekonomiska grupper.

Jag menar det alltså -- jag tror att det här jag ser på min farfars fars linje är att betrakta som rätt extremt. Faktiskt. Jag kan visa för den som eventuellt är intresserad.

Den österbottniska halvan, dom var fattiga bönder och kanske även tjänste-hjon. På farmödernet statare som sagt. På farfars mors sida småbönder. Dock har det 'blivit folk' av deras ättlingar.

Till största delen även bland min farfars bröders avkomma. Som jag förstått saken så var min farfar den som var mest koko i den syskon-skaran. Jag har dessutom fått en känsla av att min farmor var den 'smutsigaste' i sin syskon-skara, dom övriga har liksom tagit ett kliv uppåt.

Men vi som härstammar från äktenskapet mellan trälen/småbonden som var min farfar och statar-dottern som var min farmor -- vi är fortfarande... drägg. Typ.

Ingen har varit lågbegåvad, dom flesta har haft skapliga eller rentav bra betyg -- i grundskolan. Dock är det så vitt jag vet INGEN som studerat vidare på högskola. I stort sett ALLA har i nån mån blivit mobbade, en onormal procent har överkonsummerat alkohol, nästan hundra procent har varit rökare. Nästan alla har varit olyckliga och nästan alla har dött i förtid. I stort sett ALLA har uppvisat uppenbara tecken på ADHD.

Nästan alla har dessutom varit kända för att jobba stenhårt -- vara omöjliga att 'knäcka'. Livsfarliga att komma i handgemäng med -- dock har det typiskt nog INTE räddat dom från att utsättas för mobbning.

__

Socialt arv...? Jo visst. Men vi har ingen släkt-gemenskap och har spritts ut över en relativt geografisk yta. Alla har säkerligen tänkt sig nåt helt annat än vad som faktiskt blivit. Alla har om inte annat gjort ett nummer av att inte gå i föräldrarnas fotspår.

För mig framstår det som en 'svensk lantras', ursprungligen eventuellt importerad från Östeuropa. Genom århundradena av onaturligt urval på storgodsen i Bergslagen har sen ett släkte av perfekta trälar piskats och svultits fram...

Jag inbillar mig alltså INTE att det på nåt sätt skulle vara bevisat att så är fallet.

Jag söker möjliga förklaringar till vad som faktiskt ÄR -- och spekulerar och fabulerar fritt runt det påvra men ändå i makro-perspektivet rätt uppenbara fakta-underlag jag har.

Den slaviska träl-hypotesen är den modell som har framträtt mer tydligt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna